رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
  • کد خبر : 6411
  • مشاهده : 18 بازدید
  • اخبار » تیتر دوم
  • چاپ خبر : در برخورد با ساختمان‌های ناایمن هیچ تعارف و اغماضی نداریم
شهردار کرمان در مراسم تقدیر از آتش‌نشانان:

در برخورد با ساختمان‌های ناایمن هیچ تعارف و اغماضی نداریم

شهردار کرمان گفت: در برخورد با ساختمان‌هایی که مستعد خطر و ناایمن هستند و مالکان آن‌ها به اخطارها و هشدارها توجهی نمی‌کنند، هیچ تعارف و اغماضی نداریم.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شَعرباف، در نشستی که به‌منظور تقدیر از آتش‌نشانان شهرداری کرمان برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش آتش‌نشانان شهرداری به‌ویژه در حادثۀ آتش‌سوزی مجتمع «صالح‌المهدی» که روز یک‌شنبه بیست‌ویکم آذرماه رخ داد، افزود: برای حفظ سلامت و جان افراد، ضمن اعلام عمومی مشکلات ایمنی ساختمان‌ها، به‌خصوص ساختمان‌هایی که نماهای پرده‌ای ازقبیل آلومینیومی، کامپوزیتی و نماهای آتش‌زا دارند که طبق مصوبات موجود، این نوع نماها در کرمان ممنوع هستند، بدون هیچ محدودیتی با مالکانی که اقدام به رفع این مشکلات نکنند، برخورد خواهیم کرد.
وی با اشاره به ممنوعیت اعطای پروانه به این نوع ساختمان‌ها به‌دلیل اینکه مستعد چنین حوادثی هستند، افزود: نمای ساختمان تجاری «صالح‌المهدی» هم به‌دلیل اینکه آلومینیومی بوده، مشکلات زیادی را به‌وجود آورد.
شهردار کرمان با اشاره به تبصره‌هایی که جهت تأمین تجهیزات آتش‌نشانی در بودجۀ سالانه دولت دیده شده، خاطرنشان کرد: تأمین بخشی از تجهیزات به‌عهدۀ شهرداری‌هاست که باید برای تأمین آن‌ها اولویت‌بندی کرد، اما بخشی از این تجهیزات را می‌توان با استفاده از تبصره‌های مشخص و خوبی که در بودجۀ دولت در سال ۱۴۰۰ وجود دارد، تأمین کرد.
شَعرباف افزود: متأسفانه در برخی موارد این مصوبات حتی از سمت شهرداری کرمان هم پیگیری نشده‌اند.
وی بیان کرد: باید تا پایان سال، ازطریق نامه‌نگاری با دولت و طرح درخواست، از اعتبارات ملی اختصاص داده‌شده به آتش‌نشانی، استفاده کنیم.
شهردار کرمان یادآور شد: با توجه به‌ بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۱ و تغییر در اساس‌نامه‌های سازمان‌های شهرداری که در حال انجام آن هستیم، اولویت‌ها و نیازهای خود و نیز پیشنهادهای خود را به برنامۀ چهارسالۀ راهبردی شهرداری ارایه دهند.
شَعرباف با اشاره به حواشی ایجادشده در فضای مجازی در مورد نحوۀ اطفای حریق مجتمع «صالح‌المهدی»، گفت: نگران بی‌انصافی‌های فضای مجازی نباشید، این نظرات بعضاً غیرتخصصی و غیرکارشناسی هستند؛ هرچند ما نافی مشکلات نیستیم، اما اگر زحمات واقعی و تخصصی دیده نشود، جفاست.
وی بیان کرد: برای مثال، نداشتن نردبان بلندمرتبه که در این حادثه به آن نیازی نبوده، ایرادی غیرتخصصی است.
شهردار کرمان، ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی در مهار حادثۀ آتش‌سوزی مجتمع «صالح‌المهدی»، بیان کرد: کار آتش‌نشانان، با تشکر، قابل جبران نیست؛ مشاغلی مثل آتش‌نشانی و پرستاری جزو معدود مشاغلی هستند که در آن‌ها افراد بر خلاف غریزۀ آرامش‌جویی و راحت‌طلبی خود به استقبال خطر می‌روند و جان خود را فدای نجات دیگران می‌کنند.

