رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۱۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 28 April
  • سه شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
  • کد خبر : 11775
  • مشاهده : 77 بازدید
  • اخبار » تیتر دوم
  • چاپ خبر : باید خدمات اجتماعی را آنقدر گسترش دهیم تا در دسترس تک تک آحاد جامعه باشد

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با حضور در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی سالمند و دیگر مناسبتهای مهر ماه از جمله روز جهانی ناشنوایان و روز جهانی کودک، به سوالات آنان پاسخ گفت.

به گزارش یزدان کرمان و به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان کرمان علیرضا وحید زاده مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه جامعه ما برای بهتر زیستن به خدمات تخصصی نیاز دارد گفت : باید خدمات اجتماعی را آنقدر گسترش دهیم تا در دسترس تک تک آحاد جامعه باشد
وی ضمن ابراز تأسف برای اجرایی نشدن سند سالمندی در کرمان، گفت: امکانات و ظرفیت‌های موجود پاسخگوی نیازهای سالمندان نیست و واقعیت تلخ این است که مطالبه‌گری در این حوزه نیز در جامعه کم است.
علیرضا وحیدزاده با بیان اینکه اگر به پدیده‌های اجتماعی به موقع پرداخته نشود تبدیل به آسیب و مسئله می‌شود، گفت: اینکه تنها یک مرتبه در سال و به‌مناسبت نهم مهرماه به مسئله سالمندان پرداخته می‌شودقابل قبول نمی باشد.
وی با بیان اینکه در حال نزدیک شدن به پدیده سالمندی جامعه هستیم و در آینده نه چندان دور با مشکلات بسیاری در این حوزه روبه‌رو می‌شویم، افزود: مطالبه‌گری در این حوزه نیز در جامعه کم است و از سویی ظرفیت‌های موجود ایجاد شده در بخش سالمندان بلا استفاده مانده و اگر از این حداقل‌ها استفاده نشود توجیهی برای ادامه فعالیت این امکانات وجود ندارد.
مدیر کل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه زمانی که بیشتر از ۱۴ درصد جامعه به سمت سالمندی برود آن جامعه سالمند به حساب می‌آید. گفت : ما به لحاظ عددی متوجه هستیم که جامعه به سمت سالمندی رفته تقریبا از جمعیت ۳ میلیون نفری استان ۱۰ درصد آن سالمند هستند که بیش از ۳۰۰ هزار نفر سالمند را شامل می‌شود .
وی آگاهی بیشتر سالمندان نسبت به وضعیت فعلی خود و تلاش برای بهبود آن در راستای داشتن سالمندی سالم را ضروری دانست و تصریح کرد: در حال حاضر سه نوع مرکز روزانه، شبانه‌روزی و خانه‌های حمایتی برای سالمندان در استان وجود دارد. همچنین تیم‌های تخصصی و مراکز مراقبت در منزل خدمات مورد نیاز برای سالمندانی که امکان مراجعه به مراکز ندارند را در منزل ارائه می‌دهند. مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: ۶ مرکز نگهداری شبانه روزی مختص سالمندان در کرمان داریم که مجموعا ۲۲۱ نفر در در این مراکز نگهداری می‌شوند و از این تعداد ۹۰ نفر آقا و ۱۳۱ نفر خانم هستند.
او ادامه داد: عملا تنها در سه شهرستان استان خانه سالمندان وجود دارد.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینک آسیبهای اجتماعی استان توسط کارشناسان بهزیستی رصد می شود افزود: موضوعات مربوط به هر حوزه به بخشهای مربوطه ارسال می شود و در مورد سالمندان نیز مسائل مربوط در شورای سالمندی هر استان بررسی و سپس مطالبه‌گری استان‌ها به شورای سالمندی کشور ارسال و موضوعات از طریق این شورای کشوری، به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه بنیادهای فرزانگان سالمندان موسساتی هستند که در حوزه‌ی سالمندان آگاهی بخشی می کنندگفت: در حال حاضر 10 بنیاد در استان درشهرستانهای شهربابک، سیرجان، زرند، رفسنجان، بم و ۳ مرکز هم در کرمان فعال هستند و دو مرکز نیز در جیرفت و کهنوج به دنبال اخذ مجوزمی باشند. نامبرده اظهار داشت : تاکنون بررسی مؤثری پیرامون استخراج تجربه زیستی سالمندان و شناخت نیازهای آنها انجام نشده و عمدتاً نیازهای آنها از سوی متخصصان مشخص می‌شود.
وحیدزاده با بیان اینکه متأسفانه روستاهای ما انباشتی از جمعیت سالمند هستند و جوانان معمولاً از روستاها خارج شده و به شهرها مهاجرت می‌کنندگفت : بررسی‌ها نشان می‌دهد که بحث رسیدگی به مسئله سالمندی اولویتی در استان ندارد و ما حتی در برخی نقاط استان با پدیده سالمندآزاری روبه‌رو هستیم.
وی با بیان اینکه بهزیستی بخشی از هزینه‌های نگهداری سالمندان در مراکز نگهداری شبانه‌روزی را پرداخت می‌کند و بخشی نیز توسط خانواده‌ها باید پرداخت شود که معمولاً یاخانواده وجود ندارد و یا تعداد پردات کنندگان محدود می باشد، افزود: بخشی از هزینه‌ها از طریق مشارکت‌های مردمی، خیرین و شرکت‌های اقتصادی تأمین می‌شد که اخیراً این مبلغ و کمک‌ها تقریباً به صفر رسیده است
وحیدزاده با اشاره به اینکه یکی از ضعف‌ها در جامعه این است که افراد برای دریافت خدمات اجتماعی حاضر به پرداخت هزینه نیستند و این یک مشکل فرهنگی است، گفت: دولت به تنهایی قادر به پرداخت هزینه خدمات اجتماعی نیست و متأسفانه برخی شرکت‌های بزرگ اقتصادی استان هم همکاری چندانی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود با بهزیستی ندارند.
وحیدزاده در بخش دیگری از سخنانش به روز ناشنوایان و نابینایان نیز اشاره کرد و افزود: حدود ۸ هزار ناشنوا و دارای اختلال شنوایی و همچنین بیش از ۱۰ هزار نابینا و دارای اختلال بینایی در استان وجود دارد که خدمات مختلفی را از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند.
وی افزود : در مجموع بیش از ۶۰ هزار پرونده معلولیت در استان کرمان تشکیل شده که خدمات متنوع و تخصصی را در سطوح مختلف از بهزیستی دریافت می‌کنند.
مدیرکل بهزیستی استان در پایان با گرامیداشت روز جهانی کودک، گفت: حدود ۶۱ مرکز نگهداری از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در استان وجود دارد که حدود یک‌هزار کودک در مراکز نگهداری می شوند و ۳ هزار کودک نیز تحت حمایت بهزیستی هستند که در شبکه خویشاوندی نگهداری می‌شوند و ترجیح ما این است که کودکان با حمایت بهزیستی در شبکه خویشاوندی باشند.

اخبار مرتبط

نظرات

Comments are closed.



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200