رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 3 خبر


  • شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • السبت ۲۵ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Saturday 4 May
  • پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
  • کد خبر : 5763
  • مشاهده : 17 بازدید
  • اخبار » تیتر دوم
  • چاپ خبر : راه‌اندازی گرمخانه در اولویت شهرداری است

شهردار کرمان، راه‌اندازی گرمخانه را جزو اولویت‌های شهرداری کرمان اعلام کرد و گفت: تیم ویژه‌ای در شهرداری مسئول راه‌اندازی هرچه سریع‌تر گرمخانه شده‌اند.

سعید شَعرباف تبریزی، پنجم آبان‌ماه، در نشستی که با حضور سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان، مشاور فرهنگی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورا، معاون خدمات‌شهری شهرداری و جمعی از نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهادِ مرتبط با ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها و به‌منظور تصمیم‌گیری درخصوص راه‌اندازی گرمخانه برگزار شد، راه‌اندازی گرمخانه‌ها را موضوع مهمی دانست و تأکید کرد: بدون حضور فعالان مردمی نمی‌توان در زمینۀ راه‌اندازی گرمخانه‌ها و ساماندهی کارتن‌خواب‌ها موفق عمل کرد.
وی با اشاره به رویکرد این دوره از مدیریت شهری در همکاری و تعامل با فعالان اجتماعی به‌صورت منظم و با دستور کار مشخص، خاطرنشان کرد: اگر مردم و فعالان اجتماعی پای کار نباشند، موفقیت حاصل نخواهد شد.
شهردار کرمان با اشاره به لزوم بهره‌گیری از تجارب گرمخانه‌های موفق در تهران و سایر کلانشهرها، تأکید کرد: مدیریت و پذیرش در گرمخانه‌ها بایستی بدون تجسس افراد و سخت‌گیری نسبت به آنها انجام شود.
شَعرباف تبریزی یادآور شد: نهادهای حاکمیتی درخصوص مسایل اجتماعی نباید ابتدا تصمیم‌گیری کنند و سپس وارد تعامل با فعالان مردمی شوند، بلکه باید از ابتدا با حضور و مشارکت سَمن‌ها تصمیم‌گیری و اقدام شود.
وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد شهر کرمان، نیروهای انسانی توانمند و خوش‌فکری دارند که باید از نظرات و راهکارهای آنها درخصوص آسیب‌های اجتماعی استفاده شود، افزود: راه‌اندازی گرمخانه یک راه حل کوتاه‌مدت برای ساماندهی به معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها است و برای کارهای بنیادی‌تر، باید مسئله ریشه‌یابی شده و برای حل مشکل اقتصادی این افراد که ریشۀ بسیاری از آسیب‌های آنهاست، برنامه‌ریزی شود.
شهردار کرمان درخصوص بازدید از مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌پذیر و انجمن‌ها و سَمن‌های فعال در این مناطق، بیان کرد: اولویت بازدید، دیدار با نخبگان محلی است به‌خصوص بخش‌هایی که راه حل‌های مشخصی برای رفع آسیب‌ها دارند.
شَعرباف تبریزی یادآور شد: شهرداری می‌تواند در زمینۀ مکان مناسب جهت فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در زمینۀ ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها و حمایت اعتباری از آنها جهت بهره‌مندی از تسهیلات بانکی کمک کند.
وی با تأکید بر ضرورت تداوم چنین نشست‌هایی با حضور فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد، به پیگیری جدی اعضای شورای اسلامی شهر کرمان درخصوص راه‌اندازی گرمخانه اشاره کرد و افزود: در این جلسه، قرارگاهی جهت تصمیم‌گیری دربارۀ راه‌اندازی گرمخانه تشکیل می‌شود و هر چه سریع‌تر اقدامات لازم انجام خواهد شد.
شهردار کرمان ادامه داد: باید سازکاری در نظر گرفته شود که هر یک از شهروندان به محض برخورد با فرد یا افراد کارتن‌خواب در سطح شهر، مورد را به ۱۳۷ اعلام کنند؛ بلافاصله به نشانی اعلام‌شده مراجعه شود و شخص موردنظر را با حفظ کرامت انسانی به گرمخانه منتقل کنند.
شَعرباف تبریزی تأکید کرد: برای رفع مشکلات احتمالی باید با مشورت سَمن‌ها اقدام شود و لازم است کلیۀ اقدامات شفاف باشد تا از بی‌اعتمادی جلوگیری شود.

