اخبار » تیتر اول
کد خبر : 4520
یکشنبه - ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲

در هنگام مارگزیدگی چه کنیم؟

به گزارش مدیریت ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ، رضا میرزایی افزود: مار‌های سمی، دندان‌های نیش بزرگ‌تر از سایر دندان‌ها دارند که به‌خوبی قابل تشخیص است، همچنین آن‌ها دارای دم کوتاه و پوستی رنگین و پر از خط و خال هستند.

میرزایی با بیان اینکه مار‌های غیرسمی داری سر گرد یا بیضی هستند و از قسمت میانی بدن تا دم باریک می‌شوند، ادامه داد: مار‌های نیمه‌سمی همۀ مشخصات مار‌های غیرسمی را دارند و تنها تفاوت آن‌ها با مار غیرسمی، دم متوسط آنهاست که کوتاه‌تر از مار‌های غیرسمی و بلندتر از مار‌های سمی است.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان توجه داشته باشند در صورت چادر زدن در طبیعت، حتماً درِ آن را بسته نگه دارند، همچنین شیشه و در‌های اتومبیل را باز نگذارند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان به شهروندان گفت: هنگام رفتن به طبیعت، از تردد غیرایمن در مکان‌هایی که فاقد دید کافی یا دارای گل‌وگیاه فراوان است، پرهیز کنند و برای کوه‌نوردی و پیاده‌روی در طبیعت از کفش‌های ساق‌بلند مانند چکمه و پوتین استفاده کنند.

میرزایی با تأکید بر اینکه هر مارگزیدگی را باید جدی گرفت و سمی تلقی کرد، افزود: چنانچه شخصی دچار مارگزیدگی شد، از شکافتن و مکیدن محل گزش یا تزریق مواد شیمیایی و دارویی در محل گزش خودداری شود.

وی همچنین بر لزوم پرهیز از قرار دادن کیسۀ یخ در محل گزش تأکید کرد و یادآور شد: در صورت مارگزیدگی ابتدا باید سعی در حفظ آرامش بیمار شود و ضمن بی‌حرکت نگه داشتن عضو آسیب‌دیده، آن ناحیه از بدن در سطح پایین‌تر از قلب نگه داشته شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان بیان کرد: حتی در صورت نبود علائم مارگزیدگی، باید نسبت به دور کردن بیمار از محل و انتقال سریع او به نزدیک‌ترین مرکز درمانی اقدام شود.

میرزایی از شهروندان خواست، در صورت رؤیت مار در منزل و محیط اقامت خود از برخورد تهاجمی با مار پرهیز کنند و با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تماس بگیرند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان همچنین، از انجام 338 مورد زنده‌گیری انواع مار طی سه ماه نخست سال‌جاری در شهر کرمان خبر داد.

میرزایی گفت: آمار موارد زنده‌گیری انواع مار‌ها در منازل شهروندان و محیط شهری توسط آتش‌نشانان شهر کرمان در سه ماهۀ نخست سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه درصد کاهش داشته است.