رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April
  • دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
  • کد خبر : 4807
  • مشاهده : 18 بازدید
  • اخبار » پیشخوان
  • چاپ خبر : نخستین مرکز توانمندسازی و تولیدی زنان سرپرست خانوار به بهره‌برداری رسید
در پنجاه‌ونهمین آیین افتتاحِ پویش «افتتاح» شهرداری کرمان؛

نخستین مرکز توانمندسازی و تولیدی زنان سرپرست خانوار به بهره‌برداری رسید

در پنجاه‌ونهمین آیین افتتاحِ پویش «افتتاح» شهرداری کرمان، نخستین و کامل‌ترین مرکز توانمندسازی و تولیدی زنان سرپرست خانوار به بهره‌برداری رسید.

به گزارش یزدان کرمان، شهردار کرمان در آیین افتتاح این پروژۀ مردم‌نهاد که با حضور رییس و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان برگزار شد، با اشاره به گرفتار شدن اغلب کلان‌شهرها به معضل اجتماعی کودکان کار گفت: شهرداری کرمان در راستای تحققِ بخشی از رسالت اجتماعی خود و صیانت از حقوق کودکان، با همکاری بخش خصوصی، این مرکز را راه‌اندازی کرده و امروز نیز در مجاور مرکز نگهداری از کودکان کار که چندی پیش به بهره‌برداری رسید، مرکز توانمندسازی و تولیدی زنان سرپرست خانوار نیز افتتاح شد.
سیدمهران عالم‌زاده، با اشاره به قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، بهره‌کشی اقتصادی از کودکان و وادار کردن یا گماردن آن‌ها به کار یا خدمات نامتناسب با وضعیت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی کودک را غیرقانونی دانست و افزود: بسیاری از کارهایی که کودکان انجام می‌دهند، برای آن‌ها مضر و خطرآفرین است؛ بنابراین، در صورتی که خانواده‌های این کودکان توانمند شوند، دیگر کودکان را به کار نخواهند گرفت.
وی با تأکید بر اینکه در ساماندهی کودکان کار و زنان سرپرست خانوار، دستگاه‌های مختلف مسئولیت‌های ویژه‌ای دارند و وظیفۀ شهرداری نیز، تأمین زیرساخت‌ها و تجهیز آن‌ها برای سازمان‌های مردم‌نهاد و دولتی است، گفت: شهرداری کرمان با همکاری مؤسسه «اَسرا» پیش از این مکانی را برای نگهداری از کودکان کار و خیابانی در محلۀ «سرآسیاب» راه‌اندازی کرده و امروز در مجاور آن، مرکز توانمندسازی و تولیدی زنان سرپرست خانوار، راه‌اندازی شده است.
در این آیین، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان نیز به موقعیت مهاجرپذیری شهر کرمان اشاره کرد و با بیان اینکه اغلب کودکان کار، تبعۀ افغانستان هستند، گفت: در هر صورت این کودکان در سطح شهر دیده می‌شوند.
محمد جهانشاهی افزود: راه‌اندازی مرکز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیز، نخستین تجربۀ شهرداری کرمان در خصوص برون‌سپاری امور اجتماعی است.
وی، وارد شدن یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد برای حل این معضل اجتماعی را مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: قصد داریم در یک چرخه و روندِ روبه‌رشد، این معضل را کاهش دهیم.
معاون شهردار کرمان، با اشاره به تخصص و تجربۀ مؤسسه خیریه «اسرا» در تکمیل چرخۀ ساماندهی کودکان کار و زنان سرپرست خانوار گفت: شهرداری کرمان با در اختیار قراردادن فضای مناسب و حمایت از بخش خصوصی، در تکمیل چرخۀ روند ساماندهی کودکان کار و زنان سرپرست خانوار نقش مؤثری داشته است.
جهانشاهی، به مشارکت چهار ارگان شهرداری، اداره‌کل بهزیستی، اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان و مؤسسه خیریه مردم‌نهاد «اسرا» و هم‌افزایی بین آن‌ها اشاره کرد و افزود: مدل طراحی‌شده می‌تواند به فعالیت‌های مردمی، دولتی و نهادهای عمومی انسجام ببخشد و موجب افزایش هم‌افزایی بین ارگان‌های مربوط شود.
وی فراهم شدن امکانات در این مرکز را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این مرکز علاوه بر توجه به کودکان، خانواده‌های آن‌ها را نیز توانمند می‌سازد تا دیگر به کارِ بچه‌ها نیاز نداشته باشند.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان با تأکید بر اینکه «خانه مهر» کامل‌ترین مرکز توانمندسازی کودکان و نوجوانان است، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد دیگر نیز در این خصوص فعال هستند، اما در این مرکز، با توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، فرایند ساماندهی کودکان کار کامل‌تر انجام می‌شود.
شهردار منطقه چهار کرمان نیز از بهسازی محوطۀ بیرونی «خانه مهر» خبر داد و گفت: علاوه بر نصب وسایل بازی، کف‌پوش و فرش‌موزائیک محوطۀ این مرکز نیز نصب شده است.
علی عسکری، با بیان اینکه مؤسسه خیریه «اسرا»، نقش مهمی در یاری رساندن به کودکان خیابانی ایفا می‌کند، گفت: لازم است تمام نهادهای اجرایی در جهت خدمت‌رسانی به مؤسسه‌های خیریه تلاش کنند و مسئولیت خود را در زمینۀ حمایت از نیازمندان جامعه انجام دهند.
مدیرعامل مؤسسه خیریه «اسرا» نیز با توضیح بخش‌های مختلف مرکز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: این مؤسسه در خصوص توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر تحت نظارت اداره‌کل بهزیستی استان کرمان فعالیت دارد که یکی از فعالیت‌های آن حمایت از کودکان کار و زنان سرپرست خانوار است.
مشایخی افزود: در حال حاضر در این مرکز، علاوه بر وجود تمام الزامات و امکانات برای ساماندهی کودکان کار ازجمله قرنطینه، چکاپ سلامتی کودک، نگهداری در خوابگاه، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، رصد کردن کودک و جلوگیری از بازگشت کودکان به سطح خیابان، فرایند توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نیز شکل گرفته است.
وی از وجود کارگاه‌هایی برای مهارت‌آموزی خانواده‌ها و کسب درآمد برای آن‌ها خبر داد و گفت: در صورتی که سرپرستان خانوار در جهت کسب درآمد توانمند شوند، کودکان را مجبور به کار نخواهند کرد.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200