رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 9 May
  • چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۳
  • کد خبر : 11877
  • مشاهده : 105 بازدید
  • اخبار » تیتر دوم
  • چاپ خبر : مجموعه خیّرساز «نگاه آفتاب مهر» ویژه نابینایان با مشارکت شهرداری کرمان افتتاح شد

در ششمین جشنواره پروژه‌های شهری شهرداری کرمان، مجموعه خیّرساز «نگاه آفتاب مهر» ویژه نابینایان با مشارکت شهرداری کرمان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش یزدان کرمان، آیین افتتاح مجموعه نگاه آفتاب مهر ویژه نابینایان، با حضور استاندار کرمان، شهردار و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و مدیرکل صداوسیمای استان، انجمن نابینایان استان و خانواده آنها در سالن آمفی‌تئاتر این مجموعه، برگزار شد.

در ابتدای آیین افتتاح مجموعه نگاه آفتاب مهر ویژه نابینایان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، بیان کرد: این مجموعه، کامل‌ترین مجموعه نابینایان در کشور است که به دست خیّران و با مشاوره و نگاه تخصصی ساخته شده؛ هرچه افراد نابینا نیاز دارند، در این مجموعه فراهم شده و می‌تواند نمونه بسیار خوبی در کشور باشد.

سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: کاری که خانم مرتضوی کردند، کار بزرگی است؛ خیّران به‌ رفع مشکلات کشور و استان کمک می‌کنند که شایسته تقدیر است؛ اما از آنجاکه با هیچ هدیه‌ای نمی‌توان از خدمات آنها تقدیر کرد، پیشنهاد می‌کنم داستان زندگی و تلاش‌های خیّران و به‌ویژه خانم زهرا مرتضوی، نوشته شود.

وی ضمن تشکر از خانم مرتضوی، خانواده نظری و انجمن نابینایان، خاطرنشان کرد: در این مجموعه بر توانمندسازی نابینایان تمرکز شده و یکی از مراکز اصلی آموزشی و توانمندسازی نابینایان خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، تاکید کرد: جامعه معلولان ذهنی و حرکتی، ناشنوایان و مبتلایان به اوتیسم هم نیازمند این حمایت‌ها هستند تا بخشی از درد و رنج این اقشار کم شود.

طبیب‌زاده بیان کرد: از شهرداری تقاضا داریم طبق قولی که داده شد، به دلیل قرار داشتن این مجموعه در بلوار هزار، نام بلوار را به عصای سفید تغییر دهد و در زمینه زیباسازی این محدوده اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

سپس، استاندار کرمان، ضمن تشکر از خانم مرتضوی و آقای نظری، زوج خیّر، گفت: کار بسیار بزرگی انجام شده؛ ده‌ها میلیارد تومان هزینه شده که اگر قرار بود با بودجه دولت کار شود، قطعاً نمی‌شد چنین کار دقیق، ظریف و هوشمندانه‌ای انجام داد.

محمدمهدی فداکار خاطرنشان کرد: ساخت چنین مجموعه‌ای با بهترین کیفیت شامل بخش‌های درمانی، آموزشی، اسکان، ورزشی، استودیو، سالن استاندارد جهت مراسم و … علاوه بر توانمندسازی افراد نابینا، می‌تواند درآمد پایدار نیز ایجاد کند.

وی بیان کرد: از شهرداری و شورای شهر و به‌ویژه این زوج بزرگ که با هزینه خود این کار را انجام دادند و از همه کسانی که در ساخت چنین مجموعه‌ای کمک کردند، تشکر می‌کنم.

استاندار کرمان یادآور شد: خیّران بزرگی در کرمان هستند که کارهای بزرگی انجام می‌دهند؛ لازم است این افراد به جامعه معرفی شوند و از کمک آنها برای پروژه‌های عام‌المنعه دیگر که موردنیاز جامعه است، استفاده شود.

 

تقدیر از زهرا مرتضوی

در ادامه این مراسم، با اهدای هدیه‌ای به رسم یادبود ازسوی شهرداری کرمان، از زحمات خانم مرتضوی و آقای نظری، تقدیر شد.

