رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 19 May
  • دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸
  • کد خبر : 3777
  • مشاهده : 12 بازدید
  • اخبار » تیتر سوم
  • چاپ خبر : برویم سراغ مصداق ها: میدان تاریخی ارگ
یادداشتی از محمدعلی سعادتی

برویم سراغ مصداق ها: میدان تاریخی ارگ

⚜️ میدانی که در دل بخش تاریخی شهر کرمان واقع شده است و از لحاظ سن و سال با میدان نقش جهان اصفهان برابری میکند(این کجا، آن کجا).این میدان بطور عجیبی مورد کم لطفی قرار گرفته است و امروزه چنان که شاهد هستید فضایی زننده و زشت را با خود یدک میکشد فضایی که همواره در دید بیننده نمایان گر عدم اهمیت و بلا استفادگی این میدان است.

 

⚜️ حال آنکه میتوانستیم میدانی چون میدان هم دوره ی آن پر از پویایی و سرزندگی داشته باشیم و با توجه به موقعیت میدان و جنبه ی تاریخی ای که دارد از آن استفاده ی گردشگری، تجاری و اقتصادی گوناگونی ببریم.

⚜️این میدان از ورودی آن گرفته تا نمای دیوارها، کاربری مغازه های(از لحاظ جنسی که میفروشند) واقع در آن، رنگ، شکل و فرم درهای مغازه ها دیوارهای خراب، کثیف و طراحی نامناسب بخش مرکزی آن(قید می کنم بخش مرکزی آن در حال حاضر که من مشغول نوشتن این مطلب می باشم، پوشیده شده و در دست تعمیر میباشد و این دور از لطف بود که این موضوع را مطرح نکنم، اما بطور کلی منظور این مطالب توجه بیشتر به این میدان با ویژگی های منحصر به فرد است که متاسفانه رو به فراموشی ست.) به عنوان فضای قابل استفاده، حکایت از نامهربانی هایی دارد که در طول سالیان دراز بر پیکره ی این میدان فرود آمده است حال آن که با کمی رسیدگی بیشتر به ظاهر آن و اعمال یک سری قوانین برای مغازه هایی که در این میدان واقع شده اند و یک کف سازی متفاوت با کف سازی فعلی (سنگ فرش به جای آسفالت، همچون فضاهای شهری قابل اهمیت دیگر که برای جلوگیری از ورود بی رویه ی خودرو ها از این کف پوش استفاده میکنند.) میتوانستیم میدانی بسیار با شکوه در شهر خود داشته باشیم که جاذب جمعیت گردشگر به سمت خود باشد.

📳از ویژگی های فعلی خود میدان و زننده بودن فضای آن که بگذریم به بخش جنبی میدان میرسیم:

✒️آیا طبق قوانین جهانی حق این را داریم در کنار میدانی با این سابقه ی تاریخی چنین ساختمان تجاری ای را بنا کنیم؟؟

✒️ مگر نه اینکه در کنار آثار تاریخی برای ساخت بناهای جدید قوانین و مقررات محکمی برای تعداد طبقات، کاربری، نما و …. وجود دارد؟!!

✒️ آیا بنظر شما این نقد وارد نیست که چرا در ضلع کناری این میدان تاریخی ساختمان تجاری با چنین وسعتی در حال ساخته شدن است؟!!

✒️آیا در شهر کرمان با این مساحت هیچ جای دیگری برای ساخت چنین پاساژی نبود؟ که از ارزش ، احترام و اعتبار این فضای تاریخی نکاهد؟!
عظمت و شکوه نقش جهان اصفهان به این دلیل حفظ شد…

⚜️جالب تر بود به جای ساخت چنین پاساژی، به خود این میدان به عنوان یک فضای تاریخی و تجاری توجه می شد. مغازه هایی که در این میدان مشغول فعالیت هستند قابلیت تبدیل این میدان را با کمی مرمت و بازسازی و تغییر اجناسی که می فروشند، به یک فضای بسیار پر کاربرد دارند.

✒️به راستی چرا ارگان های مربوطه(شورای شهر، شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری و… )به این موضوع توجه بیشتری نکرده اند؟

✒️آیا قرار است این میدان همچنان مورد بی توجهی قرار گیرد؟!!

✒️پیشنهاد بنده در خصوص این میدان این است که به میدان ارگ کرمان همانند میدان هم سن و سال خود(نقش جهان اصفهان) توجه گردد و با کمی توجه و بودجه لازم همانند میدان نقش جهان به یک میدان فرهنگی، گردشگری و اقتصادی تبدیل گردد و این امر با کمی نبوغ تاریخی و پیگیری محقق خواهد شد.

📳به امید روزی که این میدان همچون میدان نقش جهان اصفهان بدرخشد.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200