رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May
  • چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
  • کد خبر : 5370
  • مشاهده : 55 بازدید
  • اخبار » تیتر سوم
  • چاپ خبر : تهیۀ ضوابط مدون برای استفادۀ مؤسسات فرهنگی از خدمات فرهنگی شهرداری

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، با حضور رییس و سایر اعضای شورا و سرپرست شهرداری کرمان برگزار شد.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با تسلیت ایام اربعین امام حسین(ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: باید یک قانون تهیه شود تا همه بتوانند طبق آن چارچوب و ضوابط قانونی، از خدمات فرهنگی شهرداری استفاده کنند.
علیرضا نادری افزود: البته گاهی هم یک مؤسسۀ با سطح بالا وجود دارد که کار خاصی انجام می‌دهد و برای شهر نیاز است که باید استثنا قائل شویم.
رییس کمسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز با بیان اینکه با پایان دورۀ قبل و شروع به‌کار دور جدید شورا و مدیریت شهری، طبیعتاً در برخی از موضوع‌ها وقفه‌ای ایجاد می‌شود، گفت: بخشی از موضوعات مربوط به مردم و برخی مربوط به پروژه‌هاست که طبیعی است، اما برای طولانی‌نشدن این روند، باید به صدور حکم شهردار، سرعت بخشید.
حسین چناریان با تشکر از سرپرست شهرداری کرمان افزود: از تلاش‌های آقای پوراسماعیلی، سرپرست شهرداری کرمان سپاسگزارم؛ با توجه به تلاش‌های ایشان و همکاران وی در شهرداری، مشکل خاصی در خصوص امور اجرایی شهرداری نداشتیم، اما طبیعی است که یک‌سری از موضوعات که مهم و اساسی هستند، مانند تعیین‌تکلیف پروژه‌ها و برخی از اشکالات و نواقص باقی‌مانده از شورای قبل، باید با حضور شهردار تصمیم‌گیری شود.
وی افزود: این مهم باید با پیگیری از طرف شورا و وزارت کشور به خصوص در رابطه با کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود تا وقفه‌ای در کار و امور مردم پیش نیاید؛ چراکه وقفه در برخی از پروژه‌ها مانند پروژۀ مهم تقاطع غیرهم‌سطح «شهدای خلبان»، ضرر و زیان قابل توجهی متوجه شهرداری می‌کند.
چناریان ادامه داد: یا پروژۀ تقاطع غیرهم‌سطح «سردار شهید حاج‌یونس زنگی‌آبادی» اگر قرار است از دستور کار خارج شود، پیمانکار را تعیین‌تکلیف کنیم؛ برخی پروژه‌ها مانند «بام کرمان» هم مطالبۀ مردم است که باید زودتر تعیین‌تکلیف شود.
وی همچنین به دومین سالگرد «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» اشاره کرد و اظهار داشت: امسال با توجه به کاهش تلفات کرونا، باید شرایط ویژه‌تری نسبت به سال گذشته داشته باشیم؛ بنابراین، باید از هم‌اکنون به شکل مناسب برنامه‌ریزی کنیم.

تقدیر از آتش‌نشانان به مناسبت روز «ایمنی و آتش‌نشانی»
رییس کمسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا با اشاره به نامۀ شهرداری مبنی بر تقاضای تقدیر از آتش‌نشانان شهرداری کرمان به مناسبت هفتم مهرماه، روز « ایمنی و آتش‌نشانی» گفت: این پیشنهاد در کمسیون برنامه و بودجه مورد موافقت قرار گرفته که اگر در صحن علنی شورا تصویب شود، این کار انجام خواهد شد.
در ادامه، این پیشنهاد با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تصویب شد.
سرپرست شهرداری کرمان نیز در این خصوص با تأکید بر اینکه شهرداری فقط می‌تواند از افرادی تقدیر کند که با شهرداری قرارداد کاری مستقیم دارند، به برنامه‌های روز «ایمنی و آتش‌نشانی» اشاره کرد و گفت: فردا آتش‌نشانان شهرداری کرمان به‌صورت نمادین مانور و رژه موتوری دارند که از گلزار شهدا و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا آغاز می‌شود.
محسن پوراسماعیلی افزود: از همۀ اعضای شورای اسلامی شهر برای حضور در این مراسم که به‌دلیل کرونا با شرایط خاص و تعداد معدود آتش‌نشانان انجام می‌شود، دعوت می‌شود.