توانمندی و مهارت کم‌نظیر نیروی انسانی سازمان آتش‌نشانی در جنوب‌شرق کشور
شَعرباف درخصوص وضعیت آتش‌نشانی کرمان و نقاط ضعف و کمبود تجهیزات، خاطرنشان کرد: برخی از این مسایل را سایر کلان‌شهرها هم دارند و برخی دیگر قابل رفع هستند، اما توانمندی، تخصص و مهارت نیروی انسانی سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرمان در جنوب‌شرق کشور کم‌نظیر است و با وجود مشکلاتی که در تجهیزات داریم، در حوزۀ انسانی توانمند هستیم و من این را از دیگرانی که بیرون از شهرداری هستند نیز شنیده‌ام.
وی با تأکید به اهمیت دوچندان ایمنی بازار و فروشگاه‌هایی که در بازار وجود دارند، خاطرنشان کرد: به‌راحتی نمی‌توان در بافت تاریخی وارد شد و در شورای تأمین هم این مسئله مطرح شده؛ بنابراین، بازار و مسائل ایمنی آن جزو اولویت‌های ماست.
شهردار کرمان بیان کرد: هر هفته یک جلسه برای پایش یکی از سازمان‌های شهرداری خواهیم داشت و در این جلسات مشکلات هر سازمان را به‌صورت ریز بررسی خواهیم کرد که مسایل و مشکلات سازمان آتش‌نشانی نیز بررسی خواهد شد.

ایثار و از خودگذشتگی در وجود آتش‌نشانان نهادینه شده است
سرپرست معاونت خدمات‌شهری شهرداری کرمان نیز در این نشست، ضمن تشکر از آتش‌نشانان به‌خصوص در مهار و اطفای حریق مجتمع تجاری «صالح‌المهدی»، گفت: آتش‌نشانان کرمان با جان و دل در تمام حوادث تلاش و خدمت می‌کنند.
محمود ایرانمنش با بیان اینکه ایثار و از خودگذشتگی در وجود آتش‌نشانان نهادینه شده، گفت: آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان به‌رغم همۀ سختی‌ها و مشکلات حادثۀ اخیر و کمبود تجهیزات، با تمام توان و تلاش، ضمن خاموش کردن و مهار آتش مجتمع تجاری، توانستند آتشی را که همزمان در محوطۀ بانک مقابل این ساختمان آغاز شده بود، اطفا کنند که جای تقدیر دارد.
وی یادآور شد: حادثۀ حریق مجتمع تجاری «صالح‌المهدی»، احتیاج به تجهیزات بیشتر آتش‌نشانی و نیز همکاری بیشتر سازمان‌های مرتبط مثل نیروی انتظامی نشان داد که باید این موارد در جلسۀ شورای تأمین، مطرح و بررسی شود.
سرپرست معاونت خدمات‌شهری شهرداری کرمان با اشاره به مشکل ایمنی سایر ساختمان‌های شهر کرمان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ساختمان‌ها باید برای اخذ پایان‌کار، جهت تأیید ایمنی به سازمان آتش‌نشانی مراجعه کنند، اما تعدادی از افراد برای گرفتن پایان‌کار مراجعه نمی‌کنند و تعدادی هم اخطار عدم ایمنی دریافت می‌کنند، اما اهمیت نمی‌دهند.
ایرانمنش ادامه داد: پیشنهاد می‌شود ضمن نصب بنر و اخطار به مالکان ساختمان‌هایی که به هشدارها و اخطارها اعتنایی نمی‌کنند، برای آن‌ها پرونده تشکیل شود و موارد را مستندسازی کنیم تا دیگر کاهلی و عدم توجه این افراد، گریبان آتش‌نشانان دلسوز و فداکار را نگیرد.
وی خاطرنشان کرد: این کار باعث می‌شود کوتاهی و خلاف افراد به شهرداری نسبت داده نشود؛ چراکه در حال حاضر برخی، کوتاهی و عدم توجه این افراد را از روی ناآگاهی به شهرداری و آتش‌نشانان که با جان و دل تلاش می‌کنند، نسبت می‌دهند و شهرداری بدهکار می‌شود؛ درحالی‌که شهرداری در این زمینه قصوری ندارد.

