رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱
  • کد خبر : 5282
  • مشاهده : 26 بازدید
  • اخبار » تیتر سوم
  • چاپ خبر : کرمان یکی از استان‌های فوتبال خیز است
علی‌اکبر حبیب‌پور، پیشکسوت فوتبال و داور ملی بازنشسته در گفت ‌وگو با عرفان امیرخسروی از یزدان کرمان:

کرمان یکی از استان‌های فوتبال خیز است

علی ‌اکبر حبیب پور، پیشکسوت فوتبال و داور ملی بازنشسته گفت: کرمان یکی از استان‌های فوتبال خیز است که بیش از 50 تیم در لیگ‌های کشور دارد.
علی ‌اکبر حبیب ‌پور، نامی‌آشنا برای اهالی فوتبال از شمال تا جنوب استان کرمان است. او که 55 سال از عمر خود را در فوتبال گذرانده و در ایتالیا هم، فوتبال بازی کرده، نظرات و خاطرات خواندنی و جذابی دارد که خواندنش برای هرعشقِ فوتبالی شیرین است. در ادامه، خواننده گفت‌وگوی من با علی‌اکبر حبیب‌پور باشید:

سال 1354 در ایتالیا، تیمِ فوتبال ایرانیان را تشکیل دادیم
کاپِ تورنمنت ذوب آهن‌های کشور را با افتخار به کرمان آوردیم
تا پای جان برای تیم کرمان، می‌ایستادیم


قبل از هر چیزی خود را معرفی کنید.

بنده علی اکبر حبیب پور متولد بهمن ماه 1325 هستم. رشته تحصیلی ام مهندسی عمران است. دبیر فنی و داور ملی بازنشسته‌‎ام. دارنده گواهینامه کارشناسی آموزشی از مرکز بین المللی تورین ایتالیا ILO و گواهی حفظ و نگهداری اماکن ورزشی از سازمان تربیت بدنی. بازیکن اسبق تیم منتخب کرمان در ادوار قبل و عضو انجمن پیشکسوتان کرمان مدرس و ناظر فدراسیون فوتبال می‌باشم.

از چه سالی داوری را شروع کردید؟
داوری را از سال 1350 به طور رسمی‌شروع کردم و در اکثر جام‌های کشوری در کلیه شهرهای ایران قضاوت نمودم. به مدت 30 سال از 59 تا 90 بطور ناپیوسته مسئولیت کمیته داوران هیئت فوتبال استان کرمان را عهده دار بودم. تعداد 15 کلاس مدرسی ناظری و توجیهی بین المللی را گذراندم. حدود 150 کلاس پایه و ارتقا را در سطح استان و استان‌های همجوار برگزار و جزواتی منتشر نمودم. بزرگترین افتخارم تا نیمه سال 90 اعزام حدود ده کوبل داوری موفق به مسابقات کشوری و درخشش داوران ارزنده در لیگ‌های کشور است.
از جمله بازی‌هایی که قضاوت کردم؛ می‌توان فینال جام بین‌المللی مس و دو فینال جوانان کشور در استادیوم‌های آزادی تهران و تختی اصفهان را نام برد و تنها آرزویم خدمت به جامعه ورزش علی الخصوص قشر داوری است.

وضعیت فوتبال استان با توجه به حضور دو تیم در لیگ برتر فوتبال کشور چیست؟
کرمان یکی از استان‌های فوتبال خیز است که بیش از 50 تیم در لیگ‌های کشور دارد. تیم‌های مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان با سرمایه گذاری عظیم نمایندگان لایق استان هستند. امید است مس کرمان هم با پیگیری‌های آقای دکتر سلاجقه به لیگ برتر بپیوندد که برای ایشان آرزوی توفیق دارم.

