رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Sunday 5 May
به بهانه روز ملی ایمنی و آتش نشانی

آتش نشانان قبل از وقوع حادثه مجهز شوند

محمد رسول جهانشاهی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با موضوع روز ملی ایمنی و آتش نشانی.

سازمان‌ های آتش ‌نشانی با هدف نجات جان و اموال انسان ‌ها تشکیل شده ‌اند، بنابراین یک آتش‌ نشان قادر است در بحرانی ‌ترین شرایط محیطی و زیان آورترین و سخت‌ ترین شرایط کاری به یاری حادثه دیدگان بشتابد. آتش نشانان در محیط‌ های پر مخاطره ‌آمیز و از جمله انفجار‌ها و حریق‌ های گسترده به امداد رسانی و عملیات می ‌پردازند و آتش نشانی جزء یکی از مشاغل سخت به شمار می‌ آید.

روز ۷ مهرماه در تقویم کشور برای تقدیر از رشادت ‌های آتش نشانان به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است. هفت مهر ماه سال ۱۳۵۹ پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن مورد حمله هوایی قرار گرفت. پس از این اتفاق آتش نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند، در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش نشانان در این حادثه شهید شدند.20 سال بعد از این حادثه، طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تأیید شد. سابقه تأسیس سازمان آتش نشانی در ایران به سال ۱۲۲۱ در شهر تبریز باز می‌گردد؛ بعد از شهر تبریز دومین و سومین واحد‌های آتش‌ نشانی رسمی در جنوب کشور و در شهر‌های مسجد سلیمان و آبادان برای حفظ تأسیسات ایجاد شده در پالایشگاه آن شهر‌ها تأسیس شد. با وجود اینکه همه بر سخت و زیان آور بودن شغل آتش نشانی اذعان دارند، اما این شغل تا سال ۹۷ در لیست مشاغل سخت قرار نداشت. سرانجام در سالگرد حادثه پلاسکو در یکصد و چهل و نهمین جلسه شورای عالی حفاظت فنی مشاغل عملیاتی مقرر شد تا آتش‌نشانی به ۱۳ گروه شغلی گروه «ب» مشاغل سخت و زیان ‌آور اضافه شود. در این میان وقوع حادثه پلاسکو و شهادت ۱۶ آتش نشان باعث شد، نگاه‌ ها به شغل آتش نشانی حساس ‌تر شود. حادثه پلاسکو نقطه عطفی برای آشنایی مردم و جامعه با شغل آتش نشانی بود. بیش از 50 سال است که سازمان آتش نشانی در شهر کرمان فعالیت دارد و مهم‌ ترین کار آتش نشان ‌ها امداد رسانی در حوادث است. در طول روز حوادث زیادی در شهر کرمان رخ می‌ دهد که آتش نشانان در سر صحنه حوادث حاضر می‌شوند. آتش نشان‌ها در حوادث زیادی از جمله حریق ‌های گسترده تا گیرکردن انگشتر در دست افراد، نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودرو تصادفی، نجات افراداز ارتفاع و کوه، آسانسور و نجات حیوانات در حوادث حضور یافته و به مردم خدمات ارائه می ‌دهند.

در مورد تاریخچه آتش نشانی در شهر کرمان باید گفت اولین پایگاه آتش نشانی در شهر کرمان در سال 1342 در خیابان طالقانی فعلی با استفاده از یک دستگاه خودرو اطفاء حریق تأسیس شد.

در شهر کرمان 10 ایستگاه آتش نشانی وجود دارد که روزانه حدود 17 حادثه در شهر کرمان رخ می دهد که از این تعداد حدود 8 حادثه مربوط به آتش سوزی و مابقی آنها مربوط به حوادث امداد و نجات است برخی از حوادث هستند که خسارت زیادی ندارند مانند گیر کردن کودکان در اتاق و قفل شدن در خودرو و شهروندان از سازمان آتش نشانی درخواست کمک دارند.

پیشگیری از حوادث، آموزش و مشارکت مردمی در کاهش حوادث

با وجود گستردگی حوادث برای ایمنی جان شهروندان و آتش نشان ‌ها و سرعت عمل در امدادرسانی لازم است تجهیزات سازمان آتش نشانی به روز شود پایانی برای تأمین تجهیزات در سازمان آتش نشانی وجود ندارد، هر روز جامعه در حال تغییر است و باید تجهیزات آتش نشانی نیز به روز شود. در حال حاضر حمایت خوبی از سازمان آتش نشانی می‌ شود، اما مهم ‌ترین کار در حوادث آگاهی بخشی به شهروندان و مشارکت مردمی در پیشگیری از حوادث است. هر چه قدر آتش نشان‌هادر عملیات ‌ها سریع عمل کنند، اما باز هم شاهد حوادثی هستیم که می ‌توانستیم از وقوع آن‌ها پیشگیری کنیم، شغل آتش نشانی شغلی است که به صورت مستقیم با جان افراد در ارتباط است و با توجه به اهمیت سرعت عمل در زمان وقوع حوادث لازم است به مشاغلی مانند آتش نشانی اهمیت بیشتری داده شود.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200