رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 18 May
  • سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸
  • کد خبر : 6016
  • مشاهده : 43 بازدید
  • اخبار
  • چاپ خبر : گزارش 100 روز اخیر کار شورای اسلامی شهر کرمان
در نشست عمومی شورا ارایه شد؛

گزارش 100 روز اخیر کار شورای اسلامی شهر کرمان

نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس و سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، در این نشست گزارشی از سرفصل‌های اقدامات شورا در 100 روز اخیر ارایه شد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست با بیان اینکه طبق فرمودۀ رهبر معظم انقلاب، 100 روز برای انجام کارهای بزرگ، زمان کمی نیست، گفت: مهمترین کار انتخاب شهردار بود و توانستیم یک الگو ارایه کنیم که هر جا ارایه شد، مورد تقدیر قرار گرفت.
محمود بابایی افزود: ساماندهی کمیسیون‌های شورا، ارتباط گرفتن با محله‌ها و ارایۀ برنامه‌ریزی منسجم برای ارتباط‌گیری با محله‌ها، ساماندهی مرکز پژوهش‌های شورا و بازخوانی و تصحیح اساسنامه آن، طرح‌های جدی برای ارتباط با مردم و نقش دادن به مردم از جمله دیگر اقدامات شهرا در 100 روز اخیر بود.
وی برنامه‌ریزی جدی برای حل ریشه‌ای مشکلاتی که در شهر است را از دیگر کارهای شورا در ۱۰۰ روز اخیر دانست و گفت: برقراری ارتباط با دهیاری‌های حاشیۀ شهر کرمان از دیگر اقدامات است؛ چراکه با توجه به همجواری این روستاها به شهر کرمان و سرریز مسائل روستاها به شهرها و بالعکس، این مهم لازم است.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا در خصوص وضعیت آب‌را‌های فضای سبز به مکاتبات شهرداری با شورا اشاره کرد و گفت: میزان آب‌بهای مصرفی شهرداری منطقه سه در سال گذشته مبلغ 8 میلیارد و 931 میلیون بوده، ولی از آنجاکه در سیستم مالی منطقه ثبت نشده، تقاضا شده از محل دیون پرداخت شود.
حسین چناریان با بیان اینکه این در خواست در کمیسیون بودجه با اکثریت آرا تصویب شد، گفت: همچنین آب‌بهای منطقه پنج یک میلیارد و 150 میلیون تومان، آب‌بهای منطقه چهار یک میلیارد و 123 میلیون تومان و آب‌بهای مصرفی منطقه دو با توجه به متراژ فضای سبز به میزان 25 میلیارد و 334 میلیون اعلام شده که در کمیسیون تصویب شد از محل دیون پرداخت شود.
بر اساس اين گزارش، هر دو مصوبه در صحن علنی شورا تصویب شد.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا به نامه دیگر شهرداری درخصوص مطالبات مربوط به شرکت «محورگستر شرق» که پیمانی مربوط به سال 94 با موضوع اجرای تقاطع غیرهم‌سطح «گنبد جبلیه» با شهرداری داشته، اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مبلغ خالص این صورت‌وضعیت، 13 میلیارد و 675 میلیون ریال مربوط به هزینه سنوات قبل است، تقاضا شده با پرداخت از محل اعتبارات دیون عمرانی و دارایی در سال 1400 موافقت شود که البته چون این مورد در بودجه پیش‌بینی نشده، باید در متمم بودجه که در آینده ارائه می‌شود، پایدار شود.
چناریان ادامه داد: این شرکت به‌عنوان مجری پروژۀ تقاطع غیرهم‌سطح «گنبد جبلیه» با توجه به اینکه در شرایط خاصی کار را اجرا کرده و بخشی از مطالبات شرکت مذکور باقی مانده، با جلساتی که در شورای قبل درکمیسیون عمران برگزار شد، با صورت‌وضعیت 13 میلیارد تومان موافقت شد تا شهرداری از محل دیون پرداخت کند.
رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا گفت: با توجه به نامه رسیده از شهرداری کرمان مبنی بر اینکه بازنشستگان امسال تا پایان سال 1400، تعیین‌تکلیف می‌شوند، به پیوست لیست بازنشستگان کارگری شهرداری به تعداد 1306 نفر ارسال شده است.
