رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۷
  • کد خبر : 10131
  • مشاهده : 12 بازدید
  • اخبار » پیشخوان
  • چاپ خبر : تنها موزه تاریخ هوافضای ایران در کرمان افتتاح می‌شود
«مجتبی دهقانی» رییس هیات مدیره آموزشگاه آزاد علمی‌کاوشگران هوا فضا:

تنها موزه تاریخ هوافضای ایران در کرمان افتتاح می‌شود

رییس هیات مدیره آموزشگاه و شرکت کاوشگران جوان هوافضای کرمان گفت: نخستین موزه هوافضای ایران با مجموعه ای از نخستین قرآن ارسالی به ایستگاه فضایی و هزاران مورد از افتخارات تاریخ هوانوردی ایران با همکاری شهرداری کرمان در این شهر آماده افتتاح و بهره برداری شده است.

به گزارش یزدان کرمان؛ مجتبی دهقانی در نشست خبری با اشاره به سفر گردشگران، دانشجویان و دانش‌آموزان بسیاری به استان کرمان برای بازدید از ظرفیت‌های نجوم این استان گفت: راه اندازی شهر ستارگان در شهداد کرمان از جمله ظرفیت هاست که معطل سرمایه گذار مانده است.

وی با اشاره به انجام امور مقدماتی ساخت شهر ستارگان شهداد در شمال شرقی شهرستان کرمان و در جوار کویر جهانی لوت و کلوت های منحصر به فرد شهداد افزود: به دنبال این هستیم که سرمایه گذار قوی پیدا کنیم تا با همکاری ما، این شهر تاسیس شود.

دهقانی عنوان کرد: آسمان شهداد ثروت بسیار بیشتری از زمین ها(کلوت ها و دیگر مزایای کویر جهانی لوت) دارد به شرط اینکه همه پای کار بیایند و امکانات ساده رصدخانه ای در این بخش راه اندازی شود.

این فعال حوزه هوافضا تصریح کرد: شهر ستارگان شهداد می تواند به بهشت رصدخانه‌های ایران تبدیل شود، ضمن آنکه بخش ماهان در نزدیکی شهداد نیز یکسری ظرفیت ها دارد که برنامه احداث فرودگاهی در این منطقه در دستور کار است.

وی افزود: با تشویق مدیرکل میراث فرهنگی استان برای تورهای ورودی کرمان اقداماتی انجام دادیم، در گردشگری نجوم یکی از بالاترین ظرفیت ها را در دنیا داریم زیرا شهداد بالاترین مزایا و شاخصه های این حوزه را دارد.

 

پارک آسمان تاریک شهداد

دهقانی بیان کرد: همچنین با احداث و راه اندازی پارک آسمان تاریک در شهداد این مهم عملیاتی می شود، در حالی که تعداد این پارک ها در دنیا انگشت شمار هستند.

به گفته وی تقریبا ۹۰ درصد مقدمات احداث پارک آسمان تاریک کرمان فراهم شده است.

وی افزود: آسمان منطقه شهداد باوجود تمامی ظرفیت های نجوم مزیت ثبت جهانی را دارد اما در این زمینه به مدیران استان کرمان وصل نبودیم لذا این اقدامات باید در سطح ملی اطلاع رسانی شود تا حداقل مدیران استان از آن مطلع شوند و بدانند چه اتفاق بزرگی برای کرمان افتاده و با اندکی حمایت دولت می توانیم جلوه فوق العاده ای به آن بدهیم.

دهقانی یادآور شد: کرمان باوجود ثروتی که دارد اینجا هم مظلوم واقع شده و حتما بازتاب اقدامات انجام شده، خروجی خوبی برای استان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آژانس گردشگری، نجوم و هوافضا برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه در بستر فیزیکی و معتبری اجرایی می‌شود، گفت: با تاسیس این آژانس باب گردشگری هوا فضا را نیز به روی استان کرمان می گشاییم.

دهقانی ابراز داشت: گردشگری هوافضا در روسیه خیلی مطرح است و این کشور شهر ستارگان دارد؛ مدیر این شهر نهم اردیبهشت ماه سال جاری در روز افتتاح نخستین موزه هوافضای ایران نیز قرار است به کرمان سفر کند.


تبدیل کرمان به پایلوتِ نمونه گردشگری فضایی کشور

رییس هیات مدیره آموزشگاه و شرکت کاوشگران جوان هوافضای کرمان تصریح کرد: رویدادهای زیادی در اجرای فعالیت ترویجی بین جوانان و نوجوانان ایرانی اجرایی شده اما هدف ما این است که کرمان را به عنوان پایلوت (نمونه) فضانوردی گردشگری فضایی و گردشگری نجوم ایران تبدیل کنیم که این مهم در کشور مورد غفلت قرار گرفته و فرصتی برای کرمان است.

