رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۲۲ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 1 May
  • پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
  • کد خبر : 6766
  • مشاهده : 13 بازدید
  • اخبار » تیتر سوم
  • چاپ خبر : دکتر رحیم اژدی مدیر عامل فروشگاه‌های زنجیره ای تارا؛ یک کار آفرین برتر و متعهد

نویسنده: سید محمد حسینی‌نژاد
کارشناس و فعال فرهنگی

داستان آشنایی من با دکتر رحیم اژدری به زمانی بر می‌گردد که ایشان مدیر عامل شرکت آذر گستر ساحل بودند و پخش بسیاری از اقلام سوپری را در استان هرمزگان انجام می‌دادند‌.

آن زمان من مسئول غرفه سوپر فروشگاه فرعی شهید قهرمانی اتکا بودم. هرگز اولین دیدارمان را فراموش نمی‌کنم. ایشان با مدیر مالی شرکت جناب هادی به فروشگاه ما آمدند و از شروع یک همکاری با اتکا صحبت کردند و با صبر و حوصله از تنوع و کیفیت  محصولات  شرکت آذر گستر سخن گفتند.

در همین ابتدای همکاری تواضع، فروتنی و علاقه ایشان باعث شد من تحت تاثیر اخلاق خاص مدیریتی‌شان قرار بگیریم.

من که عشق و علاقه به کار در صنعت خرده فروشی را در چشمان این مرد حس کردم، تصمیم گرفتم یک جلد کتاب فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت را به ایشان هدیه کنم و به نقل از خودشان این آغاز یک جرقه در ذهن ایشان شد که وارد این بازار شوند.

دکتر اژدری به معنای واقعی یک کار آفرین متعهد است که با در نظر گرفتن ریسک‌های ناشی از آن وارد این عرصه شد.

از آن سال‌ها که دکتر اژدری و یار وفادارشان اقای هادی مدیر مالی از انبار های بازرگانی استارت این کار پر زحمت را زده اند، پانزده سالی می گذرد و من نیز به دلیل علاقه‌ای که به توسعه و رشد شهر دوران کودکی‌ام بندر عباس داشتم فعالیت های آن‌ها را رصد می‌کردم و همیشه با شنیدن خبرهای خوب از پیشرفت و موفقیت فروشگاه‌های زنجیره ای تارا شادمان می‌شدم.

این شادی من تنها بخاطر دوستی با دکتر اژدری نبود بلکه دلیل مهم تر آن حس نوع دوستی و علاقه به مردم خونگرم بندر عباس بود.

چون با افتتاح هر  شعبه فروشگاه تارا تعدادی از جوانان شهرم  مشغول به کاری آبرومند می‌شدند.

من همیشه جمله اقای شومپیتر را در ذهنم تکرار می‌کنم: «کار آفرینان موتور توسعه اقتصاد هستند و بدون آن‌ها هیچ کشوری نمی‌تواند به توسعه اقتصادی دست پیدا کند. توسعه اقتصادی دنیای امروز بر پایه خلاقیت، نو آوری و استفاده از توان و نیروی کار آفرینان است.»

هر کشوری بتواند از این انسان‌های پر تلاش تقدیر و تشکر کند و برای سرمایه‌گذاری آن‌ها فرش قرمز پهن کند، روند رشد و توسعه خود را به سمت بهره وری تسریع کرده است.

توجه جدی به موضوع کار آفرینانی چون دکتر اژدری و تدوین اجرایی برنامه ملی توسعه کار آفرینی برای کشور ما و شهر بندرعباس با این همه نیروی انسانی که اولین منبع محور اصلی رشد و توسعه است بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

مدیران دولتی ما باید به افرادی مثل دکتر اژدری در جهت رشد و توسعه کمک کنند و یا حداقل موانع و دست اندازهای اشتغال‌زایی و کار آفرینی این عزیزان را از جلوی مسیر آن‌ها بردارند.

