رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۳ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 11 May
  • شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
  • کد خبر : 7075
  • مشاهده : 12 بازدید
  • اخبار
  • چاپ خبر : لزوم بررسی شاخص های سالمند محور ذیل تمدن نوین اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان عنوان کرد :

لزوم بررسی شاخص های سالمند محور ذیل تمدن نوین اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمان، نشست طرح های محیط دوستدار سالمند به ریاست دکتر رحمان جلالی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری ، دکتر حسام الدین علامه رییس دبیرخانه شورای سالمندی کشور، علیرضا وحید زاده سرپرست بهزیستی استان کرمان و نمایندگانی از شورای شهر و دفتر امور اجتماعی استانداری برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر حسام‌الدین علامه رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور ما سالمندی متولی خاص ندارد گفت: تاکید بر اجرای سند سالمندی از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که این روزها با جمعیت نزدیک به ۱۰ درصدی سالمندان در جامعه مواجه هستیم و پیش بینی این است که به سرعت به رشد این جامعه در سال‌های آتی و عدد ۲۰ درصد برسیم.
وی ادامه داد: جمعیت سالمندان در ایران در سال ۱۳۶۵، ۵ درصد جمعیت کشور و در سال ۹۷، به ۱۰ درصد جمعیت کشور رسید و پیش بینی این است که سال ۱۴۲۱، جمعیت سالمند ایران ۲ برابر ‌شود و در سال ۱۴۳۵، جمعیت سالمندی از ۳۳ درصد نیز عبور ‌کند.
علانه با تاکید براینکه ظرفیت مراکز نگهداری سالمندان در کشور ۱۴۵۰۰نفر می باشد گفت : در کشور ما به ازای هر ۶۱۰ نفر سالمند یک تخت وجود دارد در حالیکه این عدد در کشور های غربی هر ۱۸ نفر یک تخت است وی با تبیین مشکلاتی که در کشور ما در مورد سالمندان وجود دارد از جمله بیمه ، هزینه های بالای مراقبت ،نبود امکانات نگهداری و حمایتی و… گفت : متاسفانه ما در کشور سازمان ملی سالمندان نداریم درحالیکه جامعه ما به سرعت در حال پیر شدن است.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: نکته مهم دیگر این است که در حال حاضر جامعه سالمندی ما در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که حدود ۴ فرزند دارند، اما در سال‌های آتی تعداد فرزندانی که می‌خواهند از والدینشان نگهداری کنند، کاهش می‌یابد.
علامه با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب سن امید زندگی حدود ۵۷ سال بود، اما در سال ۹۵ سن امید زندگی، ۷۵ سال و سن بازنشستگی حدود ۵۵ سال شده و سالمندان حدود ۲۰ تا ۳۰ سال بعد از بازنشستگی عمر می‌کنند، گفت: وقتی صحبت از سالمندی می‌شود ما با ملاکی چون امید زندگی نیز رو به رو هستیم.
علامه در ادامه با توضیح شاخص زمانی در کشورهای دیگر‌، گفت: شاخص زمانی، مدت رسیدن جمعیت سالمندی یک کشور از ۱۰ ‌درصد به ۲۰‌ درصد است که یک شاخص مهم و قابل‌مقایسه محسوب می‌شود. به طور مثال در آمریکا این شاخص ۷۰ ‌سال، در سوئد ۹۰‌ سال و در فرانسه ۱۲۰‌ سال طول کشید تا جمعیت سالمندی آنها از ۱۰‌ درصد به ۲۰‌ درصد برسد اما در ایران طی ۲۳‌ سال این جمعیت از ۱۰‌‌ درصد به ۲۰‌ درصد می‌رسد. وی با بیان اینکه سالمندی جمعیت به نسبت و درصد گروه سالمندی نسبت به سایر گروه‌های جمعیتی است اظهار داشت: اگر در جامعه‌ای گروه جمعیتی زیر ۱۵‌سال کم شود و جمعیت سالمندان افزایش پیدا کند، این کشور به سمت سالمندی جمعیت حرکت می‌کند که در کشور ما این اتفاق دارد می‌افتد.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه ده سال فرصت داریم تا زیر ساخت های لازم را برای ورود کشور به سالمندی فراهم کنیم و در همین راستا کرمان می تواند پس از اصفهان در خصوص طرح های محیط دوستدار سالمند اقدام کرد و موفق باشد اظهار داشت: تدوین این سند مبتنی بر تمام اسناد بالا دستی و رعایت همه موارد فرهنگی، زیست بومی و کاملا علمی است و نگاه علمی تمدنی و گفتمان رهبری در خصوص تمدن نوین اسلامی در این طرح لحاظ شده است.
