رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۴ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 12 May
  • سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۰
  • کد خبر : 4877
  • مشاهده : 38 بازدید
  • اخبار » یادداشت
  • چاپ خبر : فراتر از صلاحیت کمیته اخلاق
نگاهی به رای صادره توسط کمیته اخلاق فدراسیون علیه امیر قلعه نویی

فراتر از صلاحیت کمیته اخلاق

وحید قرایی
وکیل دادگستری

✔️امیر قلعه نویی به دلیل مصاحبه تلویزیونی اش بعد از مسابقه با تیم استقلال با حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به محرومیت طولانی مدت سه ماهه و جریمه سنگین نقدی محکوم شده است.

✔️اما مستند محکومیت او چه موادی از آینن نامه این کمیته از فدراسیون هستند؟! طیق آنچه که اعلام شده است برای محرومیت امیر قلعه نویی به ماده 71 مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال تکیه شده است.

✔️این ماده بیان می دارد: “هرکس که خارج از زمين مسابقه به هر روشی از جمله نامه ، شکوایيه ، مراسلات ، عرایض ، گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا ، درج در فضای مجازی ( اعم از صفحات شخصی وگروهی ) ، سخنرانی ، مصاحبه با رسانه ها ، یادداشت و مقاله ، طرح و کاریکاتور و سایر طرق ، مطالبی را به دیگران ( از جمله مقامات رسمی مسابقه ) نسبت دهد که قانوناً مصداق توهين، هتک حرمت، افترا و نشراکاذیب باشد صرف نظر از مجازات قانونی که در صلاحيت محاکم دادگستری است ، به جریمه نقدی به ميزان حداقل پنجاه ميليون ریال بعلاوه حداقل یک مسابقه محروميت محکوم خواهد شد.”

✔️البته حکم صادره شدید و غلیظ است و استناد آن نیز به ماده 92 این مقررات است که به بحث تکرار تخلفات می پردازد. ماده 71 بخش مهمی دارد که عنوان می کند: “صرفنظر از مجازات قانونی که در صلاحیت محاکم دادگستری است” بدین معنی که فردی می تواند بایت این اتهامات در محاکم جزایی محکوم شود و در مرجع ذیربط فدراسیون فوتبال نیز مجازات جداگانه ای در حدود محرومیت های ذکر شده و جزای نقدی برای او تعیین شود.

✔️اما نکته ای وجود دارد و این موضوع است که تا زمانی که فردی پیرامون این اتهامات در مراجع قضایی محکوم نشده باشد فدراسیون می تواند مجازاتی اینچنین سنگین برای او تعیین کند؟ در حقیقت فرض بگیریم امیر قلعه نوعی بابت این اتهامات در مرجع قضایی ذیصلاح محاکمه و تبرئه شود. آیا امکان محروم نمودن اینچنین وی وجود خواهد داشت؟

✔️موارد ذکر شده در ماده 71 در قانون مجازات اسلامی برایشان مجازات تعیین شده است و تعیین مجازات نیز علی القاعده نیاز به تحقیقات مقدماتی، تشکیل پرونده کیفری در دادسرا، تفهیم اتهام و سایر تشریفاتی دارد که می تواند منتهی به صدور دادنامه توسط دادگاه های کیفری دو شود که ان دادنامه نیز قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر می باشد.

✔️در این شرایط با توجه به اینکه موارد مذکور جنبه کیفریِ برگرفته از قانون مجازات اسلامی دارد و تخلف محسوب نمی شود، صلاحیت رسیدگی و تشخیص مجرم بودن یا نبودن فرد متهم صرفا با دادسرا و دادگاه ذیصلاح می باشد و در صورت اثبات، مرجع مربوط به فدراسیون فوتبال حسب آیین نامه های خود می تواند رای مقتضی و تکمیلی حسب مواد قانونی مصوب خود را صادر نماید.

✔️لذا به نظر می رسد صدور چنین رایی توسط فدراسیون مطابق موازین قانونی نبوده و کمیته استیناف با اعتراض امیر قلعه نویی و باشگاه گل گهر بایستی تصمیم مقتضی و مطابق قوانین کشور اتخاذ نماید.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200