 

وی ادامه داد: بیش از چهار میلیون نفر گردشگر نجوم در دنیا وجود دارند که هر سال به چند پارک در نقاط مختلف جهان سفر می کنند و امور رصد را انجام می دهند که اگر یکی از این پارک ها در ایران ثبت شود، اینجا به بهشتی ارزان قیمت با امکانات بالا و مقصد فوق العاده ای برای گردشگران تبدیل می شود و می تواند اشتغال و ثروت بسیاری برای منطقه بیاورد.

بازسازی مریخ در شهداد

دهقانی همچنین گفت: باوجود ظرفیت های فعلی، در شهداد می توانیم کره مریخ را شبیه سازی کنیم و در این خصوص ارتباطات خوبی با سازمان های فضایی گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: برخی تصاویر کره مریخ دقیقا شبیه منطقه گندم‌بریان شهداد است که تصویری از آن برای ناسا ارسال کردیم و آنان نیز این شباهت را تایید کردند. چنین ظرفیت هایی در استان کرمان وجود دارد که فضانوردان می توانند پیش از سفر به فضا در این فضا سازی حضور یابند.

دهقانی بیان کرد: جالب اینجاست که دمای شهداد، شبیه مریخ است و ما از این ظرفیت ها بی شمار داریم؛ در این زمینه شرکت های بزرگ معدنی در راستای مسئولیت اجتماعی خود می توانند حمایت مالی کنند.

نخستین موزه تاریخ هوافضای ایران

دهقانی همچنین گفت: نخستین موزه هوافضای ایران با مجموعه ای از نخستین قرآن ارسالی به ایستگاه فضایی و هزاران مورد از افتخارات تاریخ هوانوردی ایران با همکاری شهرداری کرمان آماده افتتاح و بهره برداری شده است.

وی ادامه داد: این موزه روز شنبه هفته آینده ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با حضور مسئولان کشوری و جهانی در پارک مطهری شهر کرمان افتتاح می شود.

به یاد سیروس برزو

دهقانی اظهار داشت: روز نهم اردیبهشت ماه در هفته نجوم به نام سیروس برزو محقق ایرانی نامگذاری شده اما کمتر وی را می شناسند، او حتی جایزه انجمن ترویج علم ایران را رد کرد؛ این محقق علوم فضایی ایرانی، دعوت ما را پذیرفت و به کرمان آمد اما ابتلا به کرونا و بیماری زمینه‌ای باعث شد که چراغ عمرش خاموش شود.

کارشناس و فعال حوزه هوا فضا با بیان اینکه ۵۰ سال تلاش سیروس برزو در حوزه روزنامه نویسی، مقاله نویسی و تحقیقات در کتاب «در آرزوی پرواز» منتشر شده است عنوان کرد: این محقق وصیت کرد که اگر می شود این مجموعه تبدیل به موزه شود و در کرمان بماند و مسیر ما برای عمل به این وصیت او و ساخت موزه در کرمان بسیار سخت اما برای شکوفایی ظرفیت های کرمان ارزشمند بود و اجرایی شد.

وی گفت: یک قرآن در این مجموعه موزه وجود دارد که در دنیا بی نظیر است، زیرا به عنوان نخستین قران ایرانی، به ایستگاه فضایی رفته و به زمین برگشته است و اکنون در کرمان نگهداری می شود.

دهقانی اضافه کرد: پنج هزار قلم از افتخارات فضانوردان در این موزه نگهداری می شود و دیگر موارد خاصی در آن وجود دارد که در دنیا نمونه ندارد.

به گفته وی تعداد موزه های هوا فضا در دنیا بسیار محدود است که موزه کرمان در بین موزه های ثبت شده در سازمان های فضایی، پنجمین یا ششمین موزه دنیا محسوب می شود و در ایران و خاورمیانه نمونه ندارد؛ این موزه حتی از موزه مطرح آسیا در کشور قزاقستان نیز بزرگ تر و پربارتر است.

ساخت ماهواره کرمان با پیشرفت ۷۰ درصدی

وی گفت: همچنین ماهواره ای مکعبی کوچک (کیوب ست) به نام کرمان طراحی کردیم که ساخت آن اکنون ۷۰ درصد پیشرفت دارد و بزودی به مرحله آماده می رسد که تا پرتاب بعدی در مدار زمین قرار گیرد.

این فعال حوزه هوافضا در کرمان ادامه داد: طرح تیم دانش آموزی کاوشگران جوان کرمان در بین ۲۰۰ طرح در مسابقات آسیایی به میزبانی هند مقام نخست را اخیرا کسب کرد و ناسا درصدد انعقاد قرارداد با این طرح است، ضمن آنکه سال آینده میزبان مسابقات خاورمیانه خواهیم بود.

وی افزود: سازه اجرا شده در انتهای پارک پروین اعتصامی کرمان در دنیا نمونه ندارد و مبتکر آن ابرخشت یک کرمانی است. این سازه برنده جایزه بین المللی ناسا در ایجاد کمپ در ماه شد.

دهقانی تصریح کرد: این اقامتگاه سازگار با محیط زیست و ترکیبی از ساروج و توری با استحکام بالاست که مقاومت کافی تا ۱۰ ریشتر زلزله را دارد.

اخبار مرتبط

نظرات

Comments are closed.



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200