رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 29 April
  • شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
  • کد خبر : 7429
  • مشاهده : 22 بازدید
  • اخبار » یادداشت
  • چاپ خبر : به یکدیگر گل هدیه دهید زیرا معنای واقعی عشق در گل‌ها نهفته است
«زهرا بیرمی» کارشناس ارشد رشته روانشناسی و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور  و فعال در زمینه نویسندگی: 

به یکدیگر گل هدیه دهید زیرا معنای واقعی عشق در گل‌ها نهفته است

.

رابطه بین گل و گیاه و سلامت روانی افراد
️همیشه از نیمه اسفند تا شب عید یک حس و حال دیگری داریم. در اسفند ماه که آخرین فصل سال است همه در تلاش هستند ،برای شروع سالی جدید و بوی عید و‌تمیزی در همه خانه‌ها احساس می‌شود. مردم سرزمین مان به تکاپو تا از آداب و رسوم پیش از نوروز جا نمانند و سنت‌ها را به جای بیاورند.
تلاش مردم چندین برابر شده ،پختن انواع شیرینی‌های سنتی که حتما باید در خانه‌های ایرانی در شب عید باشد ،خانه تکانی ،بازارهای شلوغ که در روزهای آخر اسفند شلوغی‌ها به اوج خود می‌رسد.  آجیل، میوه و شیرینی هم قسمت‌های خوشمزه این خرید هستند. همه کم و بیش آداب قبل از رسیدن سال نو را می‌دانند و از ماه‌ها قبل برای اجرای شان برنامه ریزی می‌کنند والبته در این میان افراد زیادی هم هستند که هر سال منتظر اسفند هستند برای لذت بردن از کاشت گل ‌گیاه وحواسشان هست تا دیر نشده درختی کاشته یا گلی در باغچه خود اضافه کنند. رابطه ای که بین گل وگیاه و سلامت روانی وجود دارد باعث می‌شود که این افراد شاد و پرانرژی باشند.

️زیباترین تعریف خدا را فقط باید از زبان گل‌‌ها شنید…
گل‌ها دارای قدرت بزرگی در بیان عظمت خداوند  وسرشار از انرژی وحس خوب زندگی هستند،پس باید بدانیم دریافت حتی یک شاخه گل، به سرعت بر روحیه ما تأثیر مثبت می‌گذارد وما را خوشحال می‌کند وبا یک لبخند هیجانی شدن خود را نشان می‌دهیم واین حال خوب نشان می‌دهد گل‌ها به زندگی روح می‌بخشند.
وقتی بین این همه فصل انتظار میکشیم اسفند از راه برسد و گلی درباغچه بکاریم یعنی به آینده امید داریم.
▫️وقتی هر روز حواسمان به گل‌هایمان هست وباغچه خود را از علف‌های هرز خالی میکنیم واجازه نمی‌دهیم سایه بر زیبایی و شادابی باغچه ما بیندازند یاد میگیرم در زندگی نیز هر انرژی منفی که سایه بر خوشبختی ما می‌اندازد را حذف کنیم.
▫️باید برای موفقیت خود تلاش کنیم وبه ریشه آرزوهای خود فکر کنیم  و درست زمانی که همه می‌گویند نمی‌توانی، خود را ثابت کنیم؛ درست مانند گل‌های وحشی قوی باشیم.
▫️رابطه با گل و گیاه انسان را شادتر‚ آرام تر‚ مهربان تر و با گذشت تر از دیگران می‌کند.
از بعضی گل‌ها امید به زندگی را یاد میگیریم  مثل رز صورتی که نشان دهنده امید به زندگی و انتظار برای عشق است.
▫️وقتی محو زیبایی گل‌ها میشویم به این نتیجه میرسیم که ؛بی شک خداوند در لحظه خلق گل‌ها تمام عاشقانه‌های عالم را یک جا سروده است. نگاه کردن به گل‌ها و گیاهان باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت در افراد می‌شود و غم و اندوه را از انسان دور می‌کند.
️تاثیر نگهداری گل و گیاه
در محیط‌های مختلف
گل‌ها و حضور آن‌ها در هر محیطی باعث ایجاد نشاط و شادی خواهد شد.
قرار دادن یک گلدان پر از گل روی میز  هنگام غذا خوردن می‌تواند حال ذهنی ما را مثبت کند و بر روحیه ما تاثیر بسیار زیادی بگذارد.
فرستادن گل برای افرادی که بیمار و یا افسرده هستند، اگرچه می‌تواند به منزله هدیه‌ای برای آنان در نظر گرفته شود، اما در واقع ارسال گل برای آنان بیشتر از یک هدیه است و ماهیت درمانی آن فراتر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

️گل‌ها و گیاهان در منزل‌
می‌گویند خانه جایی است که قلب ما آنجا باشد و شما بایستی در محیط منزل خود احساس آرامش بیشتری داشته باشید.پس با قرار دادن گل‌های تازه در قسمت‌های مختلف خانه شادی و آرامش را برای خود به ارمغان آورید و لذت ببرید.

