رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 1 خبر


  • دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الإثنين ۲۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Monday 6 May
  • چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۲
  • کد خبر : 8617
  • مشاهده : 47 بازدید
  • اخبار » پیشخوان
  • چاپ خبر : «ایروبیک» یعنی حرکات قدرتی و آکروباتیک با موزیک
«محمد مهرتاش» مربی تیم ملی ایروبیک ژیمناستیک در گفت و گوی اختصاصی با «یزدان کرمان»:

«ایروبیک» یعنی حرکات قدرتی و آکروباتیک با موزیک

گفت و گویی انجام داده ایم با دکتر «محمد مهرتاش» مربی تحصیل کرده تیم ملی ژیمناستیک ایران که شاگردانش در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی‌ دو برنز برای کشور کسب کرده اند.

خودتان را معرفی کنید؟
متولد کرمان و دکترای بیوشیمی‌متابولیسم ‌فعالیت‌های ورزشی از دانشگاه شیراز و مربی درجه 2 علمی‌‌و داور بین المللی و مدرس دانشگاه هستم.

رشته ژیمناستیک ایروبیک را توضیح دهید؟
ایروبیک یکی از شاخه‌های ژیمناستیک می‌باشد که در واقع دارای جذابیت خاصی است که از یک سری حرکات قدرتی و حرکات آکروباتیک تشکیل شده است و یک ورزشکار ایروبیک باید بتواند در یک دقیقه و 25 ثانیه برنامه خودش را با موزیک اجرا کند، حالا ممکن است این برنامه یک نفره، دو نفره، سه نفره و یا پنج نفره اجرا شود. که ایران در یک نفره، سه نفره و پنج نفره در مسابقات شرکت می‌کند. ورزشکاران باید برنامه را به صورت هماهنگ با یکدیگر و موزیک انجام دهند. که موزیک داشتن یکی از مزیت‌ها نسبت به شاخه‌های دیگر ژیمناستیک است. با توجه به آنالیزی که انجام شده ایروبیک ترکیبی از تمام شاخه‌ها ی ژیمناستیک است. به نظر من ایروبیک کاملترین شاخه ژیمناستیک است.

کسی که می‌خواهد این رشته را دنبال کند چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
افرادی در این رشته موفق هستند که فاکتورهای قدرت بدنی، انعطاف و هماهنگی عصب و عضله بالایی داشته باشند. از نظر تیپ بدنی اندام‌های کشیده و لاغر (اکتومورف) و از نظر تیپ عضلانی (اکتووزمورف) موفق‌تر هستند. از نظر روانی افرادی که برون گرا هستند و هیجان بالایی دارند موفقیت بیشتری دارند.

الگوی شما در ژیمناستیک چه کسی است؟
الگوی ورزشی من «زاویر ژولین» مربی فرانسوی وقت تیم ملی ایران می‌باشد که افتخار داشتم شش سال در کنار وی مربیگری کنم.

چگونه به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شدید؟
در اوایل فعالیتم با یک تیم سه نفره وارد خانه ژیمناستیک شدم و همه ژیمناستیک هنری تمرین می‌کردیم تا یک کلاس آموزشی در تهران برگزار شد و هیات استان کرمان پیشنهاد حضور در این کلاس را به من دادند و پس از اتمام دوره در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کردیم و مواردی که در کلاس یاد گرفته بودیم در مسابقات به اجرا در آوردیم و مقام قهرمانی کشور را کسب کردیم و به اردوی تیم ملی دعوت شدیم.
با نظر«زاویر ژولین» به عنوان کمک مربی تیم ملی فعالیت خود را شروع کردم. به علت سطح بالای شاگردانم در استان کرمان نسبت به استان‌های دیگر و حضور مداوم من در اردوهای تیم ملی ابتدا سرمربی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان و بعد به عنوان مربی تیم بزرگسالان معرفی شدم.

برنامه ریزی شما برای آینده چیست؟
برنامه ریزی شخصی متفاوت از برنامه ریزی تیمی ‌است. متاسفانه بعد از مسابقات کشورهای اسلامی‌‌با وجود عملکرد خیلی خوب تیم ایران و کسب امتیاز بالا فقط با اختلاف کمی ‌با تیم دوم به مقام سوم دست یافتیم، قرار بوده قبل از مسابقات آسیایی تایلند اصلاحات را انجام بدهیم و بتوانیم به مسابقه بریم و نتایج بهترین کسب کنیم، که متاسفانه 10 روز مانده به مسابقات از طرف فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان حضورمان در مسابقات لغو شد.
برنامه ریزی مان در سطح استان این است که از افرادی که به علت کم لطفی و بی مهری مسئولین ورزش استان از ورزش دور شدند استفاده کنیم و ورزش ژیمناستیک را رشد دهیم و برای مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی مغولستان آماده شویم.
ایروبیک ژیمناستیک استان کرمان از بدو شروع همیشه در مسابقات اول و دوم بود تا سال 92 که مسابقات در ایلام برگزار شد ما قهرمان قهرمانان شدیم و تعداد ورزشکاران زیادی را داشتیم و جزو برترین‌های ایران بودیم و همیشه ورزشکاران ما جز دست نیافتنی‌ها در استان‌های دیگر بودند.
در حال حاضر هم با توجه به اینکه یکی از ورزشکاران ما در اردوی تیم ملی می‌باشد، از چهار نفر که به مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی ‌‌رفتند امیرحسین بنی اسد از کرمان در رشته ایروبیک به مقام سوم تیمی‌دست یافت و مهدی احمدکهنی هم در رشته ژیمناستیک هنری در این دوره از مسابقات حضور داشت. با توجه به تعداد محدود ملی پوشان حضور 2 نفر از کرمان نشان از برتری استان کرمان نسبت به استان‌های دیگر است.

