رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۱۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 18 May
  • یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
  • کد خبر : 3473
  • مشاهده : 11 بازدید
  • اخبار » یادداشت
  • چاپ خبر : زندگی شهری امروزه

سجاد صفاهانی زاده

بدون فضای سبز موثر دیگر قابل تصور نیست. پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی های معضلات زیست محیطی آنها موجودیت فضای سبز و گسترش آن برای همیشه اجتناب ناپذیر کرده اند. در شهر کرمان چشم انداز شهر چيزي جز ساختمانها و راهها نیست مردم كمتر مي تواند در گريز از انبوه سيمان و آسفالت به آرامش برسند.
در شهر کرمان حفظ و گسترش فضای سبز به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه پایدار و ارکان مهم برنامه‌ریزی در مدیریت شهری اثر قابل توجهی در کنترل، تعدیل و بهبود هوای شهر و افزایش رطوبت نسبی و کاهش آثار پدیده گردوغبار، توسعه فضاهای فراغتی و کمک به ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی شهروندان دارد.
توجه به فضای سبزبه طور عام به عنوان ریه های تنفسی شهر تعریف اغراق آمیزی از کارکرد آن نیست .بلکه این شبیه بیان کننده حداقل کارکردآن در مفهوم اکولوژیک شهری به شمار میرود. این فضاها هم از دیدگاه تامین نیاز های زیست محیطی شهرنشینان و هم از نظرتامین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی در خور اهمیت دارد.
يكي از عوامل توسعه فضاي سبز شهري وپايداري آن، انتخاب گونه درختي و درختچه اي مناسب و بالا بردن تنوع گونه اي در اين فضاهاست. که در این راستا شهرداری باید در طرحی کارشناسانه به دنبال بررسی وشناسایی گونه های مفید و سازگار با اقیلیم و آب و هوای کرمان باشد و در گام بعدی به دنبال بومی سازی گونه های مختلف سازگار باشد.
با توجه به اقلیم کرمان باید از استفاده از گونه های آب دوست مانند شالك، ابريشم ايراني، ختمي درختي و به خصوص چنار، بيد و سپيدار که نياز آبي بالايي دارند. دوری جست و طی مطالعه ای کارشناسی از میان گونه هاي مانند دارمازو، ارغوان، سنجد، زبان گنجشك، پيروكانتا و افراي سياه و… که جزء گونه هاي سازگار با محيط و مقاوم به خشكي بوده كه براي فضاي سبز شهری مناسب می باشند با توجه به سایر ملاحضات گونه ای مناسب انتخاب کرد.
وجود فضای سبز مناسب موجب کاهش آلودگی هوا, کاهش آلودگی صوتی, تعدیل دما, افزایش رطوبت نسبی, تلطیف هوا و جذب گرد و غبار می گردد.اثرات فضای سبز حضور آنها را در شهرها اجتناب ناپذیر است .به طوری که بدون وجود آن ممکن نیست شهرها پایدار بمانند.بنابراین اگر فضای سبز به عنوان جزیی از بافت شهرها و نیز بخشی از خدمات شهری ضرورت یافته باشد,نمی تواند جدا از نیازهای جامعه شهری باشد,از این رو ,فضای سبز باید از نظر کمی و کیفی متناسب با حجم فیزیکی شهر ,ساختمانها,با توجه به شرایط خیابانها و جاده ها و نیاز های جامعه از لحاظ روانی ,گذران اوقات فراقت و نیازهای بهداشتی .اکولوژیکی شهر ساخته شود,تا بتواند به عنوان فضای سبز فعال ,بازدهی زیست محیطی مستمری داشته باشد.
زینت شهرها و مطلوبیت آنها برای زیست,مدیون زیبایی آفرینی فضای سبز در اشکال متنوع خود است.فضای سبز بخش عمده ی نازیبایی های شهرها را به عنوان پدیده انسان ساخت در برابر سیستم های طبیعی تا حدی متعادل میکند.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200