رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
  • کد خبر : 4520
  • مشاهده : 74 بازدید
  • اخبار » تیتر اول
  • چاپ خبر : در هنگام مارگزیدگی چه کنیم؟

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، با تأکید بر لزوم آشنایی شهروندان با انواع مار‌ها، نحوۀ محافظت از خود در برابر مار‌ها و همچنین اقدامات اولیه در مقابل مارگزیدگی، افزود: مار‌های سمی دارای سر مثلثی بزرگ‌تر از عرض بدن، مردمک چشم بیضی‌شکل و فرورفتگی در بین دو چشم هستند.

به گزارش مدیریت ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ، رضا میرزایی افزود: مار‌های سمی، دندان‌های نیش بزرگ‌تر از سایر دندان‌ها دارند که به‌خوبی قابل تشخیص است، همچنین آن‌ها دارای دم کوتاه و پوستی رنگین و پر از خط و خال هستند.

میرزایی با بیان اینکه مار‌های غیرسمی داری سر گرد یا بیضی هستند و از قسمت میانی بدن تا دم باریک می‌شوند، ادامه داد: مار‌های نیمه‌سمی همۀ مشخصات مار‌های غیرسمی را دارند و تنها تفاوت آن‌ها با مار غیرسمی، دم متوسط آنهاست که کوتاه‌تر از مار‌های غیرسمی و بلندتر از مار‌های سمی است.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان توجه داشته باشند در صورت چادر زدن در طبیعت، حتماً درِ آن را بسته نگه دارند، همچنین شیشه و در‌های اتومبیل را باز نگذارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان به شهروندان گفت: هنگام رفتن به طبیعت، از تردد غیرایمن در مکان‌هایی که فاقد دید کافی یا دارای گل‌وگیاه فراوان است، پرهیز کنند و برای کوه‌نوردی و پیاده‌روی در طبیعت از کفش‌های ساق‌بلند مانند چکمه و پوتین استفاده کنند.

میرزایی با تأکید بر اینکه هر مارگزیدگی را باید جدی گرفت و سمی تلقی کرد، افزود: چنانچه شخصی دچار مارگزیدگی شد، از شکافتن و مکیدن محل گزش یا تزریق مواد شیمیایی و دارویی در محل گزش خودداری شود.

وی همچنین بر لزوم پرهیز از قرار دادن کیسۀ یخ در محل گزش تأکید کرد و یادآور شد: در صورت مارگزیدگی ابتدا باید سعی در حفظ آرامش بیمار شود و ضمن بی‌حرکت نگه داشتن عضو آسیب‌دیده، آن ناحیه از بدن در سطح پایین‌تر از قلب نگه داشته شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان کرد: حتی در صورت نبود علائم مارگزیدگی، باید نسبت به دور کردن بیمار از محل و انتقال سریع او به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اقدام شود.

میرزایی از شهروندان خواست، در صورت رؤیت مار در منزل و محیط اقامت خود از برخورد تهاجمی با مار پرهیز کنند و با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تماس بگیرند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان همچنین، از انجام 338 مورد زنده‌گیری انواع مار طی سه ماه نخست سال‌جاری در شهر کرمان خبر داد.

میرزایی گفت: آمار موارد زنده‌گیری انواع مار‌ها در منازل شهروندان و محیط شهری توسط آتش‌نشانان شهر کرمان در سه ماهۀ نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه درصد کاهش داشته است.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200