سپس، زهرا مرتضوی، ضمن تشکر از شهرداری، اعضای شورای شهر، بنیاد خیریه بناهای ماندگار و مجموعه شهرداری، بیان کرد: چند سال پیش، ازطریق آقای طبیب‌زاده، پای من به انجمن نابینایان باز شد و برایم همیشه سوال بود که چطور در دنیای تاریکی می‌توان زندگی کرد؟ یک‌بار سعی کردم کارهای خانه را با چشم‌بند انجام دهم؛ نه‌تنها کاری نتوانستم انجام دهم؛ بلکه تاب تاریکی را نیاوردم؛ سردرگمی و تحمل دنیای تاریکی، طاقت‌فرسا بود و این تجربه سرآغاز داستانی شد که امروز به سرانجام رسید.

وی خاطرنشان کرد: این زمین به لطف مهندس عالم‌زاده، شهردار سابق کرمان، ازطریق بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری به ما داده شد و توسط مهندس حسین‌خانی، طراحی و توسط مهندس نیکویی و با حمایت بی‌دریغ خانواده‌ام اجرا شد و بعد از چهار سال، امروز سرآغازش را جشن می‌گیریم.

این خیّر کرمانی، افزود: آنچه در این مجموعه انجام شده، در مقابل چشمی که می‌بیند و زندگی‌ای که در آن روشنایی وجود دارد، هیچ است؛ ما هرگز نمی‌توانیم روی چشم‌مان قیمت بگذاریم و دنیای تاریکی را تصور کنیم؛ ما نمی‌توانیم درد و مشکلات نابینایان را به‌ویژه در جایی که امکانات تقریباً صفر است، درک کنیم.

مرتضوی ادامه داد: امیدوارم نگاه آفتاب مهر، بتواند یک گام موثر در توانمندی این افراد بردارد و امیدوارم بتوانیم تبدیل‌شدن این مجموعه به یک مرکز بین‌المللی برای این عزیزان را جشن بگیریم.

در ادامه این مراسم، دکتر جهانداری، استاد دانشگاه شهید باهنر و نایب‌رییس انجمن نابینایان استان، صحبت کرد. وی با اشاره به اینکه ۳۰ سال پیش انجمن نابینایان شکل گرفت، افزود: در این ۳۰ سال افت‌وخیزهای زیادی داشتیم. آنچه امروز در قالب این مجموعه باشکوه و کارآ می‌بینید، حاصل تلاش‌ها و ارتباط‌هایی است که طی این سال‌ها توسط بزرگانی ازجمله خانم مرتضوی و آقای طبیب‌زاده که از اعضای هیئت مدیره ما هستند، برقرار شده است.

وی خاطرنشان کرد: اینجا فقط حاصل صرف ده‌ها میلیارد پول نبوده؛ بلکه حاصل عشق و کرامت انسانی است.

جهانداری افزود: خانم مرتضوی وقتی خود را جای افراد نابینا می‌گذارد، عضوی از ماست، نه مددکار ما.

وی یادآور شد: گام‌های کوچک، ما را به قله می‌رساند؛ هیچ‌وقت از کارهای کوچک دریغ نکنید.

سپس، محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی استان و رییس اسبق اتاق بازرگانی ایران، ایراد سخن کرد.

وی ضمن تشکر از خانواده نظری و مرتضوی که همت والایی در ساخت این مجموعه داشتند، افزود: از مهندس طبیب‌زاده که در هر سمتی بوده‌اند در کار خیر مشارکت داشته‌اند، از مهندس عالم‌زاده شهردار سابق که بسیار در این امر و برای کارهای خیر، همت داشتند، از مهندس جلال‌مآب که پایه‌گذار بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری بود، از دکتر شعرباف که از روزی که به شهرداری آمدند به کرمان خیلی اهمیت می‌دهند و وقت می‌گذارند و از زحمات اعضای شورا تشکر می‌کنم.

جلال‌پور یادآور شد: بخشی از هدف‌های اولیه تاسیس بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری، امروز محقق شده، اما اساسی‌ترین پایه‌ای که برای این بنیاد می‌دیدیم، هماهنگی کارهای خیر در استان کرمان بود.

وی ادامه داد: اینکه کارهای خیر موردنیاز در مکان‌های مناسب و براساس نیاز موجود، به خیّران معرفی شود تا به ثمر برسند و پروژه‌های بی‌نتیجه و نیمه‌کاره نداشته باشیم.