گل‌ها باعث آرامش شما می‌شوند
در کار‌های پر استرس و تنش زا که افراد به طور معمول استرس زیادی را تحمل می‌کنند، حضور گل‌ها می‌تواند باعث افزایش تمرکز و در نهایت آرامش بیشتر آن‌ها شود. گل‌ها و گیاهان در محیط‌های پر استرس و تنش زا به ریلکس شدن افراد کمک بسیاری می‌کنند.
️یکی از مهم ترین تاثیرات گل و گیاهان بر روان انسان ایجاد هیجانات مثبت است.
پژوهشگران دریافته اند که هر فرد ۵ ثانیه پس از دریافت یک شاخه گل یکی از ۳ واکنش زیر را از خود بروز می‌دهد:
۱-لبخند حاکی از احترام‚ ادب و تشکر
۲- لبخند هیجان زده همراه با کلامی‌خاص
۳- لبخند حاکی از دوستی و صمیمیت
جالب این هست که این واکنش ۵ ثانیه بعد از دریافت گل به صورت غیر ارادی بروز می‌کند و این نشان از تاثیر زیبایی گل بر روی بافتهای مغز است یافته‌ها نشان می‌دهد فضا سازی منازل یا محل‌های کار بایستی به گونه ای باشد که گل در معرض دید باشد و بخشی از فضا را پر کند.

از مهم ترین تاثیرات گیاهان بر روان انسان
افرادی که با گل و گیاه ارتباط دارند، ️تحرک بدنی ‌و مهارت‌های حرکتی خود را بهبود میبخشند ،آرام تر و دچار حملات عصبی کمتری می‌شوند. .به دلیل بوی گل‌ها حس بویایی آنها تقویت خواهد شد. محافظت و نگهداری از گل و گیاه حس مسئولیت پذیری را در آنها افزایش می‌دهد وتا حدودی عوارض افسردگی را کاهش می‌دهد. درافرادی که از گل‌ها مراقبت می‌کنند حس‌هایی مانند امید و سرزندگی ایجاد می‌شود. به طور کلی کاشت گل و گیاه باعث تحریک تمام حواس وافزایش حرکت‌های فیزیکی شده و درنتیجه باعث خواب راحت نیز می‌شود.

️احساس ارزشمندی
وقتی شما با علاقه به یک گل رسیدگی کنیدوشاهد رشد ‌شکوفایی آن گل باشید نه تنها لذت میبرید بلکه این گیاه این حس مثبت را از شما دریافت می‌کند و با رشد خود این انرژی خوب را به شما بر می‌گرداند و زمانی که متوجه می‌شویم گیاه برای رشد خود نیاز به مراقبت و انرژی مثبت دارد پس به این نتیجه میرسیم که ما نیز ارزش مراقبت کردن از خود را داریم و باید برای خود ارزش قایل شویم.
نگهداری گل و گياه در خانه باعث شادی  می‌شود و مثبت انديشی را تقويت مي کند.
داشتن گل بنفشه (کاهش استرس و حفظ آرامش)، پيچک (شادي آور) و… به شما کمک زيادی در حفظ آرامش می‌کند و شاديی و خوشحالی را برايتان به ارمغان می‌آورد.
افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند ودر منزل خود حتی در آپارتمان  کوچک خود‚ گل و گیاه نگهداری وپرورش می‌دهنداز روحیه متفاوت تری نسبت به دیگران برخوردارند و سرحال تر وپرتلاش تراز افرادی هستند که علاقه ای به نگهداری گل‌ها ندارند.
بودن در کنار کسی  که به شما آرامش می‌دهد و شما او را بسیار دوست دارید وحالتان  با هم خوب است حس بسیار زیبایی است که مانع از بروز افکار منفی در شما شده وزندگی تان سرشار از نشاط ‌عشق می‌شود. گل‌ها را نیز می‌توان به عنوان یک موجود زنده که نفس میکشندو رشد می‌کنند در خانه نگهداری کرد و وقتی رابطه خوبی با گل‌ها داشته باشیم این حس رابطه با موجود زنده ای که در کنارمان زندگی می‌کندوایجاد رابطه عاطفی  دوطرفه ،ما را از افسردگی دور می‌کند.
بعضی از افراد دوست دارند  موقع مراقبت از گل و گیاه با آن حرف بزنند  و با محبت برخورد می‌کنند که البته این افراد به خوبی می‌توانند تاثیر رفتار محبت آمیز خود را بر روی گل احساس کنند و این موضوع یک تجربه ثابت شده است‚ که نشان از رابطه دو طرفه و معجزه روان درمانی گل‌هاوگیاهان می‌باشد.همه ما به خوبی میدانیم تنهایی گاها باعث صدمات روحی برای ما خواهد شد ما می‌توانیم تنهایی خود را با گل‌هاپر کنیم و خود را از صدمات روانی ناشی از تنهایی و بیکاری دور نگه داریم.