چناریان نیز در ادامه، با بیان اینکه سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرمان قراردادی در خصوص کارت‌بلیت الکترونیک داشته که در تاریخ 5 مرداد 1400 به پایان رسیده است، گفت: طبق بند 9 این قرارداد، با توجه به شرایط خاصی که از نظر تجهیزات، امکانات و نرم‌افزار با این شرکت دارند، می‌توانند آن را تمدید کنند که با همین استناد و با توضیحاتی که مسئولان سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری داده‌اند، در کمیسیون مقرر شد با توجه به اینکه تقریباً بخشی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها اختصاصیِ این شرکت است، با تمدید این قرارداد با ترک تشریفات با این شرط که اختیار فسخ با شهرداری باشد، موافقت شود.
وی افزود: همچنین قرار شد از شرکت‌های مشابه استعلام گرفته شود و اگر شرکتی مناسب‌تر پیدا شد، این قرارداد فسخ و با شرکت دیگر قرارداد بسته شود، که در ادامه، در صحن شورا نیز با این مساله موافقت شد.
رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز در این نشست گفت: این کمیسیون با حضور اعضا و مهندس امیرمداح، معاون خدمات‌ شهری شهردار کرمان، تشکیل شد که گزارشی از اقدامات رفع سدمعبر در شهر کرمان به خصوص بازار بزرگ ارایه دادند.
فتح‌الله مؤیدی افزود: مقرر شد مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری با همکاری سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری، نسبت به شناسایی واحدهای صنفی مزاحم تلاش کنند.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد از وضعیت قبلی و کنونی بازار «مظفری» فیلم تهیه و در جلسۀ آیندۀ این کمیسیون نمایش داده شود تا مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات رفع شود.
مؤیدی در خصوص سد معبر در خیابان «امام خمینی (ره)» نیز هشدار داد و گفت: در این کمیسیون مقرر شد جلوی این مسأله نیز گرفته شود.
وی همچنین خواستار تعیین وظیفۀ شهرداری در مورد مشکل فاضلاب شهرک «شکوه» شد.
سرپرست شهرداری کرمان نیز در پاسخ به خواستۀ رییس کمیسیون خدمات‌شهری شورا درخصوص وظیفۀ شهرداری در رابطه با بالا آمدن فاضلاب در شهرک «شکوه» تأکید کرد: شهرداری هیچ وظیفه‌ای در قبال این موضوع ندارد.
پوراسماعیلی ادامه داد: هفتۀ گذشته در مورد پروژه فاضلاب شهرک «شکوه» و بالا آمدن آب در این منطقه، فیلمی تهیه و نمایش داده شد که شخصاً برای بررسی موضوع به این شهرک رفتم و متأسفانه وضعیت مناسبی نداشت، اما تأکید می‌کنم که شهرداری هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارد.
وی در عین حال بیان کرد: البته برای حل موقت این مشکل، مقرر شد شهرداری آب بالا آمده در شهرک «شکوه» را به منطقه‌ای دیگر انتقال دهد.
پوراسماعیلی افزود: در تاریخ 28 دی‌ماه سال گذشته، مدیر آب و فاضلاب استان نامه‌ای مبنی بر مشکل بالا آمدن فاضلاب این شهرک در محدوده بلوار «جمهوری‌ اسلامی»، به رییس محترم بازرسی نوشته که در ادامه، اعلام شده انتقال پساب فاضلاب از نظر این سازمان بلامانع است.
وی ادامه داد: در مکاتبات انجام شده با استانداری و بازرسی، آمده است شهرداری هم همکاری لازم را در جهت مجوزهای لازم جهت انتقال آب انجام داده است؛ بنابراین، شهرداری کرمان در خصوص انتقال فاضلاب شهرک «شکوه»، قانوناً مسئولیتی ندارد، اما توافق شده همکاری کنیم تا انتقال آب انجام شود.

سرعت‌بخشیدن به اجرای پروژۀ خیابان «شهید تجلی»
رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی شورا نیز در این نشست گفت: وضعیت میدان «توحید» (ارگ) و خیابان «شهید تجلی» در این کمیسیون بررسی شد و طبق گزارش ارایه شده، مقرر شد برای کاهش مشکلات کسبه و از آنجا که به نظر می‌رسید پیمانکار کار را به‌موقع تحویل نمی‌دهد، پروژه توسط شهرداری ادامه پیدا کند.
منصور ایرانمنش افزود: طبق گزارش‌ها، شهرداری با جدیت و تلاش اجرای پروژه را در خیابان «شهید تجلی» در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه داد: از دیگر موارد مطرح شده در این کمیسیون، جادۀ آرامستان «بهشت کریمان» و آرام‌سازی مسیر است که مقرر شد این موضوع هم با جدیت پیگیری شود.