شما به عنوان یک مربی ملی تحصیل کرده چه پیشنهادی برای خانواده‌های علاقمند به این رشته دارید؟
به مجموعه ورزشی خودم همیشه توصیه می‌کنم تمام بچه‌ها چه دختر و چه پسر با هر تیپ بدنی و با هر ویژگی جسمانی نیازمند این هستند که در واقع در رشته ژیمناستیک به صورت برنامه ریزی شده و اصولی از چهار سالگی وارد فعالیت بشوند تا ۹ سالگی اجباری ژیمناستیک تمرین کنند. برای یادگیری حرکات بنیادی و خیلی حرکات دیگر در ژیمناستیک آموزش ببیند. سن ۸ تا ۹ سالگی در کنار ژیمناستیک تا ۱۲ سالگی می‌تواند رشته‌هایی که در واقع شاید شانس بهتری داشته باشند را امتحان کنند و از ۱۲ سالگی به بعد وارد رشته‌های دیگری شوند.
هیچ وقت والدین نگران رشد قد بچه‌ها نباشند، ورزش به رشد قد کمک می‌کند و مربیان دقت داشته باشند که اگر اصولی فعالیتشان را انجام بدهند هیچ مشکلی برای رشد قد بچه‌ها ایجاد نمی‌شود.

آیا برنامه‌ای برای استعدادیابی در استان کرمان دارید؟
به زودی یک برنامه سطح بندی در سطح استان برگزار می‌کنیم و این می‌طلبد که هیات استان هماهنگی لازم را انجام دهد تا برای اجرای برنامه‌ها و هیچ محدودیتی نداشته باشیم.

از مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی ‌در ترکیه برایمان بگویید؟
در مسابقات کشورهای اسلامی ‌با حضور پنج کشور سریلانکا، بنین، آذربایجان و ترکیه در بخش سه نفره و انفرادی مسابقه دادیم و در بخش انفرادی با یک اختلاف اندک مقام سوم را کسب کردیم ولی هنوز جا داره تا بهتر شویم. اما در بخش سه نفره حق تیم ایران مقام سوم نبود و راحت می‌توانستیم قهرمان مسابقات باشیم هر چند که تیم قهرمان ترکیه داوران زیادی داشتند و متاسفانه از ایران داوری حضور نداشت، به جای دو داور از ایران دو داور از بلغارستان آمده بود چهار داور از ترکیه و دو داور از آذربایجان بودند که داوران ترکیه به تیم ترکیه و داوران بلغاری و آذربایجانی به تیم آذربایجان رای می‌دادند و با این وجود تیم ایران با اختلاف 6 دهم به مقام سوم دست یافت. بعد از 6 سال تیم ایران در مسابقات رسمی‌ حضور داشت که نتایج خوبی کسب کردند و اگر به مسابقات آسیایی تایلند اعزام می‌شدیم قطعا نتایج بهتری می‌گرفتیم.

کلام آخر؟
دلم از مسئولین کشور پر است ۹ ورزشکار ۷۰ روز در اردو بودند علی رغم نتایج خوبی که در مسابقات ترکیه کسب کردیم تنها ۱۰ روز قبل مسابقات تایلند اعزام کنسل شد و هیچ مسئولی برای دلگرمی ورزشکاران هیچ اقدامی انجام نداد، در صورتی که مدال‌های تیم ایروبیک در این دوره از مسابقات کشورهای اسلامی جواز حضور در دور بعد را برای فدراسیون ژیمناستیک تضمین کرد. هر زمان ایروبیک ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفت به دلایل نامعلوم متوقف شدیم و تعداد زیادی ورزشکار را از دست دادیم.
در سطح استان هم خواهشمندم که بین شاخه‌های این رشته و مدال آوران تفاوتی نگذارند و اقدامات برای همه یکسان باشد ببینید آیا توجهاتی که در گذشته انجام شده الان هم برای مدال آوران ایروبیک انجام دادید؟
در پایان فراموش نکنیم اگر مربیان نباشند ورزشکاران و مدال آوران هم نخواهند بود و در تعجبم که چرا هیچ زمان مربیان دیده نمی‌شوند.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200