رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۱۲ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 20 May
  • دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۳
  • کد خبر : 1332
  • مشاهده : 38 بازدید
  • اخبار » تیتر اول
  • چاپ خبر : «پارکور» رسیدن سریع و کارا در مسیری مستقیم به هدف است
«حجت جاوید» مسئول کمیته‌ی پارکور هیات انجمن‌های ورزشی استان کرمان:

«پارکور» رسیدن سریع و کارا در مسیری مستقیم به هدف است

جورج هبرت، افسر سابق نیروی دریایی فرانسه اولین کسی بود که ایده ورزش پارکور را بنیان نهاد اما پارکور به معنای خاص آن، توسط ریموند بل که یک سرباز فرانسوی جنگ ویتنام بود پایه گذاری شد. او و همراهانش به دنبال به وجود آوردن یک روش کارا و مناسب برای «تعقیب و فرار» بودند. این فعالیت‌ها، سرانجام توسط فرزندش«دیوید بل» بصورت تدوین‌شده درآمد. دیوید بل بیشتر عمر خود را صرف ساماندهی این ورزش کرد و نام پارکور را بر آن نهاد.

جورج هبرت، افسر سابق نیروی دریایی فرانسه اولین کسی بود که ایده ورزش پارکور را بنیان نهاد اما پارکور به معنای خاص آن، توسط ریموند بل که یک سرباز فرانسوی جنگ ویتنام بود پایه گذاری شد. او و همراهانش به دنبال به وجود آوردن یک روش کارا و مناسب برای «تعقیب و فرار» بودند. این فعالیت‌ها، سرانجام توسط فرزندش«دیوید بل» بصورت تدوین‌شده درآمد. دیوید بل بیشتر عمر خود را صرف ساماندهی این ورزش کرد و نام پارکور را بر آن نهاد.
داوید بل می‌گوید: «جنبه‌ی فیزیکی پارکور، غلبه‌کردن بر تمامی موانع پیش روست، درست مانند این‌که در شرایط اضطراری گیر کرده باشید. پارکور فقط صرف حرکات نیست، بلکه مجموعه‌ای هدفمند و دارای فلسفه‌ی خاص خویش است. پس هدف پارکور، رسیدن به مقصد با استفاده از کاراترین، روان‌ترین و مستقیم‌ترین مسیر و مناسب‌ترین حرکات است که می‌تواند شامل دویدن، پریدن، بالا رفتن و خزیدن باشد».
اولین نشانه از حضور پارکور به صورت حرفه‌ای در ایران، حضور امیرحسین ایمانی و کوشا فتحی‌نژاد در مستند سال ۲۰۰۳ لندن به نام «بپر» بود. هدف این فیلم نشان دادن گسترش پارکور در دنیا بود، برای همین منظور از گروه‌های مطرح و فعال پارکور در دنیا تقاضای همکاری نمودند و گروه irPk که بعدا به رها تغییر نام داد فعالیت خود را در این رشته آغاز کرد.
حجت جاوید که فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی است، نزدیک به هشت ماه است که به‌عنوان مسئول کمیته‌ی پارکور استان کرمان منصوب شده است. پارکور در حال حاضر زیر نظر هیات انجمن‌های ورزشی اداره می‌شود و استان کرمان نخستین استان در ایران است که به‌صورت رسمی و با کادری اداری شروع به کار کرده است.


جاوید درباره پارکور می‌گوید: هدف در ورزش پارکور رسیدن سریع و کارا و در مسیری مستقیم است که در دو قسمت اجرا می‌شود؛ «فری رانینگ» که انجام حرکات چرخشی یا ژیمناستیک حرفه‌ای است و« اسپید» یا «فرار آزاد» که رد کردن موانع به ساده‌ترین شکل است.
وی درباره اقدامات انجام شده توسط کمیته پارکور در این مدت هشت ماه می‌گوید: بعد از انتصابم توسط آقای بلوردی، رییس هیات انجمن‌های ورزشی استان به سمت مسئول کمیته استان، خیلی سریع اعضا و ورزشکاران دست به دست هم دادند و با اتحادی مثال زدنی در مدت کمتر از یک ماه فعالیت رسمی خود را شروع کردند. کمیته‌های شهرستانی در بخش آقایان و خانم‌ها فعال شد و اولین دوره مسابقات استانی در بهمن ماه سال گذشته به میزبانی کرمان برگزار کردیم و در اردیبهشت اولین پویش مجازی استان را با حضور اکثر شهرستان ها برگزار کردیم که از نظر تعداد شرکت کنند در رتبه دوم کشور بودیم.
نخستین مسابقات آنلاین استانی به میزبانی رفسنجان و با حمایت سرگرد پورموسی، رئیس هیات انجمن‌های ورزشی شهرستان رفسنجان برگزار و در پایان و در بخش نیمه‌حرفه‌ای آقایان عباس رجایی، آرمین شهریاری و علی‌رضا محمدی و در بخش حرفه‌ای محمد زابی‌زاده، سجاد نظری و امیرمهدی صابری رتبه‌های برتر را به دست آوردند. ضمن این‌که اولین دور مسابقات استانی در بهمن‌ماه سال گذشته و با شرکت 7 تیم شهرستان برگزار شد.
جاوید از برنامه‌های آتی کمیته چنین می‌گوید: تمرینات ورزشکاران را در فضای مجازی دنبال می‌کنیم و در پی آن هستیم تا اولین دوره‌ی مربی‌گری آنلاین را در استان کرمان برگزار کنیم. همچنین قرار بود میزبان اردوی تیم ملی پارکور باشیم که به دلیل شرایط خاص و بیماری کرونا فعلا لغو شده اشت.
ضمن اینکه اگر شرایط فراهم شود امیدواریم بتوانیم با همکاری و حمایت های آقای بلوردی و خانم سالاری نایب رییس بانوان پارکور پیست استانداردی را برای ورزش پرهیجان پارکور در مجموعه‌ی امام علی (ع) احداث کنیم و در پی آن هستیم که در تفاهمی با شهرداری موانع پارکور را به صورت استاندارد در داخل پارک‌های شهر احداث کنیم.

حدیثه سالاری
مسئول بانوان استان کرمان
کمیته بانوان راه اندازی و در گام اول چهار شهرستان در بخش بانوان فعالیت خود را شروع کردند و مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

 

علی سلمانی
قهرمانان نام آور و نایب رییس کمیته پارکور استان
بهترین دوران و اوج شکوفایی پارکور استان در هشت ماه اخیر بوده و قهرمانان استان جایگاه خودرا بدست آوردند.

علی اکبر احمدنژاد
مسئول کمیته برگزاری مسابقات
طی چند سال اخیر در بهمن‌ماه اولین مسابقه و دور همی بود که تمامی شهرستان‌ها و مربیان در کنار هم جمع شدند و با داوری بدون نقص برگزار شد.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200