چناریان افزود: نظر به اینکه از ابتدای سال 1400 تاکنون، 15 نفر از بازنشستگان شهرداری فوت کرده‌اند، و ورثه آن‌ها در پی دریافت خسارت بیمه عمر مراجعات مکرری به شهرداری داشته‌اند؛ از طرفی حق بیمه عمر هر کدام معادل یک میلیون و 440 هزار ریال است؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود از ابتدای 1400 سهم بیمه عمر کلیه همکاران بازنشسته کارگری به مبلغ مذکور توسط شهرداری از ردیف بخش پرداخت بیمه عمر بازنشستگان پرداخت شود.
سعید شَعرباف تبریزی، شهردار کرمان هم در این خصوص گفت: این اقدام در گذشته هم وجود داشته و اگر بتوانیم آن را در بودجه پایدار کنیم، ما نیز منعی برای این کار نداریم؛ چراکه این افراد هم بخشی از خانواده شهرداری هستند و باید بیمه عمر به‌عنوان کمک به این افراد پرداخت شود.
در ادامه، این مصوبه نیز در صحن علنی شورا مصوب شد.
رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز در این نشست گفت: برنامه پنج‌ساله شهرداری در خصوص اقدامات و اجرای برنامه‌ها از هفته گذشته در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت تا نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود.
سیدمحمد موسوی افزود: این برنامه در شورای قبل تدوین شده و قرار بود به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شود و با حضور کسانی که این برنامه را تدوین کرده‌اند، مورد بررسی قرار گیرد تا قبل از نهایی شدن بودجه، موارد مطرح‌شده در کمیسیون بودجه دیده شود تا در سال‌های آتی شهرداری طبق این برنامه، اقدام کند.
وی ادامه داد: مورد دیگر لحاظ کردن برنامه‌ها و اهداف کلان مدون و اعلام شده توسط شورای ششم، در بودجه است.
موسوی خاطرنشان کرد: در ارتباط با درخواست‌های کمیسیون هوشمندسازی شورا همچنان با عدم ارایۀ اطلاعات یا تأخیری که در ارسال ازسوی شهرداری پیش می‌آید، روبه‌رو هستیم و متأسفانه باعث توقف در کار می‌شود؛ به‌عنوان مثال درخصوص دستورالعمل شفافیت، مقرر شده کاری انجام شود، اما هنوز به شهرداری وصول نشده است و یا درخصوص انتشار داده‌های شهرسازی و مالی، یک نامه ازسوی شهردار کرمان به کمیسیون ارجاع شده، اما هنوز اطلاعات مالی ارسال نشده است.
رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا تصریح کرد: به نظر می‌رسد هماهنگی و انسجام در بین بخش‌هایی که کار را انجام می‌دهند، وجود ندارد؛ بنابراین، باید پیگیری شود تا موارد درخواستی هرچه سریع‌تر به‌دست ما برسد؛ چراکه تا این موضوعات به کمیسیون نرسد، نمی‌توانیم وارد موضوعات دیگر شویم.
شهردار کرمان نیز در پاسخ به این مورد گفت: موضوع شفافیت نیازمند یک ستاد متمرکز در شهرداری کرمان بود که این ستاد با یک مشاور مشخص در شهرداری تشکیل شده و هفتۀ آینده اولین جلسه خود را برگزار خواهد کرد.
شَعرباف ادامه داد: در این ستاد یک فرد مشخص گام‌های موضوع شفافیت را به‌صورت متمرکز بررسی و به شورا ارایه می‌کند.
وی افزود: در خصوص داده‌های شهرسازی و مالی سعی کردیم گزارشی ارایه کنیم، اما برخی از این داده‌ها، زیرساخت ندارد.
شهردار کرمان با بیان اینکه نامه شهرسازی به‌طور کامل نوشته شده است، در مورد شفافیت مالی گفت: آیین‌نامۀ شفافیت را هم آماده کردیم، اما دلیل تأخیر در ارسال آن، این بود که تصمیم گرفتیم تجربه آستان قدس و چندجای دیگر را هم به آن اضافه کنیم تا با حساسیت بیشتر نوشته شود.
