رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۲
  • کد خبر : 4822
  • مشاهده : 14 بازدید
  • اخبار » پیشخوان
  • چاپ خبر : خانۀ فرهنگ مشارکتی «دانش» در منطقه سه شهری افتتاح شد
در شصتمین آیین افتتاحیۀ پویش «افتتاح» شهرداری کرمان؛

خانۀ فرهنگ مشارکتی «دانش» در منطقه سه شهری افتتاح شد

در شصتمین آیین افتتاحیۀ پویش «افتتاح» شهرداری کرمان، بیست‌وچهارمین خانۀ فرهنگ مشارکتی شهرداری با عنوان «دانش» در منطقه سه شهری، افتتاح و بستۀ فرهنگی شهرداری کرمان رونمایی شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، شهردار کرمان، سیزدهم مردادماه، در آیین افتتاح خانۀ فرهنگ مشارکتی «دانش» که با حضور حسین چناریان، عضو شورا و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، گفت: پویش «افتتاح»، موجب افزایش پویایی و نشاط مدیران پُرتلاش شهرداری شد و ثمرۀ آن بهره‌برداری از طرح‌های متعدد و بزرگی ازجمله تقاطع‌های غیرهم‌سطح تا نرم‌افزارهای خدمت‌رسان و خانه‌های فرهنگ بوده است.
سیدمهران عالم‌زاده، با بیان اینکه نکتۀ مهم در پروژه‌های شهری، سهم آن پروژه‌ها در خدمت‌رسانی به شهروندان و برطرف کردن نیاز آن‌هاست، نه میزان اعتبار آن پروژه‌ها، خاطرنشان کرد: از ابتدای این دوره بر این باور بودیم که شهرداری باید به‌صورت متوازن رشد کند و در پویش «افتتاح» نیز هر یک از معاونت‌ها، سازمان‌ها و مناطق شهری، به تناسب نیاز شهر، سهم و مشارکت داشتند.
وی با اشاره به عقب‌افتادگی تاریخی شهر کرمان به‌دلیل توسعۀ بی‌رویۀ شهر، یادآور شد: در این دوره در حد بضاعت شهرداری و به سهم خود تلاش کردیم بخشی از این عقب‌ماندگی را جبران کنیم و امیدوارم مورد رضایت خداوند و مردم عزیز کرمان قرار گرفته باشد.
شهردار کرمان با بیان اینکه بزرگ‌ترین کارهای فرهنگی و خدماتی را با کمترین هزینه می‌توان انجام داد، افزود: در این دوره از مدیریت شهری، نگاه ویژه‌ای به حوزۀ فرهنگی و اجتماعی شد و پروژه‌های فرهنگی سهم عمده‌ای در برنامه‌های شهرداری داشت.
عالم‌زاده با اشاره به اینکه در این دوره تعداد مراکز فرهنگی شهر کرمان از هشت مرکز به ۲۴ مرکز افزایش یافت، خاطرنشان کرد: هنوز هم شهر کرمان به لحاظ جمعیت و وسعت آن به ۶۰ خانۀ فرهنگ و فرهنگ‌سرا نیاز دارد و لازم است در هر محله یک خانۀ فرهنگ تأسیس شود.
وی بیان کرد: با توجه به محدودیت شهرداری در استخدام نیرو، طرح راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ مشارکتی را به شورا ارائه کردیم که مورد موافقت شورای محترم قرار گرفت و بر این اساس، با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی، خانه‌های فرهنگ مشارکتی آغاز به‌کار کردند.
شهردار کرمان افزود: به این ترتیب فضا و تجهیزات را شهرداری در اختیار می‌گذارد و نیروی انسانی و مدیریت خانه‌های فرهنگ با مؤسسات و انجمن‌های خصوصی است.
عالم‌زاده، ضمن تشکر از همراهی و حمایت اعضای شورای شهر از برنامه‌های شهرداری، افزود: همدلی شورا و شهرداری در این دوره کم‌نظیر بود و هیچ دغدغه‌ای در زمینۀ همراهی شورا نداشتم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزۀ معاونت فرهنگی و اجتماعی، اقدامات خوبی در این دوره انجام شد و به سمت حمایت از چاپ کتاب نیز رفتیم و دو کتاب «صده» به مناسبت یک‌صدسالگی شهرداری کرمان و کتاب «از شار تا درایگاه» در حوزۀ تاریخ شهرسازی و معماری شهر کرمان، از این دوره به یادگار خواهد ماند.
