رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۲۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 3 May
  • پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
  • کد خبر : 3036
  • مشاهده : 17 بازدید
  • اخبار » یادداشت
  • چاپ خبر : ورزش، جای بی‌اخلاقی نیست
پهلوانی و انسانیت را یاد بگیریم

ورزش، جای بی‌اخلاقی نیست

هادی کاربخش/سردبیر یزدان کرمان
ورزش در جامعه ماشینی و امروزی ما به عنوان یک پدیده اجتماعی مفید و مثبت نقش اساسی را در زندگی روز‌مره‌ی انسان‌ها بازی می‌کند. اثرات مفید روحی و روانی و جسمی ورزش بر هیچ کس پوشیده نیست اما وقتی این ورزش و تنِ سالم ارزش والایی پیدا می‌کند که آن را با روح پهلوانی، مرام انسانیت و رفتار آدمیت عجین و پیوسته کنیم. ورزش هنگامی تبلور واقعی خود را در صفحه‌ی روزگار به نمایش می‌گذارد که روح ناب آدمیت در اولویت قرار گیرد. چیزی که این روزها مهره گم‌شده‌ی ورزش ماست.

بی‌اخلاقی‌هایی که از همان ابتدای ثبت‌نام کاندیداها در هیات‌ها شروع می‌شود و تا چهارسال و تا انتخابات بعدی به درازا می‌انجامد. ثبت‌نام‌های صوری درمیان کاندیداها، باندبازی‌ها، حمایت‌های سیاسی از داوطلبان، انتخابات مهندسی شده و نتایج از پیش‌تعیین شده، تلاش سرپرست‌های هیات‌ها برای انتخاب خود و اطرافیان، ورود با پول و سکه، ورود با عناوین متفاوت سازمانی و استفاده از نام‌ها و پست‌ها، وابستگی به ادارات متفاوت و … همه نشان از عدم برگزاری سالم و رقابت جوانمردانه بعضی از انتخابات و حضور نالایق افراد را دارد. حتی شنیده شده که مربی یکی از هیات‌های ورزشی خود را در جایگاهی پنداشته که هیات را با بنگاه معاملاتی اشتباه گرفته و قصد فروش مسئولیت ریاست هیات را با مبالغ میلیونی داشته است و هزاران بی‌اخلاقی دیگر.
تا کی باید شاهد به مسند نشستن افرادی در راس ورزش باشیم که حتی سواد اولیه مدیریت، اخلاق، انسانیت و شرافت را نیاموخته‌اند. در یکی از هیات‌ها پول می‌دهند و روزنامه‌هایی را که در آن آگهی ثبت‌نام ریاست فلان هیات چاپ شده را می‌خرند تا جلوی پخش و اطلاع‌رسانی را بگیرند. در یکی دیگر از هیات‌ها بزم‌های مختلط و شبانه در اطراف شهرها برگزار می‌شود. یکی از هنرمندان سینما که سال‌هاست بیرون از گود نشسته و نقشی در کارهای جدید سینمایی به او نمی‌دهند، خبر از فساد اخلاقی بعضی کارگردانان و تهیه کنندگان سینما داده بود که اگر با آنها در بزم‌های شبانه شرکت نکند، جایی در سینما و هنر ندارد. حال قصه‌ی تعدادی از مسئولین و مربیان ورزشی همین روایت «نباشی، حذفت می‌کنیم» شده است! اگر با خواسته‌ها و شرایط آن‌ها کنار نیایی با بداخلاقی‌ها روبه‌رو و حتی شاید اخراج و حذف گردی.
به‌راستی تا به کی باید شاهد ترویج این آلودگی‌ها باشیم؟
فلان مسئول هر هفته با هزینه‌ی گزاف پرواز در حال سفر تفریحی اما به اصطلاح کاری به نقاط خوش آب و هوا است. از گوشی فلان مسئول فیلم‌ها و عکس‌های ناجور و غیراخلاقی و شوخی‌های رکیک به بیرون درز می‌کند. در باغ فلان شخصیت ورزشی انواع و اقسام مواد مخدر پیدا می‌شود. فلانی در چند جا و ادارات و هیات‌های ورزشی پست و مقام دارد اما گاهی این هیات‌ها حتی مکان مناسبی برای دفتر هیات ندارند و امور ارباب رجع معمولی را در صندوق عقب ماشین خود به‌عنوان دفتر کار هیات برطرف می‌کنند و افراد خاص را در دفاتر لوکس، مجلل و خلوت شخصی خود و با پذیرایی‌های آنچنانی. تا کی باید شاهد این بی‌اخلاقی‌ها و بی‌شخصیت‌ بازی‌ها در ورزش باشیم؟ به راستی نقش حراست و بازرسی ادارات و ارگان‌های نظارتی چیست؟ این رفتار و اخلاق به هیچ عنوان لایق این مرز و بوم نیست اما آنچه که مسلم و مشخص است اینکه باید در انتخاب و انتصاب مسئولین رده بالای هیات‌ها باید ضمن رعایت قوانین، شایسته‌سالاری و اصول انسانی و پهلوانی هم در اولویت قرار گیرد. خانواده‌ها به دست‌اندرکاران ورزش اعتماد می‌کنند و فرزندان خود را برای سلامتی روح و روان و جسم به ما می‌سپارند. بیایید برای یک بار هم که شده مرام پهلوانی و انسانیت را یاد بگیریم نه ترویج بی‌اخلاقی را.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200