کمبود تجهیزات آتش‌نشانی خللی در اطفای حریق مجتمع «صالح‌المهدی» وارد نکرد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان نیز در این نشست، ضمن قدردانی از زحمات همۀ همکاران خود در سازمان آتش‌نشانی، خاطرنشان کرد: در حادثۀ آتش‌سوزی مجتمع تجاری «صالح‌المهدی»، برخی از همکاران سابق ما در آتش‌نشانی که الآن در بخش‌های دیگر شهرداری کار می‌کنند نیز از روی عِرقی که به این حرفه دارند، به کمک ما آمدند که جای تقدیر دارد.
رضا میرزایی افزود: متأسفانه آتش‌نشانی کرمان دارای تجهیزات به‌روز و استاندارد نیست، اما تاکنون اجازه ندادیم این مسئله موجب کوتاهی و خللی در خدمت‌رسانی به‌موقع شود.
وی با تأکید بر اينکه باید به همۀ سازمان‌های شهرداری به‌طور متوازن رسیدگی شده و بودجه اختصاص داده شود، ادامه داد: در بخش تجهیزات فردی، ماشین‌آلات و دیگر لوازم موردنیاز کمبودهایی داریم که از شهردار کرمان می‌خواهیم با برنامه‌ریزی در چهار سال آتی، شرایط آتش‌نشانی را متحول کنند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با اشاره به فرسودگی و کمبود ماشین‌آلات، کمبود کلاه ایمنی، دستگاه‌های تنفسی، کفش و لباس ایمنی، سرنازل و خودروی فوموتیک در این سازمان، افزود: بر خلاف نظر عموم که بعضاً هم غیرتخصصی است، مشکل عمدۀ ما نبود نردبان هیدرولیک که در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیارد تومان هزینه دارد، نیست، و مواردی که اشاره شد، بیش از نردبان برای ما اهمیت دارد.
میرزایی تأکید کرد: روند احداث ساختمان اداری آتش‌نشانی، برخی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی مثل ایستگاه شماره «1» و نیز زمین یک هکتاری در شهرک «شهید مطهری» مشکلاتی دارند که برای کمک و خدمت به آتش‌نشانی و ارایه بهتر خدمات به مردم، باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.
وی به مشکلات بازار کرمان نیز اشاره کرد و گفت: بارها برای ایمن‌سازی و نصب سیستم اطفای حریق به برخی از مغازه‌داران بازار اخطار و هشدار داده شده، اما متأسفانه هیچ اقدامی برای رفع مشکلات انجام نداده‌اند و اگر مشکلی پیش بیاید، مردم، آتش‌نشانی را مقصر می‌دانند؛ درحالی‌که عدم توجه به مقررات ایمنی و هشدارهاست که حادثه می‌‌آفریند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان تصریح کرد: اینها در حالی است که در بازار، امکان استفاده از حجم بالای آب و نردبان هیدرولیک وجود ندارد.
میرزایی بیان کرد: نیروهای آتش‌نشانی کرمان همیشه آماده به‌کار و خدمت‌رسانی هستند و دوست دارند کاری برای ارتقای سطح آتش‌نشانی انجام شود.
وی همچنین به نوع اطفای حریق ساختمان «صالح‌المهدی» اشاره کرد و گفت: در فضای مجازی، صحبت‌ها و نظرات غیرکارشناسی بیان شده که صحت ندارد؛ برای مثال، اینکه چرا اول بخشی از ساختمان خاموش شده و بخشی دیرتر اطفا شده و یا ایرادهایی در رابطه با آب‌گیری و میزان شلنگ مطرح شده؛ درحالی‌که همۀ کارهای انجام‌شده براساس تخصص و مهارت و تجربه بوده و امیدواریم هر کس نظری در این خصوص می‌دهد، از روی آگاهی و تخصص باشد؛ نه اینکه با قضاوت‌های سریع و غیرکارشناسی موجب نادیده گرفتن خدمات صادقانه و اصولی آتش‌نشانان شوند.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200