در این نشست، محمدرضا کمساری، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان نیز بیان کرد: متولی گرمخانه‌ها فقط شهرداری نیست و مدیریت آنها بر عهدۀ نهادهای مختلفی است، اما ایجاد گرمخانه‌ها به عهدۀ شهرداری است.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری باید قدم اول در راه‌اندازی گرمخانه را که مهیا کردن مکان مناسب است هرچه سریع‌تر بردارد، افزود: سایر ارگان‌های متولی نیز باید پای کار بیایند و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان بر عملکرد آنها نظارت جدی خواهند داشت.
در این جلسه همچنین، عبدالرضا شیخ‌شعاعی، مشاور فرهنگی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان، با بیان اینکه در رسیدگی به معضلات و آسیب‌های اجتماعی، علاوه بر نهادهای حاکمیتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و کنش‌گران اجتماعی، نقش ویژه‌ای دارند، افزود: نهادهای حاکمیتی بیشتر نقش تسهیل‌گری دارند، اما تجربه نشان داده در هر موردی که مردم به‌صورت فردی یا جمعی در قالب سَمن‌ها مشارکت داشته‌اند، نتایج چشم‌گیرتر و پربارتری به دست آمده است.
وی خاطرنشان کرد: درخصوص ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها، شهرداری یکی از ارگان‌های متولی است و اهمیت کنش‌گری مردمی در حیطۀ وظیفه شهرداری، چندبرابر می‌شود.
مشاور فرهنگی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان ادامه داد: معتقدیم نهادهای مردمی، تصمیم‌گیرندۀ اصلی درخصوص چگونگی رفع آسیب‌های اجتماعی هستند و این جلسه نیز با هدف استفاده از ایده‌ها و پیشنهادات سازمان‌های مردم‌نهاد فعال تشکیل شده تا براساس ظرفیت‌ها، امکانات و وظایف شهرداری در این رابطه اقدام شود.
شیخ‌شعاعی یادآور شد: گرمخانه‌ها همواره از مسایل مورد مناقشۀ نهادهای حاکمیتی بوده‌اند و در مورد چگونگی ساماندهی به معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها بحث بوده است.
وی با اشاره به طرح «تعریف مرز اجتماعی» برای شهر کرمان که با هماهنگی شهرداری کرمان و دهیاری‌ها اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: براساس این طرح، به نقاط حاشیه‌ای شهر که به‌لحاظ ساخت‌و‌ساز، غیررسمی محسوب می‌شوند و امکان ارائه خدمات شهری به ساکنان این مناطق وجود ندارد، خدمات اجتماعی داده می‌شود.
مشاور فرهنگی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر کرمان تصریح کرد: پدیدۀ حاشیه‌نشینی اگرچه غیرقانونی است، اما وجود دارد و آسیب‌هایی متوجه این مناطق است که حوزۀ رسمی شهر را هم درگیر می‌کند و درواقع عملاً مرز اجتماعی وجود دارد.
شیخ‌شعاعی افزود: ارائه خدمات اجتماعی به نقاط حاشیۀ شهر، موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی در حیطۀ شهری خواهد شد و این به نفع شهروندان نیز هست.

معاون خدمات شهری شهردار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: شهرداری متولی ایجاد گرمخانه است، سایر ارگان‌ها نیز وظیفه‌هایی در این رابطه دارند که باید به آن عمل کنند.
رامین امیرمداح یادآور شد: مکان‌یابی و اختصاص مکان مناسب برای گرمخانه‌ها بسیار مهم است و یکی از مشکلاتی که شهرداری در سال‌های قبل با آن مواجه شد و منجر به تعطیلی گرمخانۀ کرمان شد، ناشی از مکان‌یابی نامناسب و تبعات آن بود.
وی بیان کرد: راه‌اندازی گرمخانه یک اقدام ضروری اما ناکافی است و باید برای ترک اعتیاد این افراد و جلوگیری از بازگشت آنها به سمت این آسیب اجتماعی اقدام اساسی صورت گیرد.
در این نشست، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهادِ مرتبط با ساماندهی افراد کارتن‌خواب و معتادان متجاهر نیز ضمن تشکر از شهردار کرمان جهت برگزاری این نشست، به بیان مشکلات، مسایل و راهکارهای مرتبط با ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها و راه‌اندازی گرمخانه‌ها پرداختند.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200