وی اذعان داشت : بحران سالمندی در کشور ما همانند یک سونامی در راه است و اگر فکراساسی برای این مسئله نشود خطرات بسیاری کشور ما را تهدید خواهد نمود.
دکتر رحمان جلالی سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز در این جلسه گفت: نگاه به سبک زندگی در پژوهش ها و برنامه ریزی های در کنار تحلیلهای آماری برای تدوین اسناد اجتماعی حائز اهمیت است.
وی با اشاره به گفتمان رهبری در خصوص رسیدن به تمدن نوین اسلامی که ذیل آن جامعه و خانواده معنی می شود، افزود: اینکه در غرب نگرانی هایی در خصوص از بین رفتن نهاد خانواده است ناظر بر همین نگاه بوده و بایستی از این الگو در طرح های محیط دوستدار سالمند و همه موارد مرتبط با این قشر استفاده شود.
دکترجلالی تبیین جایگاه سالمند و رشد جمعیت سالمندی کشور و بیان دغدغه ها در این زمینه را منوط به فرهنگ سازی های درست در قالب هنر دانست و افزود: بایستی در کنار تدوین اسناد و بومی کردن مدل های جهانی از فرهنگ سازی های حاوی سبک زندگی ایرانی اسلامی بهره برد.
وی با اشاره به طرح های محله محور که توسط شهرداری کرمان و با نگاه محله ای در حال شکل‌گیری و اجرا هستند، تصریح کرد: این طرح نیز بایستی به صورت کار مطالعاتی و در فضای مدل محله ای با پیوند به شاخص های فرهنگی، زیست بومی و اجتماعی استان پیش رود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه مسئله افزایش جمعیت سالمندی در کشور از دغدغه های مقام معظم رهبری است، گفت: می توان تهدید افزایش جمعیت سالمندی را به فرصت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تبدیل کرد.
در ادامه این نشست دکتر سعید شعرباف تبریزی شهردار کرمان ضمن تاکید بر اهمیت موضوع جلسه، گفت: بایستی با نگاه آسیب شناسانه و به صورت پروژه های تعریف شده در شهرداری کار را پیش برد.
شعرباف در خصوص مدل ها و طرح های دوستدار سالمند گریزی به شهر دوستدار کودک، زن، خانواده، شهر خلاق، شهر پایدار و … زد و بیان داشت: بررسی جداگانه این طرح ها و بی توجهی به انگاره های مذهبی، محلی و بومی می تواند نتیجه مدنظر و دلخواه را به همراه نداشته باشد.
وی تاکید کرد: باید میزان اشتراکات و افتراق در این طرح و سایر طرح های مطرح شده را دید و کار را به صورت ترکیبی انجام و داده هایی که نشان از تهدیدهای احتمالی است را به فرصت تبدیل کرد تا این طرح اثرگذار باشد.
علیرضا وحیدزاده نیز در این نشست با اشاره به اینکه به لحاظ زمانی برای تهیه زیرساختهای لازم مشکل داریم گفت: با هرادبیات و انگاره ای که بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم ما از لحاظ شاخصهای جمعیتی با مسئله مواجه هستیم ونمیتوان به سادگی ازکنار این مسئله گذشت
وی افزود : نرخ جانشینی جمعیت ما و نرخ سالمندی ما کاملا روشن است ، براساس آمارسال ۹۵ نرخ جانشینی ما یک ودو دهم بوده ونرخ سالمندی ۳ و شش دهم ، یعنی سه برابر، پس داریم به یک شرایط خاص نزدیک میشویم و باید برنامه ریزی کنیم و برایش برنامه داشته باشیم
وحید زاده اذعان داشت : داشتن برنامه ای هدفمند و اجرایی و علمی چیزی است که باید برسرآن به توافق برسیم و انتظار دارم که دوستان با حساسیت بیشتری این مباحث را تحلیل و بررسی کنند
شایان ذکراست در پایان این نشست مقرر شد دبیرخانه شهردوستدار سالمند با معاونت فرهنگی شهرداری و با همکاری بهزیستی جلسات تخصصی و مطالعاتی برگزار و پس از آن در خصوص بازگشایی دفتر دبیرخانه استانی در شهرداری و انتخاب مجری اجرای این طرح در استان تصمیم‌گیری نهایی صورت پذیرد.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200