شهردار کرمان بیان کرد: رونمایی از آلبوم «ساغر از چشم تو» با هدف گرامی‌داشت «خواجوی کرمانی»، برگزاری ارکستر «خواجوی کرمانی» به پاس قدردانی از زحمات کادر درمان، حمایت از ساخت فیلم «شهر مهتابی»، و مستندهای «پته» و «جنگل قائم»، برگزاری مسابقۀ بین‌المللی نقاشی کودکان، امضای خواهرخواندگی کرمان با چند شهر اروپایی و تهیۀ سند و برند گردشگری کرمان، به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در این دوره رقم خورد و بازتاب ملی و جهانی داشت که این خاصیت و مزیت فعالیت‌های فرهنگی است.
عالم‌زاده، ضمن تشکر از زحمات محمدعلی جوشایی، معاون پیشین فرهنگی و اجتماعی و مشاور فعلی شهردار، بیان کرد: اقداماتی که در حوزۀ فرهنگی و اجتماعی در این دوره انجام شد، در هیچ دورۀ دیگری از مدیریت شهری کرمان سابقه نداشته است.

ایدۀ ارزشمند توسعۀ خانه‌های فرهنگ شهروندی مشارکتی
در ادامۀ این مراسم، رییس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورای اسلامی شهر کرمان بیان کرد: در ابتدای دورۀ شورای پنجم، سیدمهران عالم‌زاده با 10 رأی از میان 10 عضو حاضر در شورا، به‌عنوان شهردار کرمان انتخاب شد.
حسین چناریان خاطرنشان کرد: مهندس عالم‌زاده در حوزۀ عمرانی، معماری و شهرسازی، کارنامۀ درخشان و تخصص و انگیزۀ لازم را داشتند و ما فقط نگران بودیم که حوزۀ فرهنگی اجتماعی مغفول بماند، اما امروز خدا را شکر می‌کنیم که یکی از موفق‌ترین حوزه‌های عملکردی ایشان، حوزۀ فرهنگی اجتماعی بوده است.
وی، ایدۀ توسعۀ خانه‌های فرهنگ شهروندی مشارکتی را بسیار ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، فعالیت‌های فرهنگی را به حاشیه برده و موجب رکود آن‌ها شده است، اما اجرای طرح راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ مشارکتی موجب حفظ بقای فعالیت‌های فرهنگی شد و من به‌عنوان عضو شورا و به‌عنوان یک شهروند، از شهردار کرمان و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به‌دلیل این اقدام شایسته تشکر می‌کنم.
این عضو شورا ادامه داد: راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ مشارکتی، علاوه بر احیا و حفظ فعالیت‌های مؤسسه‌های فرهنگی خصوصی در دوران کرونا، موجب کاهش هزینه‌های شهرداری شد که جای تقدیر دارد.
چناریان خاطرنشان کرد: این قبیل طرح‌ها و فعالیت‌های فرهنگی شهرداری ماندگار است و در بین اهالی محله‌ها، امید، انگیزه و نشاط ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به عضویت خود در کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی شورا، یادآور شد: در جلسات کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی حتی یک جلسه نبود که برنامه و ایدۀ جدیدی ازسوی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ارایه نشده باشد؛ این دورۀ مدیریت شهری سرشار از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعیِ نو بود.
رییس کمیسیون برنامه‌، بودجه و منابع پایدار شورا تأکید کرد: کارهای فرهنگی، تعطیلی‌بردار نیست و همین که شروع شود، بنا به مطالبۀ مردم ادامه خواهد یافت و ما نیز در شورای ششم، ادامه‌دهندۀ مسیری که در این دوره آغاز شد، خواهیم بود.

ارتباط با بیش از ۲۰۰ هنرمند کرمانی در حوزه‌های مختلف
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان نیز در این مراسم بیان کرد: در این دوره و در صدسالگی شهرداری کرمان، تجربۀ برگزاری رویدادها و اتفاقات خوبی را داشتیم که سهم اصلی آن‌ها متعلق به شهروندان است.