اکثر ما این تجربه را داشته‌ایم در هر سنی
که اگر در یک موقعیت قرار گرفته‌ایم که دارای غم یا اندوهی باشیم و در همان حال یک شاخه گل از کسی برایمان دارای ارزش است دریافت کنیم بلافاصله که گل را دریافت میکنیم نا خودآگاه لبخند میزنیم و این لبخند آغازی می‌شود برای تغییر روحیه ما و احساس شادی و سرزندگی که پیدا میکنیم باعث ایحاد هیجان مثبت در ما می‌شود. هر گل یک زیبایی ‌وعطر بوی خاصی دارد با رنگ‌های متفاوت و جذاب که شادی و آرامش بسیاری را به همراه می‌آورند. زیبایی و لمس ظرافت آن‌ها همه ما را به وجد می‌آورد واین دلیلی برای هدیه دادن گل‌ها به افراد خاص زندگیمان است، و واکنش فردی که گل‌ها را دریافت می‌کند بسیار ارزشمند می‌باشد و خود ما نیز این حس خوب را دریافت می‌کنیم.
زمانی که قصد داریم یک حس خوب مثل دوست داشتن،عشق ویا حس خوب دوستی و صمیمیت را به کسی هدیه دهیم برایش گل میبریم. گل نشانه علاقه و محبت است.
خریدن و کاشتن گل و گیاه به طور کلی باعث ایجاد یک حال خوب ،یک احساس نشاط ،همراه با آرامش ‌و مثبت اندیشی در افراد خواهد شد. وقتی نگهداری و پرورش گل وگیاه بخشی از زندگی مان می‌شود و لذت این کار را به خوبی احساس کنیم همه حواسمان به رشد گل‌هاست ومراقبت و نگاه کردن به گل‌ها ‌وگیاهان در طولانی مدت می‌تواند روی حالات روانی ماتاثیرات مثبت داشته باشد و بعضی رفتارها را درما تغییر دهد.
️گاه چیزهای خیلی ساده در بهبود نوع زندگی ما بسیار موثر هستندکه باید به آنها توجه بیشتری داشته باشیم ؛مثل بعضی گیاهان که در درمان استرس و افسردگی موثرند وبه  زندگی ما حس خوب و شادی می‌بخشند. زمانی که حالمان خوب نیست چگونگی مراقبت کردن از خودمان بسیار مهم است ‌چیزی که در این شرایط مهم است محیط اطرافمان است که نقش مهمی‌در بهبود حالمان دارد!گل‌ها و گیاهان حس مثبتی را در ما به وجود می‌آورند و دیدگاه ما را به زندگی مثبت می‌کنند. نگاه کردن به گل‌ها مایه آرامش است. پس اطرافمان را با گل و گیاه زیبا کنیم وانرژی مثبت دریافت کنیم.
️همه ما باید سعی کنیم به گل‌ها و گیاهان وخواص آنها توجه کنیم مثلا باید یک گل شمعدانی در همه خانه‌ها باشد.
گیاه شمعدانی بسیار شادی آوراست زیبایی و رنگ این گل باعث شادابی ما می‌شود و رایحه ملایمش باعث آرامش اعصاب می‌شود. پس بینید چقدر ساده و راحت میتوانیم با داشتن یک گل شمعدانی برای خود شادابی بیاوریم.
️نویسندگان خوش ذوق هم معمولا  برای نوشتن خودمحلی  درست کرده اندودرکنار قلم و کاغذ خود چندین گلدان گذاشته اند و با انرژی که از گل‌ها دریافت می‌کنند کلمات را زیباتر و پر انرژی تر بر روی کاغذ جاری می‌کنند.با نگاه کردن به زیبایی گل‌ها،کلمات روان تر و زیباتر به تصویر کشیده می‌شوند.
️سعی کنیم؛ گل‌های طبیعی را به عنوان اولین هدیه انتخاب و حتما  در محیط منزل از گل‌ها به عنوان نماد آرامش استفاده کنیم و هرگز فراموش نکنیم در افرادی که با گل و گیاه رابطه خوبی دارند و عاشق گل‌ها هستند چیزهای خوبی وجود دارد.
به امید روزی که تمامی‌انسانها از معجزه روانی گل نهایت استفاده را ببرند.
امید دارم سال جدید برای همه هموطنان سرشار از آرامش و نشاط و حس مثبت باشد و گل‌های بهاری زینت بخش خانه‌ها باشد.
نوروز مراسمی‌دیرینه و کهن است که باید برای استقبال از آن به بهترین شکل آماده باشیم تا این کهن جشن به بهترین شکل برگزار شود.نوروز خود را پر انرژی در کنار گل و گیاه آغاز کنید…

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200