رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 26 April
  • جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
  • کد خبر : 7452
  • مشاهده : 19 بازدید
  • اخبار » تیتر دوم
  • چاپ خبر : جایگاه ویژه‌ای در کشور داریم
«ایمان پژوهیده» مربی تیم ملی سامبو:

جایگاه ویژه‌ای در کشور داریم

گفت و گویی انجام داده‌ایم با «ایمان پژوهیده» مسئول کمیته سامبو ، قهرمان سابق و مربی تیم ملی سامبو که بدون حاشیه و در گمنامی‌ به کار خود ادامه می‌دهد و فقط به فکر موفقیت جوانان کرمانی می‌باشد.

آشنایی ام با سامبو
من ابتدا جودو و کشتی تمرین می‌کردم تا در تهران با دکتر اکبری رییس انجمن سامبو در ایران آشنا و به این رشته علاقمند شدم و توانستم مقام‌های قهرمانی آسیا و بین المللی را کسب کنم و هم اکنون مسئول کمیته سامبو منطقه 5 کشور هستم.
با تلاش جایگاه ویژه ای در سامبو کشور بدست آورده ام و در کمتر از 8 سال که سامبو را در کرمان فعال کردم چندین مدال کشوری توسط جوانان کرمانی کسب کردیم و به لطف خدا به عنوان مربی تیم ملی ایران هم معرفی شدم. در سال جاری به خاطر سلامتی ورزشکاران در همه گیری کرونا بیشتر مسابقات سامبو و اردوهای تیم ملی برگزار نشد. سامبو زیر نظر فدراسیون ورزش‌های رزمی‌‌می‌باشد و یکی از رشته‌های مورد حمایت وزارت ورزش و جوانان می‌باشد.

رشته سامبو
ورزش سامبو تلفیقی از کشتی آزاد و هنرهای رزمی‌است، در این ورزش، دو بازیکن در اول با یکدیگر در تشک مسابقه رو به رو شده و با ضربات دست و پا و درگیری و قفل مفاصل را براي کسب امتیاز بیش تر انجام می‌دهند. در این ورزش بیش تر حرکات جهت به زمین زدن رقیب انجام مي شود. در حین مسابقه اگر قفل مفصلی انجام شود که رقیب تسلیم شود رقابت به نفع مجری فن پایان می‌یابد در غیر این صورت شخصی که امتیاز بیشتری را در پایان زمان رقابت کسب کند برنده بازي خواهد بود.
کامبت سامبو: در میان تمامی‌سبک‌های سامبو، کامبت سامبو شامل بیشترین خشونت شامل انواع حمله و درگیری‌هاست. این سبک فرد را برای هر نوع شرایط و زنده ماندن در شرایط درگیری سخت آماده می‌کند. این سبک بیشترین توسعه یافتگی را دارا بوده و برای آموزش نظامی‌مورد استفاده قرار می‌گرفت و در آن از تکنیک‌های مختلف تهاجمی‌مانند مشت، لگد، آرنج، زانو، ضربه سر و دیگر ضربات استفاده می‌شود. در ارتش روسیه از سبک کامبت سامبو به عنوان یک ورزش آموزشی برای مبارزه‌های نزدیک و دفاع از خود استفاده شود. این سبک تلفیقی از اسپرت سامبو و سامبو دفاع شخصی به همراه روش‌ها و تکنیک‌های خاص خود است. در سبک کامبت سامبو بسیاری از تکنیک‌های بسیار خطرناک که در دیگر سبک‌ها و رشته‌های ورزشی ممنوع است مجاز است. مبارزان این سبک از لباسی مشابه سبک اسپرت سامبو و دستکش سامبو و گاها محافظ سینه و سر استفاده می‌کنند.
اسپرت سامبو: اسپرت سامبو شامل بسیاری از تکنیک‌های پرتابی، مبارزه و درگیری روی زمین و قفل مفصل است و شباهت زیادی با کشتی آزاد یا جودو دارد، اما تفاوت عمده آن در لباس، قوانین و پروتکل‌ها است. به عنوان مثال، بر خلاف جودو، در این سبک سامبو انواع قفل‌ها بجز حالت خفه کردن وجود دارد و محدودیت‌های بسیار کمتری در گرفتن و اجرای فن دارد.

توسعه سامبو
شهرستان‌های شمالی استان بخوبی در این رشته فعال هستند و تمرینات منظمی‌انجام می‌دهند ولی در شهرستان‌های جنوبی این رشته هنوز فعال نشده است و متاسفانه کرونا باعث شد برنامه‌های کمیته برای توسعه با مشکل بر خورد کند. سامبوکاران استان کرمان جایگاه برتری در کشور دارند و در آخرین مسابقات قهرمانی منطقه پنج کشور که با حضور ۷۵ سامبیست در استایل کامبت به میزبانی کرمان برگزار شد، بر سکوی نخست ایستادند.
در سال آینده سعی داریم میزبانی مسابقات قهرمانی کشور را برای استان کرمان بگیرم، زیرا اگر حمایت خوبی از ورزشکاران کرمانی از سوی شرکت‌های بزرگ صورت گیرد پتاسیل خوبی برای افتخارآفرینی در سطح کشور و بین المللی دارند و هزینه‌های ورودی لیگ، لباس و اعزام این ورزشکاران بسیار کم است. یکی از مشکلات بزرگ شاید اکثر رشته‌های ورزشی پایان عمر ورزشی قهرمان بعد از سن امید می‌باشد زیرا بعد از این زمان به علت شروع زندگی و مشغله‌های کاری دیگر نمی‌توانند ورزش حرفه ای را ادامه بدهند و این شاید به علت عدم حمایت مالی از سوی شرکت‌ها و متولیان ورزشی می‌باشد.

قهرمانان پوشالی
متاسفانه ورزش به دلیل عدم نظارت متولیان ورزشی در حال ضربه خوردن است، به عنوان مثال بعضی از مربیان و مسئولین سبک‌های ورزشی بابت گرفتن مدارک مربیگری، داوری و کمربند مبالغی بالاتر از هزینه تعیین شده از سوی فدراسیون می‌گیرند و همچنین بعضی از ورزشکاران با هزینه‌های شخصی در مسابقات برون مرزی شرکت می‌کنند و برای عوام فریبی کلی تبلیغات می‌کند ولی این اعزام‌ها و مدال‌ها هیچ ارزشی از نظر کمیته ملی المپیک ندارند زیرا اگر مدال آنها مورد تایید کمیته المپیک قرار می‌گرفت طبق قانون مزایای بسیاری از جمله معافیت خدمت سربازی برای آنها در نظر گرفته می‌شد، به نظر بنده این افراد قهرمانان پوشالی هستند که به جوانان شهرم آسیب می‌زند.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200