رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
  • کد خبر : 12555
  • مشاهده : 42 بازدید
  • اخبار » تیتر سوم
  • چاپ خبر : رشد 33 درصدی سود خالص «سرچشمه»

بر اساس گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه، با نماد «سرچشمه»، این شرکت تا پایان آذرماه با 33 درصد افزایش سود خالص موفق به تحصیل سود 90 میلیارد تومانی شد؛ همچنین در این بازه زمانی درآمدهای شرکت نیز  رشد 62 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تجربه کرده است.

به گزارش یزدان کرمان و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، این شرکت در گزارش 9 ماهه منتهی به 30/09/1402(حسابرسی نشده)، به سود 90 میلیارد تومانی دست یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشدی 33 درصدی در آن مشاهده می‌شود. در این مدت، درآمدهای شرکت نیز با رشدی 62 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده که عمده این رشد مربوط به سایر درآمدهای عملیاتی شرکت بوده است. در نمودار زیر، روند درآمد و سود خالص شرکت در دوره‌های نه ماهه در سه سال گذشته آورده شده است. همانطور که در تصویر زیر مشخص است، روند درآمد و سود خالص شرکت در سه سال گذشته صعودی بوده است:

 

به مثابه سال‌های گذشته، درآمد شرکت در این دوره 9 ماهه، از سه محل درآمد سود سهام، سود(زیان) فروش سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای عملیاتی حاصل شده است. به علت ماهیت فعالیت شرکت، عمده سود حاصل از سهام، در انتهای سال مالی شناسایی می‌شود؛ ازاین‌رو تقریبا 94 درصد درآمدهای عملیاتی ناشی از سایر درآمدهای عملیاتی شرکت بوده است. در نمودارهای زیر، سهم هر طبقه از کل درآمد عملیاتی شرکت نمایش داده شده است:

قابل ذکر است که شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در گزارش تلفیقی 6 ماهه نخست سال،  6,939 میلیارد ریال سود ساخته است که نسبت به 6 ماهه مشابه سال گذشته، افزایش 91 درصدی را تجربه کرده است. با توجه به سابقه نسبت درآمد 6 ماهه به درآمد کل سال و حاشیه سود خالص تلفیقی، انتظار می‌رود که این مجموعه  به سود  13,433 میلیارد ریالی در سال 1402 دست یابد. همچنین با توجه به پایداری نسبت سود شرکت به مجموع سود تلفیقی در دو سال اخیر، انتظار می‌رود که شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه به سود 8,463  میلیارد ریالی دست یابد که درنتیجه آن نسبت قیمت به عایدی آینده‌نگر شرکت حدود 7.8 خواهد بود.

پرتفوی شرکت:

مطابق گزارش فعالیت ماهانه دوره 1 ماهه منتنی به آذر 1402، جمع بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های شرکت 11 هزار و 263 میلیارد ریال ‌می‌باشد که شرکت‌های پذیرفته شده در بورس سهم 20 درصدی از کل این مقدار را دارند. با توجه به برنامه‌های شرکت برای تقویت پرتفوی شرکت‌های بورسی و پذیرش برخی شرکت‌های زیرمجموعه در بورس، مسلما این نسبت در سال‌های آتی افزایش خواهد یافت.

ارزش بازار پرتفوی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه حدود 4 هزار 281 میلیارد ریال می‌باشد که نسبت به بهای تمام شده 2 هزار و 265 میلیارد ریالی، افزایش ارزشی در حدود 2 هزار میلیارد ریال در آن مشاهده می‌شود. عمده سرمایه‌گذاری‌های شرکت در دو صنعت فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی صورت گرفته است که شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین سهم را در پرتفوی بورسی شرکت دارند. نمودار زیر روند ارزش بازار پرتفوی شرکت در دوره‌های منتهی به آذر ماه هر سال را نشان می‌دهد. همانطور که این نمودار نشان می‌دهد، در سال‌های گذشته روند ارزش بازار پرتفوی شرکت صعودی بوده و پرتفوی بورسی شرکت در سال جاری بیشترین ارزش بازار را در 7 سال گذشته داشته است و عمدتا توانسته است که ریزش بازار در سال 1399 را نیز جبران نماید. با توجه به برنامه‌های شرکت برای افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی، انتظار می‌رود تعداد و تنوع شرکت‌های سرمایه‌گذاری شده در سال آتی افزایش یابد و ارزش بازار پرتفوی نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

روند سود تقسیمی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه

در چهار سال گذشته، شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه تقریبا روند تقسیم سود ثابتی را در پیش گرفته است و به‌صورت میانگین، 32 درصد از سود خالص هر ساله خود را تقسیم کرده است.

اخبار مرتبط

نظرات

Comments are closed.



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200