رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
  • کد خبر : 9153
  • مشاهده : 52 بازدید
  • اخبار » پیشخوان
  • چاپ خبر : چوگان استان کرمان در مسیر توسعه

یک دوره کارگاه آموزشی آشنایی با رشته چوگان در کرمان با حضور مدرسین فدراسیون برگزار می‌شود.

ما به عشق او به میدان آمدیم
گوی عالم در خم چوگان ماست
«شاه نعمت‌الله»

به گزارش یزدان کرمان، هیات چوگان استان کرمان به همت برنامه ریزی های رییس و دبیر هیات در مسیر توسعه و فرهنگ سازی در سطح استان می باشد.
رییس هیات چوگان استان گفت: مجسمه سنگی کاوه آهنگر در مجموعه گردشگری ورزشی چوگان پاژ نصب شده است.
محمدرضا عامري افزود: بوستان جنگلی چوگان به همت هیات چوگان استان کرمان در هفته منابع طبیعی و درختکاری به مساحت ۸ هکتار و به طول 5/1 کیلومتر، 2500 اصله درخت بادام کوهی که همساز با شرایط آب و هوایی و خاک منطقه کرمان است، با حضور نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، فرماندار کرمان و مسئولین استانی با شعار «ایران سر سبز، ایران قوی برای شنیدن آواز پرندگان، قفس نخرید، درخت بکارید» کاشته شده است.
وی افزود: با سرمایه گذاری بخش خصوصی مجموعه گردشگری ورزشی چوگان پاژ مکانی زیبا گردشگری به منظور احیا چوگان به مساحت 23 هکتار را شروع و در حال تکمیل فاز اول آن هستیم.
عامری گفت: هیات چوگان استان کرمان در سال ۱۳۹۵ تاسیس گردید. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از تشکیل هیات چوگان نمی‌گذرد اما فعالیت‌ها و تلاش‌های گسترده‌ای با سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه ایجاد مجموعه ورزشی اختصاصی چوگان و معرفی جایگاه فراموش شده این ورزش در جنوب شرق کشور خصوصا استان کرمان انجام گردیده است.
گام های نخستین همچون تمرین اسب چوگانی، آموزش چوگان بازان و تهیه لوازم ویژه مسابقه چوگان انجام شده است، همچنین با علاقه مندی که به تاریخ این ورزش دارم سعی کرده‌ام با جمع آوری ابزارهای چوگان و سوارکاری و نمادهای چوگان موزه کوچکی در دفتر هیات محیا کنم. همچنین از سال 1395 هر ساله نوروز در مراسم جشنگاه بازی نمادین نمایش چوگان را در میدان تاریخی گنجعلیخان توسط هیات برگزار می‌شود.
وی افزود: با توجه به سیاست‌های کلی فدراسیون چوگان و استفاده از توانمندی بخش خصوصی، به یاری خداوند سرمایه گذاران علاقمند به این ورزش در شهرستان‌های استان کرمان آماده فعالیت در زمینه چوگان و مهیا نمودن زیرساخت‌های مورد نیاز این ورزش در مناطق خود شده اند. هیات چوگان استان کرمان بر آن است تا بتواند علاقه مندان بیشتری را به سمت این ورزش پرنشاط و فرهنگی جلب نمایند، در این خصوص برنامه ریزی مدونی در زمینه بستر سازی و آموزش چوگان و همچنین پژوهش تاریخی و پیشینه ورزش چوگان در استان کرمان صورت گرفته است.

دبیر هیات چوگان گفت: چوگان از ورزش‌های کهن ایرانی است. که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده ‌است. این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان معروف بوده است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود برگرفته شده ‌است. این بازی در ابتدا عنوانی نظامی‌‌‌و جنگی داشت و سوارکاران ایرانی در آن توانایی اسب‌ها، هوش و قدرت خویش در مبارزه را به نمایش می‌گذاشتند. ورزش چوگان امروزی از بازی چوگان ایرانی منشأ گرفته ‌است. این بازی از نزدیک ۶۰۰ سال قبل از میلاد در ایران شکل گرفت و در زمان هخامنشیان بازی می‌شده ‌است. چوگان به هنگام کشور گشایی داریوش اول در هند، در آن سرزمین رواج یافت.
رضا شاه محمدی افزود: مستندات و شواهد موجود در مجموعه‌ی گنجعلیخان؛ از قبیل دیوارنگاره‌ی چوگان و پیدا شدن توپ‌های پارچه‌ای شبیه گوی چوگان که در مرمت کاروانسرای گنجعلیخان پیدا شد، نشان از رواج این بازی در دوران صفویه دارد. در دوران قاجاریه نیز براساس خاطرات سرپرسی سایکس این بازی در کرمان رواج داشته و ایشان مدارک و مستنداتی از کرمان برای احیاء و رواج چوگان به تهران انتقال داده است که نشان‌ دهنده‌ی رواج و گسترش آن در منطقه کرمان است. کشف شواهد چوگان در کاروانسرای گنجعلیخان، اتفاق مهمی‌‌نسبت به جایگاه این بازی در ادوار مختلف تاریخی فرهنگی استان کرمان است. با توجه این‌ که یکی از کارکردهای میادین مهم شهرها در قدیم، به ویژه دوره‌ی صفوی، برگزاری جشن‌ها و شادی‌ها و بازی‌های مختلف بوده است، می‌تواند وجود بازی چوگان را در میدان گنجعلیخان ثابت کرد.

وی افزود: نشست هیات چوگان استان کرمان با حضور میثم پاریزی مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمان، علی مرادی معاون اداره کل، محمد رضا عامری رییس هیات چوگان استان کرمان، حمید قنبری مسئول روابط عمومی‌و نماینده‌های شهرستان‌های بم، زرند، سیرجان، رفسنجان و کرمان برگزار شد. در این نشست پیرامون توسعه چوگان در شهرستان‌های استان که چطور می‌توانند شکل گیری بهتری را داشته باشند و بحث فرهنگی و میراثی چوگان در کرمان برنامه ریزی شد.
وی در بحث توسعه آموزش چوگان گفت: شهرستان‌ها فعالیت‌های خود را شروع و هیات رئیسه خود را تشکیل دادند و در حال چیدمان اعضای هیات شهرستان خود هستند و تعدادی اسب خریداری شده، در تهران در حال تمرین هستند و برای تیم استان کرمان جهت شرکت در مسابقات آماده می‌شوند.
شاه محمدی افزود: به زودی یک دوره کارگاه آموزشی جهت آشنایی با رشته چوگان در کرمان در دو بخش ورزشی و فرهنگی با حضور مدرسین فدراسیون برگزار می‌کنیم.
وی گفت: در شش ماه اول سال دو نوبت با همراهی مدیر کل ورزش و جوانان استان کرمان، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، محمدتقی امیری خراسانی، رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی‌محلی، سیدمحمدعلی گلاب زاده پژوهشگر تاریخ کرمان و مقامات استان کرمان در مجموعه سوارکاری و چوگان نوروزآباد و فرخ آباد از نزدیک شاهد برگزاری مسابقات چوگان بودیم.
دبیر هیات چوگان با اشاره به نامگذاری یکم خردادماه به عنوان روز چوگان کرمان افزود: استان کرمان با 5 ‌شهرستان شروع به کار کرده است که حرکت بسیار خوبی است.

اخبار مرتبط

نظرات

Comments are closed.



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200