ایرانمنش گفت: همچنین در خصوص پارکینگ و اصلاح این آرامستان مقرر شد کارگروهی تشکیل و موضوعات آرامستان پیگیری شود.
رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی شورا به احتمال بازگشایی مدارس و نیاز به سرویس‌دهی به دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون با پیشنهاد سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری با افزایش کرایۀ سرویس مدارس به میزان 35 درصد نسبت به سال 99 موافقت شد.
وی خاطرنشان کرد: این افزایش به‌دلیل متضرر شدن رانندگان سرویس‌ مدارس در اثر شرایط کروناست؛ ضمن اینکه تعداد افراد در هر سرویس باید به نصف کاهش یابد.
در ادامه، این مصوبه با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا نیز در این نشست گفت: پیرو سیاست‌های کمیسیون فرهنگی و دیدار با آقای محمدی، دبیر مکتب سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، مقرر شد یک‌سری برنامه‌های مشترک درخصوص گردشگری مقاومت و رویدادهای ملی و مذهبی داشته باشیم.
عشرت کردستانی افزود: با توجه به نیاز کمیسیون فرهنگی به کمک مؤسسۀ فرهنگی «فتوح اندیشه»، در دیدار با مدیر این مؤسسه و ظرفیت خاص و ارتباط بین‌المللی که این مؤسسه دارد، مقرر شد یکی از خانه‌های فرهنگ شهرداری در اختیار این مؤسسه قرار گیرد.
کردستانی ادامه داد: پیشنهاد همکاری با مؤسسه «فتوح اندیشه»، ازسوی کمیسیون فرهنگی شورا ارایه شده است؛ چراکه به مشاوره و برنامه‌های این مؤسسه نیاز داریم.
رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز در ادامه، خواستار برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزۀ فرهنگی و مدیریت خانه‌های فرهنگ توسط کمیسیون فرهنگی شورا شد.
سیدمحمد موسوی افزود: در دورۀ گذشته واگذاری برخی خانه‌های فرهنگ در چارچوب ضوابط اتفاق نیفتاده بود؛ به همین دلیل، از سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان خواستیم درخصوص خانه‌های فرهنگ و اماکن فرهنگی شهرداری، بازنگری و مشخص شود چه خدماتی از شهرداری می‌گیرند و متناسب با همین مسأله، یک برنامۀ مدون در این خصوص تهیه شود.
وی اظهار داشت: درخواست‌ها برای واگذاری، ازسوی اشخاص دیگر نیز وجود دارد و از همه مهم‌تر، از نظر قانونی نیز این امکان را نداریم که اماکن شهرداری را طبق روال معمولی واگذار کنیم؛ بلکه باید به مزایده گذاشته شوند؛ بنابراین، باید یک چارچوب و قانون مدون تهیه شود تا همه به‌صورت عادلانه از این امکان استفاده کنند.
موسوی تأکید کرد: مراکز فرهنگی شهرداری نیز باید در یک چارچوب خاص برای مشارکت و واگذاری به بخش خصوصی ساماندهی شوند.
وی ادامه داد: باید فراخوان و اعلام عمومی شود تا مؤسساتی که دارای شرایط و خواهان همکاری هستند، بتوانند در این مزایده شرکت کنند.
رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این خصوص گفت: البته موضوع مزایده، متعلق به مکان‌های انتفاعی است که در صدد کسب سود هستند، اما این افراد دنبال سود نیستند و کارشان فرهنگی است.
علیرضا نادری افزود: ولی باید یک قانون تدوین شود تا همه طبق آن چارچوب و ضوابط قانونی، از خدمات فرهنگی شهرداری استفاده کنند.
وی ادامه داد: گاهی هم یک مؤسسۀ با سطح بالا وجود دارد که کار خاصی انجام می‌دهد و برای شهر نیاز است که باید استثنا قائل شویم.
چناریان نیز در این خصوص گفت: باید یک چارچوب مشخص در راستای اهداف و برنامه‌های شورا و شهرداری در کمیسیون تدوین و بر اساس آن با مؤسسات فرهنگی و اجتماعی همکاری شود.
در ادامه، مقرر شد این مؤسسه در خصوص برنامه‌های خود در شورا توضیحاتی ارایه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی نیز در این نشست گفت: از این به بعد دستور جلسۀ کمیسیون حقوقی را قبل از جلسه در سامانۀ شورا بارگذاری می‌کنیم و نتیجه را نیز در اختیار همه قرار خواهیم داد.
محمد امینی‌زاده افزود: همچنین پیشنهاد می‌دهم دستور کار جلسات عمومی شورای اسلامی شهر هم پیش از شروع جلسه، روی سامانه اطلاع‌رسانی شود.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200