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز گفت: از آنجاکه مهمترین و تمام تلاش‌های انجام شده در ذیل بودجه سال 1400در حال انجام است و با توجه به اینکه مهمترین امکان شورای شهر برای تحقق اهداف خود و خدمت‌رسانی و تحقق عدالت شهری، تدوین بودجه سالانه است و طبیعتاً شورا سیاست‌گذاری می‌کند و شهرداری هم براساس سیاست‌ها کار می‌کند، چندین مرتبه سیاست‌های کلان را اعلام کردیم، اما هنوز این سیاست‌ها به مجموعه شهرداری منتقل نشده است.
محمد امینی‌زاده تأکید کرد: بنابراین، از رییس محترم شورا می‌خواهیم سیاست‌های شانزده‌گانه را به شهرداری ابلاغ کند تا در چارچوب این اهداف بودجۀ سال آینده تدوین شود.
وی ادامه داد: از مردم می‌خواهیم پیشنهاد کنند سیاست‌های ما در سال 1401 و پروژه‌هایی که می‌خواهیم اجرا کنیم، چه باشد.
امینی‌زاده افزود: امیدواریم در اولین گام بتوانیم بودجه سال آینده را به سمت‌وسویی ببریم که درصدی از اهداف خود را تحقق ببخشیم؛ گرچه در این مدتی هم تلاش کردیم زمینه‌های فساد شهری را از بین ببریم.
وی همچنین از تصویب طرح تعارض منافع شهرداری کرمان خبر داد.
رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی شورا نیز گفت: در خصوص پروژه‌ی شبکه فاضلاب شهری مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شده که با برگزاری جلسه با مدیران این اداره، پیگیری‌های خوبی انجام شد.
منصور ایرانمنش افزود: از سال 98 که کار توسط پشتیبانی شرکت «فولاد بوتیا» انجام می‌شود، پروژه سرعت گرفت و به همین دلیل در اکثر نقاط شهر کار حفاری و گودبرداری در حال انجام است.
وی اظهار داشت: البته اجرای این شبکه برای شهر کرمان بسیار ضروری است؛ چراکه بسیاری از ابنیه تاریخی شهر کرمان و منازل مسکونی دچار آسیب شده و مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده که نشان از ضرورت اجرای این شبکه دارد.
وی گفت: طبق گزارش این شرکت باید 1450 کیلومتر شبکه در مدت پنج سال در شهر کرمان اجرا شود که از سال 98 این کار شروع شده و تا تیرماه 1403 ادامه دارد.
ایرانمنش افزود: آسفالت این ترانشه‌ها با شهرداری نیست و خود شرکت‌ها موظف به آسفالت است؛ شهرداری تنها مجوز حفاری‌ صادر می‌کند که تأکید کردیم صدور مجوز بیش از توان و کشش شهر نباشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر، 65 شرکت پیمانکار در این پروژه کار می‌کنند؛ برای 1500 نفر اشتغال‌زایی شده و هفت اکیپ آسفالت دارند.
رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و میراث فرهنگی شورا بیان کرد: تاکنون، این پروژه 23 درصد پیشرفت داشته، اما هنوز سه سال درگیر این پروژه هستیم.
ایرانمنش خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی، زمان‌بندی پروژه به‌صورت محله‌ای، ارتباط مردمی از طریق یک سامانه (به شماره 034 90101031) هم سه شرط شورا برای تسریع این پروژه است.
وی افزود: پروژۀ خیابان «شهید تجلی» و میدان «توحید» (ارگ) از دیگر موارد مطروحه در این کمیسیون بود که شهرداری به‌سرعت در حال پیگیری این پروژه است.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا نیز گفت: در کمیسیون به اطلاعاتی درخصوص تجهیزات، کارگاه و موضوعات کارآفرینی املاک و داده‌هایی که شهرداری به خصوص در محله ها دارد، نیاز داریم که البته مصوب شد شهرداری این اطلاعات را به این کمیسیون ارجاع دهد.
عشرت کردستانی ادامه داد: در بازدید از محله ها و جلساتی که با فعالان محله‌ها داشتیم، به طرح «خیّران شهریار» رسیدیم که طبق این طرح، فعالیت‌های عام‌المنفعه برخی افراد خیّر در محله‌های خود یا دیگر محله‌ها را هدایت کرده و شهرداری و شورا این اقدامات را در زمینه‌های مختلف نظام‌مند کنند.
وی افزود: طبق این طرح این خیّران می‌توانند خدماتی را در حوزه‌های مختلف شهری، فرهنگی و خدماتی طبق یک نظام انجام دهند.