وقتی پای درد دل این عزیزان می‌نشینم. عده‌ای از آن‌ها حتی انتظار کمک هم ندارند، بلکه تنها توقع آن‌ها حذف موانع غیر قانونی و بخشنامه‌های سلیقه‌ای است.

دکتر اژدری مدیر عامل فروشگاه های زنجیره ای تارا در نگاه من که یک کارشناس و فعال حوزه فرهنگی هستم و بیست و پنج سال در یکی از قوی‌ترین فروشگاه‌های زنجیره ای کشور  مشغول به کسب تجربه بوده ام، عامل افزایش سرمایه گذاری در استان هرمزگان شده است. به هر حال ایجاد اشتغال برای صد ها نفر یعنی ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه گذاران دیگر و ایجاد فرصت های تازه در بازار کار.

یکی دیگر از مزیت های کار آفرینی دکتر اژدری دگرگونی ارزش ها و تغییر نگاه دیگر سرمایه گذاران به بازار کسب و کار در هرمزگان است.

مسلما فعالیت‌های دکتر اژدری و تیم قوی و پر تلاش آن‌ها در آسان شدن روند رشد و توسعه استان هرمزگان بی تاثیر نبوده است.

ایشان در مجموعه خود محیطی سالم برای عرضه و توزیع کالاهای با کیفیت ایرانی فراهم کرده‌اند و محصولات با کیفیت ایرانی را که تا سال‌ها پیش در فرهنگ مصرف مردم این منطقه (به دلیل دسترسی آسان به کالاهای خارجی) نبود به سبد خرید آن‌ها اضافه کرد و با این کار با ارزش به تقویت صنایع داخلی کشورمان کمک های تاثیر گذاری شد و غیر مستقیم هزاران نفر مشغول به کار شدند.

شاید به جرات بتوان گفت مجموعه تارا در ایجاد رقابت، تقویت و تکامل صنایع داخلی و افزایش سطح کیفیت کالاهای ایرانی نقشی مهم و تاثیر گذار داشته است. باید این واقعیت را پذیرفت که تارا عامل توسعه اقتصادی، رفاه و تامین اجتماعی بخشی از جمعیت شهر بندر عباس شده است. اما آنچه مرا بیشتر  مجذوب مدیریت فروشگاه های زنجیره ای تارا کرده است، توجه ویژه به نیروی انسانی است

نیروی انسانی در مجموعه تارا  یک سرمایه بسیار مهم است ‌که در قیاس با  دیگر سرمایه‌های مادی و معنوی این مجموعه جایگاه بالاتری دارد.

دکتر اژدری کار آفرین برتر استان هرمزگان با وجود مشغله زیاد از حامیان و برگزار کنندگان کارگاه‌های استار تاپ، ایده‌پردازی و کار آفرینی جوانان است و همیشه نقش موثر و فرهنگی خود را به عنوان حامی و مشوق جوانان به خوبی انجام داده‌اند.

در پایان این یادداشت باید به حمایت ایشان از فعالیت‌های فرهنگی و هنری بومی استان هرمزگان اشاره‌ای کوتاه کنم.

همکاری و مشارکت و اجرای صدها برنامه هنری و فرهنگی در تمام حوزه‌ها چون جشنواره هفت‌رنگ ویژه کودکان سه تا پانزده سال  که با همکاری انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان برگزار شد.

ایشان با تشویق جوانان به ورزش و ایجاد گروه دوستداران ساحل در جهت پاکسازی ساحل این درس را به دیگر کار آفرینان می‌دهد که همه ما در مقابل جامعه و محیط زیست‌مان مسئولیت داریم.

امیدوارم همه ما بتوانیم در هر مقام و جایگاهی که هستیم با قلمی یا قدمی از نقش مهم و تاثیر کار آفرینان تجلیل کنیم و آن‌ها را به ادامه کار تشویق کنیم.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200