رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۰ ذو القعدة ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 8 May
  • چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
  • کد خبر : 6210
  • مشاهده : 16 بازدید
  • اخبار » تیتر اول
  • چاپ خبر : استفاده از رسانۀ مستندنگار تحلیلی، برای حل مشکلات اجتماعی

شهردار کرمان بر استفاده از رسانۀ مستندنگار تحلیلی، برای حل مشکلات اجتماعی شهر تأکید کرد و گفت: این رویکرد در کل دنیا وجود دارد.

سعید شَعرباف تبریزی، در نشست هم‌اندیشی با مستندسازان اجتماعی کرمان، به وجود دو تلقی و رویکرد رسانه‌ای شهرداری نسبت به واقعیت‌های موجود در شهر اشاره کرد و گفت: نگاه اول به رسانه، مبتنی بر عملکرد روابط‌عمومی مبتنی بر دیده‌شدن و گزارش‌کار است که البته مدیران باید بتوانند به‌صورت منظم اقدامات خود را در رسانه‌ها اعلام کنند.
وی، تلقی دوم خود نسبت به رسانه را از نگاه حل مسأله بررسی و بیان کرد: در کشورهای دنیا، اغلب مسائل پیچیده با رسانه حل‌وفصل می‌شود؛ بنابراین، اعتقاد دارم با طراحی فضای رسانه‌ایِ دقیق می‌توان مشکلات را برطرف کرد.
شهردار کرمان با بیان اینکه رسانه معنایی برای حل مسأله دارد، گفت: منظور، رسانۀ مستندنگار تحلیلی است و این نوع دیدگاه و رویکرد در کل دنیا وجود دارد.
شَعرباف افزود: بر این اساس بخشی از مسائل شهر کرمان نیازمند حضور رسانه است و اعتقاد دارم باید از این ظرفیت استفاده کرد.
وی به وجود چهره‌های شاخص، فرصت‌های بزرگ و حتی تهدید‌ها در کرمان اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند از این سه زمینه برای تولیدات خود استفاده کنند.
شهردار کرمان با بیان اینکه به‌طور مثال در زمینۀ تهدید می‌توان به موضوعاتی همچون حاشیه‌نشینی و مسائل پیرامون آن پرداخت، گفت: از طریق مستند اجتماعی می‌توان موضوعات را بهتر دید و برای آسیب‌ها چاره‌ اندیشیی کرد.
شَعرباف، کرمان را ترکیب و همگرایی جذابی از مذهب و ملیت دانست و یاد‌آور شد: کار کردن در حوزۀ این فرهنگِ غنی می‌تواند لذت‌بخش و خاطره‌انگیز باشد.
وی با تأکید بر اینکه شهرداری وظیفه‌ای برای حمایتِ هزینه‌محور و سنگین از کارهای فاخر ندارد و این مسئولیت بر عهدۀ نهادهای مربوط است، گفت: کار اجتماعی و فرهنگی برای شهرداری، باید شمولیتِ زیادی داشته باشد و جمعیت بسیاری از آن بهره ببرند.
شهردار کرمان، گسترش آموزش‌های مستند‌سازی و استفاده از ابزارهای تبلیغی را از رویکردهای حمایتی شهرداری از مستند‌سازان برشمرد و افزود: ایده‌ها باید به موضوعات ترویجی تبدیل شوند.
شَعرباف ادامه داد: حمایت از فیلم‌های مستند نیز باید به سمت توزیع و انتشار فیلمها برده شود.
وی فضای عمومی کرمان در حوزۀ هنر و وجود نیروی انسانی توانمند در این حوزه را کم‌نظیر دانست و بیان کرد: در حوزۀ نیازهای شهر کرمان می‌توان با موضوعات مشخص، گفت‌و‌گو کرد و با تم موضوعات اجتماعی، اکران منظمی از فیلم‌های مستند داشت.
شهردار کرمان، بر شکل‌گیری فضای تحلیلی تأکید کرد و افزود: در کنار فیلم‌های مستند می‌توان موارد مدنظر شهرداری را نیز مطرح کرد.

فیلم‌سازان بهتر از مدیران مسایل اجتماعی را رصد می‌کنند
معاون شهردار و سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان نیز در این نشست، هدف از برگزاری این جلسه را هم‌فکری و گفت‌وگو با مستند‌سازان ذکر کرد و گفت: افراد دعوت‌شده در این نشست، همگی در حوزۀ مستند‌سازی اجتماعی فعالیت دارند.
عبدالرضا شیخ‌شعاعی با بیان اینکه رویکرد جدید سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بر فعالیت‌های اجتماعی، متمرکز است، افزود: این مأموریت نیازمند همکاری و همراهی دوستان اهل فن و رسانه، به‌خصوص مستندسازان اجتماعی است.
وی افزود: براساس مأموریت‌های اجتماعیِ تعریف‌شده برای شهرداری، وظیفه داریم به‌صورت ویژه و متمرکز، در زمینۀ موضوعات اجتماعی فعالیت کنیم.
معاون شهردار و سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بر ضرورت گفت‌و‌گوی مؤثر درخصوص مأموریت شهرداری در حوزۀ آسیب‌ها، خدمات و مسایل اجتماعی اشاره کرد و خطاب به مستندسازان گفت: فیلم‌سازان به‌دلیل نگاه عمیق‌تر، بهتر از مدیران شهرداری مسایل اجتماعی را رصد می‌کنند.
شیخ‌شعاعی افزود: بنابراین، تعیین اولویت‌ها برای فعالیت اجتماعی، براساس نظر و نگاه مستند‌سازان خواهد بود.
وی به شکل‌گیری فضای گفت‌و‌گو در حاشیۀ اکران فیلم‌های مستند اشاره کرد و گفت: در این فضا تصمیماتی برای اقدامات آینده گرفته خواهد شد؛ ضمن اینکه از فیلم‌های تولیدشده توسط مستند‌سازان، برای اکران در محله‌ها استفاده خواهد شد.
در این جلسه فیلم‌سازان و مستند‌سازان حاضر در جلسه، استان و شهر کرمان را به‌دلیل تنوع فرهنگی، بهشت مستند‌سازی و کرمان را مهد مفاخر و چهره‌های برجستۀ ایران دانستند.
لازم به ذکر است؛ این نشست که با ارایه نظر و پیشنهادات مستند‌سازان درخصوص موضوعاتی همچون لزوم حمایت شهرداری از انجمن مستند‌سازان و تولیدات مستند، تقویت تاریخ شفاهی و مکتوب کرمان، اجرای تلویزیون اینترنتی برای شهرداری، ورود شهرداری برای اکران‌ ارزان‌قیمت و مردمی فیلم‌ها به‌صورت هدفمند و شفاف و حمایت درخصوص تولید و پخش فیلم‌های سینمای مستند، گفت‌و‌گو شد.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200