رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 4 خبر


  • پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 9 May
  • شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
  • کد خبر : 3857
  • مشاهده : 24 بازدید
  • اخبار » یادداشت
  • چاپ خبر : بازار قلعه محمود

یادداشتی از محمد علی سعادتی

بازار قلعه محمود با قدمتی که به دوره تیموری تا قاجار باز میگردد، با طولی در حدود ۵۰۰ متر در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰، با شماره ثبت ۳۸۵۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.بازاری که از قدیمی ترین مکان های تاریخی کرمان است و متاسفانه ظاهر فعلی آن نشان دهنده کم لطفی های مضاعف به آن در چندین دهه متوالی میباشد.
این بازار با چندین باب مغازه، حمامی که آن نیز قلعه محمود نامیده شده است و به وضعیت فعلی آنها میتوان گفت ویرانه به حال خود رها شده است . سقف بسیاری از مغازه ها فرو ریخته و مغازه هایی که سقف دارند از لحاظ ظاهر دست کمی از یک خرابه ندارند.در فضای داخلی این بازار چند منزل مسکونی وجود دارد که در ادامه در خصوص آنها مختصر توضیحاتی داده میشود.

 

 

✒️این بازار علی رغم توجه ادارات مختلف تا به امروز موجودیت خود را حفظ کرده است و فکر میکنم عدم رسیدگی به آن دیگر کافیست. قبل از آنکه تخریب شود و تبدیل به ویرانه ای رها شده در بخش مرکزی شهر شود باید برای آن برنامه ریزی کرد.

✒️رها شدگی این بازار به حال خود آن را تبدیل به فضایی با کاربری جدید برای تجمع افراد بی خانمان و معتاد کرده است. تا همین چند وقت پیش تمام مغازه های این بازار تعطیل بودند و فقط یکی دو مغازه از کل این مغازه ها باز بود اما الحمدلله یک سری اتفاقات افتاده که احتمالا نشان دهنده ی این است این بازار بعد از چندین دهه کمی مورد توجه قرار گرفته است اما باز هم کافی نیست.
در خصوص منازل مسکونی باید عرض کنم که با توجه به قدمت و عدم رسیدگی بازسازی و نوسازی توسط مالکان و صاحبان آنها وضعیت خوبی ندارند و به دلیل اجاره پایین و شرایطی که دارند تبدیل به مکانی برای زندگی افراد غیر ایرانی شده اند. به عبارتی میتوان گفت نه تنها منازل این بازار بلکه محله قلعه محمود که در بر گیرنده ی این بازار است و همچنین محله ی کناری آن محله ی مسجد امام (ملک) تبدیل به مکانی برای سکونت این افراد شده است که استاندارد زندگی آنها کمی با استاندارد زندگی معمولی یک فرد ایرانی تبار متفاوت است و در نتیجه فضایی متفاوت از سایر محلات ایجاد می کند و بنظر میرسد بهتر است به این مسئله با توجه به موقعیت تاریخی و مکانی بیشتر توجه شود.

✒️با وجود همه ی این ویژگی های ذکر شده در خصوص این فضای ارزشمند ( در و دیوار کثیف و کتک خورده، آوار سقف های مغازه هایی که پشت درهای بسته ی مغازها دیده میشود، ظاهر سیاه و کثیف مغازه ها) این بازار همچنان صلابت و شکوه خود را حفظ کرده است و قابلیت تبدیل شدن به یک مکان ارزشمند پویا و فعال را دارد. فضایی که جاذب جمعیت و قابل استفاده برای مردم عزیز کرمان باشد.

✒️به راستی چرا ما با وجود این همه مکان تاریخی در این دیار جای مناسبی برای گردش و تفریح نداریم؟!
📳هیچ وقت این سوال برای شما پیش آمده است؟؟
عدم رسیدگی به فضاهای تاریخی در شهرمان یکی از مهمترین دلایل این موضوع است.
این فضا قابلیت این را دارد که به راحتی به یک فضای تجاری _سیاحتی تبدیل شود فضایی برای فروش صنایع دستی شهر و حتی استانمان. همچنین از مغازه های بزرگ آن می توان به عنوان کافه رستوران سنتی استفاده کرد. یک فضای فعال در دل شهر ، بدین ترتیب هم امکان آسایش و راحتی مردم فراهم میشود هم ارزش این بنای زیبا حفظ میشود.

✒️به امید روزی که این فضا همچون گذشته تبدیل به فضایی با رونق اقتصادی و گردشگری شود قطعا با کمی همت و جدیت مسئولین این امر به نتیجه خواهد رسید.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200