رییس اسبق اتاق بازرگانی استان افزود: هدف دیگر از پایه‌ریزی بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری، این بود که نه‌تنها فقط در زمینه درمانی و مذهبی، بلکه فضاهای تفریحی و رفاهی هم توسط خیّران در شهر کرمان ساخته شود.

جلال‌پور خاطرنشان کرد: همت بخش خصوصی بسیار بالاتر از ارزشی است که امروز برای آن تصور می‌شود، بخش خصوصی از مال، جان و آبروی خود برای کشور، نظام و مذهب گذاشته و باید آن‌طور که باید، از ظرفیت و جایگاه بخش خصوصی استفاده شود.

 

تداوم اقدامات خیرخواهانه با مشارکت بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری

سپس، شهردار کرمان، ضمن گرامیداشت یاد شهدای غزه، گفت: تفاوت این بنا با سایر بناها کاملاً محسوس است؛ ظرافت زنانه و توجهات دقیق کاملاً مشخص است؛ این نوع نگاه برای من درس‌آموز بوده که وقتی پروژه‌ای به بلوغ کامل رسید، آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

سعید شعرباف بیان کرد: راه‌اندازی بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری، برای مهندس جلال‌مآب، بنیان‌گذار آن یک شجره طیبه است.

شهردار کرمان یادآور شد: در هیچ شهر دیگری زیرساخت خیریه شهرداری به این میزان منظم و سازماندهی‌شده نیست؛ بر قراردادها نظارت می‌شود، امکان کار مالی حتی برای درآمدهای پایدار دیده شده و در عین حال، هزینه تمام‌شده کار خیر هم کاهش پیدا می‌کند.

شعرباف بیان کرد: ای کاش مهندس عالم‌زاده در این مراسم بودند و خودشان این مجموعه را افتتاح می‌کردند.

وی افزود: امیدوارم کارهای خیر این‌چنینی با مشارکت بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری، ادامه یابد.

شهردار کرمان، با بیان اینکه در شهر کرمان به طرز حیرت‌آوری ظرفیت‌های انسانی خیّران وجود دارد، یادآور شد: ظرفیت شهرداری برای مشارکت در کارهای خیر، در زمینه مجوز و زمین و پروانه است و همین‌جا اعلام می‌کنم در هر جای کرمان که استطاعتی به‌وجود می‌آید و تفکیکی انجام می‌شود، کاربری‌های متناسب را برای چنین کارهایی خالی می‌گذاریم.

شهردار کرمان افزود: پیشنهادهایی ازجمله ایجاد دانشگاه، ایجاد مراکزی برای ناشنوایان، زنان سرپرست خانوار و مقابله با اعتیاد، مطرح است و از همه خیّران دعوت می‌کنیم به بنیاد خیریه بناهای ماندگار شهرداری کرمان مراجعه کنند و تلاش می‌کنیم امثال این پروژه‌ها سریع‌تر به مرحله افتتاح برسد.

در پایان این مراسم، علی‌اکبر حق‌دوست، مدیر مجموعه نگاه آفتاب مهر ویژه نابینایان و نایب‌رییس هیئت مدیره این مجموعه، بیان کرد: اولین هدف این مجموعه، ارتقای شأن و منزلت افراد نابینا و کم‌بینا در جامعه است؛ این افراد نیازی به ترحم ندارند.

وی افزود: هدف دوم از ایجاد این مجموعه، توانمندسازی این عزیزان است که استعدادی سرشار دارند و اگر فضا فراهم شود افراد بزرگ و موفقی در جامعه خواهند شد.

حق‌دوست ادامه داد: تلاش ما بر این است که این مجموعه از مرزهای زمان و مکان فراتر برود و در سطح بین‌المللی حرف برای گفتن داشته باشد که با استعدادی که در افراد نابینا و بانیان این مجموعه می‌بینم، در آینده نه‌چندان دور، ممکن است.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری و کاهش بار آسیب نابینایی و کم‌بینایی، سومین هدف این مجموعه است و ما در تلاش هستیم که بار این آسیب را در استان و کشور کم کنیم.

گفتنی است، اجرای گروه موسیقی دف‌نوازی نوای کارمانیا توسط هنرمندان نابینا، اجرای گروه موسیقی به‌ خوانندگی هنرمند نابینا، غلامرضا چمک و شعرخوانی و دکلمه‌خوانی توسط دو دختر نابینا، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

اخبار مرتبط

نظرات

Comments are closed.



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200