رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May
  • پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۷
  • کد خبر : 6438
  • مشاهده : 22 بازدید
  • اخبار » تیتر دوم
  • چاپ خبر : الگو‌های موفق و روش تأمین مالی صندوق‌های زمین و مسکن معرفی شود

شهردار کرمان گفت: باید الگو‌های موفق صندوق‌های زمین و مسکن اجرا و روش تأمین مالی آن‌ها معرفی شود.

سعید شَعرباف، در نشست تخصصی واحد‌های اقتصادی با نهادهای مالی بازار سرمایه که با حضور جمعی از متخصصان حوزۀ مالی بخش خصوصی و دولتی برگزار شد، مهم‌ترین دارایی‌ شهرداری‌ها را زمین، پروانه ساختمانی و املاک و مستغلات دانست و گفت: به نظر می‌رسد الگوی موفقی که بتوانیم صندوق‌های زمین و مستغلات را جایگزین روش‌های سهام‌دار پروژه‌ای فعلی کنیم، وجود ندارد.
وی با اشاره اینکه اگر چنین الگوهایی وجود داشته، به مشکل برخورده یا دچار مشکلات حقوقی شده است، گفت: لازم است ضمن اجرای الگو‌های موفق صندوق‌های زمین و مسکن، روش تأمین مالی آن‌ نیز معرفی شود.
شهردار کرمان با بیان اینکه اوراق مشارکت به‌عنوان یکی از ابزارهای تأمین مالی به دو حوزۀ حمل‌و‌نقل عمومی و بافت فرسوده محدود شده است، در خصوص استفاده از این ابزار در زمینۀ زیرساخت‌های دیگر پرسش‌هایی مطرح کرد.
شَعرباف همچنین به پروژۀ بزرگ محور ۱۶ کیلومتری بزرگراه «سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» اشاره کرد و افزود: در این پروژه به بازگشایی معابر وسیع نیاز داریم و با توجه به اینکه ۱۰ کیلومتر از آزادسازی این مسیر از بافت گران‌قیمت شهر عبور می‌کند؛ آزاد‌سازی معبر و کار‌گزاری تملک، الگوی متفاوت از الگوی‌های زیرساختیِ حوزه‌های دیگر است.
وی ادامه داد: در خصوص اینکه چگونه می‌توان از طریق تأمین مالی از بازار سرمایه، به آزادسازی مسیر کمک کرد، به کمک و مشاوره بیشتری نیاز داریم.
شهردار کرمان در خصوص ارایۀ الگوی متفاوتی از حوزۀ زیرساختی برای این موضوعات گفت: در صورتی که بتوانیم گزارش تطبیقی کاملی از کاربرد روش‌های تأمین مالی بازار سرمایه داشته باشیم و بدانیم که این روش‌ها در چه نهادهایی موفق عمل کرده‌اند، با اطمینان بیشتری به آن نگاه خواهیم کرد.
شَعرباف با بیان اینکه شهرداری‌های معدودی در این زمینه تجربۀ موفقی داشته‌اند، افزود: به نظر می‌رسد فرایند کارگزاری، مشاوره و دادن اطلاعات از روش و جزییات تأمین مالی بازار سرمایه، مهم است و می‌طلبد تخصصی‌تر وارد آن شویم.
در این جلسه، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان نیز با بیان اینکه اتاق بازرگانی برای تأمین مالی راه‌های مختلفی را در پیش گرفته است، گفت: یکی از راه‌های تأمین مالی و تجهیز منابع، استفاده از بازار سرمایه است.
سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در استان و شهر کرمان کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین، به‌دنبال آن هستیم تا با ایجاد راه‌حل‌های متنوع و چگونگی استفاده از این ظرفیت، این روش تأمین مالی را نهادینه کنیم.
وی هدف از برگزاری این جلسه را بررسی نیازهای نقدینگی شرکت‌های تولیدی، ازجمله تأمین سرمایه در گردش و اجرای طرح‌های توسعه‌ای نوسازی و بهسازی اعلام کرد و افزود:
اوراق وکالت و اوراق مشارکت ازجمله ابزارهای تأمین مالی بازار سرمایه تلقی می‌شود که شهرداری‌ها می‌توانند برای پروژه‌های خود از این ابزارها استفاده کنند.
طبیب‌زاده بیان کرد: استفاده از ابزارهای مختلف بازار سرمایه برای پروژه‌های شهری، در بلندمدت می‌تواند بسیار کارساز باشد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان، به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و روش‌های تأمین مالی این فرصت‌ها اشاره کرد و گفت: در این همایش نقش بازار سرمایه در عملیاتی کردن پروژه‌های حیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
طبیب‌زاده افزود: شهرداری‌ها می‌توانند از این فرصت برای ارایۀ فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند.
حاجی‌زاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان هم به چالش بزرگ روش‌های تأمین مالی اشاره کرد و این روش‌ها را بسیار زمان‌بر و دشوار دانست و گفت: مقرارت این نوع تأمین مالی باید به‌گونه‌ای باشد که کار را ساده کرده و براساس زمان‌بندی مناسب به نتیجه برساند.
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک ملت نیز در پاسخ به پرسش‌های شهردار کرمان گفت: استفاده از ابزار تأمین مالی از بازار سرمایه برای شهرداری‌ها، فرصتی مغتنم و نیازمند داشتن اطلاعات است.
سیدروح‌الله حسینی‌مقدم افزود: صندوق زمین و ساختمان و صندوق املاک و مستغلات، ابراز خوبی برای شهرداری است، اما تاکنون، رزومه قابل قبولی نداشته است.
وی افزود: مشکلات مالیاتی، فرایند انتقال دارایی‌ها و پرداخت سود ثابت، مستلزم طی شدن فرایند‌های طولانی و کار بیشتری است؛ بنابراین، برای نتیجۀ بهتر باید روش‌های مؤثر را به این دو روش متصل کرد.
حسینی‌مقدم، از تشکیل کار‌گروهی با شهرداری تهران خبر داد و افزود: در این کارگروه ابزارهایی غیر از اوراق مشارکت ازجمله اوراق گواهی صرفه‌جویی را پیگیری می‌کنیم که ابزاری مناسب برای کلان‌شهرهاست.
وی خطاب به شهردار کرمان گفت: شهرداری‌ می‌تواند از منافع ناشی از عوارض پارکینگ و محل‌های دیگر، اوراق منفعت منتشر و پول آن را جای دیگر صرف کند.
حسینی‌مقدم، همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری را فرصتی مناسب قلمداد کرد و افزود: در این همایش راه‌حل‌هایی برای توسعه استان و شهرداری‌ها ارایه می‌شود و به ایجاد نگرش‌های نوین در شهرداری و بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند.
لازم به ذکر است؛ در این جلسه که توسط کمیسیون سرمایه‌گذاری و امور زیربنایی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان برگزار شد، در خصوص تأمین مالی اجرای پروژه‌های شهرسازی و زیربنایی و خدمات عمومی، با استفاده از ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه از طریق ابزارهای تأمین مالی مبتنی بر بدهی در بازار سرمایه ازجمله اوراق اجاره، مرابحه ، مشارکت، منفعت، سفارش ساخت و وکالت، پیشنهاداتی ارایه شد.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200