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا گفت: با این طرح می‌توانیم از ظرفیت بناهای ماندگار شهرداری نیز استفاده کنیم.
کردستانی با بیان اینکه راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای «سی‌سی» از دیگر موارد مطروحه در این کمسیون بود، به راه‌اندازی گرم‌خانه‌ها اشاره کرد و گفت: پیرو اقدامات انجام شده، به کمک شهردار کرمان، فراتر از وظایف قانونی، کارهایی در این خصوص انجام و به فرمانداری گزارش دادیم.
منشی شورا نیز با بیان اینکه هفتۀ گذشته اعضای شورای شهر و شهردار با نخبگان محله‌ای دیدار داشتند، گفت: قرار شد این کار تداوم داشته باشد.
محمدامین شمسی افزود: در این راستا یکی از مشکلات مطرح‌شده در فضای بین راه‌آهن و شهرک‌های اطراف آن، وجود ضایعات و زباله‌های زیاد است که با توجه به اینکه بخشیاز این قسمت‌ها جزو محدودۀ شهر است و برخی قسمت‌ها هم نیست، خدمت‌رسانی مشکل است؛ همچنین امنیت این محدوده و نیز ساماندهی ریل راه‌آهن در بخشی که از شهر عبور می‌کند، باید در شورا و شهرداری دیده شود.
سخنگوی شورا نیز با اشاره به مسالۀ ساماندهی سگ‌های بلاصاحب گفت: سگ‌های بلاصاحب یکی از آسیب‌های شهر کرمان است و بیش از 60 درصد از اعتراضات ثبت‌شده توسط مردم در سامانه 137 را شامل می‌شود.
محمدرضا کمساری افزود: متأسفانه برخی از دستگاه‌ها به مسئولیت خود در قبال ساماندهی این حیوانات، اصلاً توجهی ندارند و در این زمینه کاری انجام نمی‌دهند.
وی ادامه داد: بنا بر آمار رسمی، بیش از 4000 و طبق آمار غیررسمی بیش از 8000 سگ بالغ در شهر کرمان وجود دارد که اگر همۀ دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئولیت دارند، به‌طور جدی پای کار نیایند و به وظیفۀ خود عمل نکنند، در کمتر از سه سال دیگر با فاجعه روبه‌رو هستیم.
سخنگوی شورا بیان کرد: جلسه با اکیپ‌های زنده‌گیر برای جلوگیری از سوءاستفاده و تبادل نظر، نصب GPS بر روی خودروهای زنده‌گیر، آموزش اکیپ‌های زنده‌گیر، خرید مواد بی‌هوشی و دارت که جزو وظایف شهرداری هم نیست، افزایش عقیم‌سازی سگ‌های بالغ ماده و نر و اطلاع‌رسانی از طریق سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، ازجمله کارهایی است که شهرداری کرمان از تاریخ 3 آبان 1400 تاکنون انجام داده است و این درحالی است که دیگر اداره‌های مسئول، کاری انجام نمی‌دهد.
کمساری ادامه داد: در حال حاضر، 2700 سگ در پناهگاه شهرداری است؛ در حالی که باید 600 سگ در این پناهگاه باشد.
وی با بیان اينکه حامیان حیوانات نیز دیگر توان ندارند، گفت: محیط زیست هم باید در اولین اقدام یک قلمرو برای رهاسازی این حیوانات مشخص کند.
نایب رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا نیز گفت: از شهردار کرمان می‌خواهم که به بند ۴ سیاست‌های کلی شورا که باید به‌عنوان اهداف شورا استفاده شود، توجه ویژه شود؛ چراکه در این بند، مصوب شده تمام پروژه‌های عمرانی که باید انجام شود، دارای پیوست فرهنگی، اجتماعی و سلامت باشند.
سیدمحمدصادق تقوی افزود: برای اینکه نگاه‌ها به شهر تنها به سمت تعریض خیابان، سازه‌محور و خودرومحور نرود، باید به‌طور ویژه به پیوست مذکور عمل و الزام شود که این اصل در تمام این پروژه‌ها در نظر گرفته شود.
وی گفت: همچنین با توجه به نزدیک شدن به مراسم سالگرد سردار سرافراز اسلام، سردار دل‌ها، باید توجه ویژه‌ای به مسیرهای منتهی به گلزار شهدا شود.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200