اوضاع داوری استان و کشور را چگونه می‌بینید؟
بنده 41 سال از سال 59 در خدمت داوری کشور و استان کرمان می‌باشم. کمیته داوران هیئت فوتبال استان کرمان در سال 59 توسط شادروان محمود خوشخوان در کرمان افتتاح شد و تا سال 1390 بطور ناپیوسته کمیته داوران را مدیریت نمودم. امروزه کمیته داوران توسط داوران مجرب اداره می‌شود که بنده هم بخش آموزش را عهده دارم. با تلاش‌های مسئولین ارشد هیئت فوتبال و پیگیری‌های لازم چندین کوبل در لیگ‌های کشور داریم و چنانچه عدالت برقرار شود و بین داوران تبعیضی قائل نشوند در آینده داورانی ورزیده در سطح کشور خواهیم داشت. کلاس‌های آموزشی بایستی بیشتر برگزار گردد، خصوصاً کلاس زبان انگلیسی برای داوران که امری ضروری است. قضاوت مسابقات به علت عدم برگزاری کلاس‌های توجیهی دارای نقصان است.

برای پیشرفت فوتبال استان چه باید کرد و نقش باشگاه‌ها چیست؟
ابتدا بایستی حاشیه‌ها را از فوتبال حذف کرد. هیئت فوتبال به عنوان متولی فوتبال، باید نقش میاندار را ایفا کند و بغض و عداوت‌ها را ریشه کن نماید و نام کرمان را که روزگارانی عضو چهار تیم کشور بوده دوباره زنده نماید که انصافا این هیئت نقش میاندار را به خوبی ایفاه کرده و توانسته آرامش را بر فوتبال استان حاکم کند.

برای پیشرفت داوری چه باید کرد؟
ابتداعاً حقوق منصفانه‌ای برای داروان پیش بینی شود ثانیاً کلاس‌های توجیهی و داوری و ارتقاء مرتبا برگزار شود که در استان کرمان، هیئت به خوبی این موارد را مهیا کرده است و در شرایط خوبی از لحاظ داوری قرار داریم.

در رابطه با پیشکسوتان فوتبال صحبت کنید؟
این قشر خانه نشین هستند و بیشتر آنها در غربت دار فانی را وداع گفتند. باید به این قشر توجه بیشتری شود و نهایتا باید بگویم پیشکسوتان سرمایه‌های این مرز و بومند آنها را دریابید.

خاطره‌ای از دوران حضور در کشور ایتالیا بگویید؟
بنده در سال 1354 طی بورسیه‌ای به شهر تورین ایتالیا اعزام و مدتی جهت گذراندن دوره کارشناسی آموزشی در آن کشور بودم. در آنجا به همت همه ایرانیان تیمی‌به نام ایران زیر پوشش مرکز ILO تشکیل دادیم و در مسابقاتی شرکت کردیم. از محلات شهر تورین در این مسابقات دعوت شد مسابقات به طرز شایسته و حضور تماشاگران مقیم تورین انجام گردید.ما نام ایران را در آن دیار زنده کرده و با انجام مسابقاتی جذاب همه ایرانیان مقیم آن شهر را به استادیوم کشاندیم. و از طرف مرکز بین اللملی تورین حمایت و مورد احترم قرار گرفتم و جوایزی به تیم ایران از طرف مرکز بین اللملی تورین داده شد.

خاطرات خود را در دوران داوری و حضور در تیم منتخب استان بنویسید؟
استان کرمان دارای یک تیم منتخب در مسابقات کشوری بود و بنده عضو تیم بودم و به عنوان مدافع راست در تیم بازی می‌کردم. تعصبات بچه‌ها آنقدر زیاد بودکه تا پای جان می‌ایستادیم. در اصفهان در تورنمنت ذوب آهن‌های کشور تمام تیم‌ها حتی تیم صاحب نام اصفهان را شکست داده و کاپ ذوب آهن را که در حال حاضر هم در شهر کرمان موجود است با افتخار به کرمان آوردیم. استادیوم کرمان همیشه پر از تماشاگران مرد و زن بود و همواره فوتبال بین کرمانیان جایگاه ویژه‌ای داشته است.

سخن پایانی
ضمن آرزوی توفیق برای همه دست اندرکاران فوتبال استان، از مدیران لایق تیم‌های رفسنجان، سیرجان، شهربابک و کرمان که نمایندگان این استان در لیگ‌های کشوری هستند، می‌خواهم که دست بدست هم داده تا نام پر افتخار کرمان را بر قله فوتبال کشور حک نمایند.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200