محمد جهانشاهی خاطرنشان کرد: شهرداری کرمان به گسترش ارتباط با شهروندان در قالب طرح‌های محله‌محور نیاز داشت و بر این اساس، در این دوره، مدل دقیقی برای جلب مشارکت شهروندان در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری طراحی شد و با حمایت و همراهی اعضای شورا به تصویب رسید.
وی با اشاره به اینکه ادارۀ یک خانۀ فرهنگ، نیاز به صرف هزینه‌های فراوانی توسط شهرداری در زمینۀ نیروی انسانی، تجهیزات، مدیریت و نگهداری دارد، افزود: با مدلی که جهت راه‌اندازی خانه‌های فرهنگ مشارکتی طراحی شد و با استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی، شاهد افرایش سرانه‌های فرهنگی شهر کرمان بودیم.
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان با اشاره به تصویب اساسنامه موزۀ حیاتی در آخرین جلسۀ شورای پنجم، یادآور شد: دو پروژۀ نخستین فرهنگ‌سرای ویژۀ افراد دارای معلولیت و بزرگ‌ترین فروشگاه صنایع دستی در کشور نیز تقریباً آمادۀ افتتاح است که بهره‌برداری از آن‌ها در دورۀ بعد انجام خواهد شد.
جهانشاهی خاطرنشان کرد: در این دوره با بیش از ۲۰۰ هنرمند کرمانی در حوزه‌های مختلف ارتباط برقرار کردیم و با کمک آنها رویدادهای مختلف را در حاشیۀ شهر کرمان تا کشورهای دیگر برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه خانۀ فرهنگ مشارکتی «دانش» با بیش از ۴۰۰ مترمربع مساحت و با مشارکت مؤسسه «سفیران مهربانی»، با هدف افزایش خدمات آموزشی، فرهنگی و فراغتی در محلۀ «فرهنگیان»، جنب پل «دانش» به بهره‌برداری رسیده، افزود: این خانۀ فرهنگ در چارچوب رویکرد مردمی‌کردن خدمات و فعالیت‌ها و در قالب پروژه‌های مشارکتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان راه‌اندازی شده است.
معاون شهردار کرمان ادامه داد: با بهره‌برداری از این مرکز، سرانه‌های فرهنگی و آموزشی شهرداری کرمان نسبت به گذشته، رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.
جهانشاهی در پایان، از شهردار منطقه سه و سایر همکاران ایشان به‌دلیل همکاری در بهسازی و آماده‌سازی خانه فرهنگ شهروندی «دانش» تشکر کرد و افزود: از اعضای محترم شورای شهر، شهردار گرامی، جناب آقای محمدعلی جوشایی، مشاور شهردار و همۀ همکارانم در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری که زحمت زیادی در برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای این سازمان کشیدند، تشکر می‌کنم.
شهردار منطقه سه نیز از بهسازی فضای داخل و محوطۀ بیرونی خانه فرهنگ «دانش» به همت معاونت حمل‌ونقل و امور زیربنایی این منطقه خبر داد.
سیدمرتضی حسینی به نصب سرامیک داخل مجموعه، نصب کف‌پوش طبقه اول، محوطه‌سازی، رنگ‌آمیزی، ترمیم و گچ‌کاری فضای داخلی و دیوارهای این مجموعه اشاره کرد و افزود: ورودی این خانه فرهنگ نیز به مساحت 250 مترمربع زیرسازی و آسفالت شد.
گفتنی است؛ هم‌زمان با راه‌اندازی بیست‌وچهارمین خانۀ فرهنگ شهروندی، از بستۀ آثار فرهنگی تولیدیِ سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان شامل دو کتاب در زمینۀ تاریخ یک‌صدسالۀ شهرداری کرمان و شهرسازی که توسط پژوهشگران و اساتید دانشگاه تدوین شده، سردیس «سردار دل‌ها»، آلبوم موسیقی «ساغر از چشم تو» و لوح‌های فشردۀ فیلم داستانی «شهر مهتابی»، ارکستر بزرگ «خواجوی کرمانی»، مستند «پته» و «ستاره‌های صحنه»، رونمایی شد.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200