رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷
  • کد خبر : 4430
  • مشاهده : 39 بازدید
  • اخبار » پیشخوان
  • چاپ خبر : خانۀ فرهنگ شهروندی «کانون‌های خدمت رضوی» افتتاح شد
در پنجاه‌ویکمین هفته از پویش «افتتاح» شهرداری کرمان هم‌زمان با میلاد امام رضا(ع):

خانۀ فرهنگ شهروندی «کانون‌های خدمت رضوی» افتتاح شد

در پنجاه‌ویکمین هفته از پویش افتتاح شهرداری با شعار «هر هفته یک افتتاح» شهرداری کرمان و هم‌زمان با میلاد امام رضا(ع)، خانۀ فرهنگ شهروندی مشارکتی «کانون‌های خدمت رضوی» افتتاح شد.

شهردار کرمان در این مراسم که با حضور رییس و دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، دبیر کانون‌های خدمت رضوی و تعدادی خادم‌یار امام رضا (علیه‌السلام) برگزار شد، با تبریک ولادت امام رضا علیه‌السلام گفت: خداوند را شاکریم که نخستین خانۀ فرهنگ رضوی در این روز مبارک افتتاح می‌شود که قطعاً خیر و برکت به دنبال دارد.
سید مهران عالم‌زاده افزود: در این دوره از شهرداری، با همراهی و حمایت خوب شورای شهر، سهم شهرداری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در شهر بسیار بیشتر از دوره‌های قبل‌ شد و افزایش چندین برابری بودجۀ فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان نشان از اهمیت مسایل و موضوعات فرهنگی در این دورۀ شهرداری دارد.
وی خاطرنشان کرد: شخصاً اعتقاد دارم که تنها با کار در حوزۀ عمران و خدمات‌شهری نمی‌توان شهر را اداره کرد، چراکه شهر روح دارد و زنده است و روح و روان شهروندان و مسائل اجتماعی، جزو لاینفک زندگی انسان‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.
شهردار کرمان بیان کرد: توجه نکردن به موضوعات فرهنگی و اجتماعی، یعنی ما یک ساختار فیزیکی را بدون توجه به روح آن ایجاد کرده‌ایم که این مسئله، موجب آسیب به حوزه‌های عمرانی و خدماتی هم می‌شود.
عالم‌زاده افزود: پرداختن به مقولات فرهنگی و اجتماعی و همکاری با کسانی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند، بسیار مهم و از اولویت‌های ما در این دوره بوده است.
وی یادآور شد: راه‌اندازی خانۀ فرهنگ رضوی یکی از اقدامات خوب این دوره است که امیدواریم در هر چهار منطقه اجرا شود.
شهردار کرمان بیان کرد: ما باید برای هر سلیقه و ذائقه‌‌‌ای در چارچوب قانون، محتوای فرهنگی تولید کنیم، چراکه در شهر مخاطبان مختلف با سلیقه‌های متنوع فرهنگی داریم.
عالم‌زاده با اشاره به اینکه انجام اقدامات فرهنگی نیاز به زیرساخت‌هایی ازجمله ساختمان، امکانات و نیروی انسانی دارد، یادآور شد: دسترسی آسان به فضاها و امکانات فرهنگی نیز از موضوعات مهم در این زمینه است و وجود مراکز فرهنگی در محله‌ها، به دلیل نزدیکی، موجب استفادۀ تعداد بیشتری از افراد از این امکانات خواهد شد و سطح تعاملات اجتماعی را در هر منطقه و محله ارتقا می‌دهد.
وی افزود: برخی از فعالیت‌های فرهنگی خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سراهای موجود در هر محله می‌تواند گسترده باشد و سایر مناطق شهری را هم پوشش دهد.
شهردار کرمان بیان کرد: خانۀ فرهنگ رضوی شهر کرمان، نخستین کانون خدمت رضوی در استان است و امیدوارم با پشتیبانی و حمایت آستان قدس رضوی، الگوی خوبی در استان و کشور باشد و حال و هوای شهر ما را معنوی‌تر کند.
عالم‌زاده ضمن تشکر از همکاری مجموعۀ آستان قدس رضوی در راه‌اندازی خانۀ فرهنگ رضوی، خاطرنشان کرد: امیدوارم تا پایان این دوره، بتوانیم خانه‌های فرهنگ رضوی را در چهار منطقۀ دیگر شهر ایجاد کنیم و در دورۀ بعدی شهرداری و شورا هم با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، این روند ادامه پیدا کند.

خدمات خانۀ فرهنگ رضوی کاملاً رایگان ارائه می‌شود
در ادامۀ این مراسم، رییس شورای اسلامی شهر کرمان با تبریک ولادت امام رضا علیه‌السلام گفت: هم‌زمانی افتتاح این خانۀ فرهنگ با میلاد امام رضا علیه‌السلام را به فال نیک می‌گیریم.
محمد فرشاد ادامه داد: شورای پنجم وظیفۀ خود می‌داند که از شهردار، معاون فرهنگی اجتماعی ایشان و سایر دست‌اندرکاران ایجاد خانۀ فرهنگ رضوی شهر کرمان قدردانی کند.
وی بیان کرد: امیدواریم این اقدام شایسته در دوره‌های بعدی شورا و شهرداری نیز ادامه پیدا کند.
دبیر کانون‌های خدمت رضوی نیز در این مراسم، هدف از ایجاد خانۀ فرهنگ رضوی را ترویج فرهنگ رضوی در بین مردم دانست و گفت: خادم‌یاران این خانه باید مروّج سبک زندگی و سیرۀ اخلاقی امام رضا علیه‌السلام باشند.
سعید کاظمی ادامه داد: راه‌اندازی خانۀ فرهنگ رضوی، به خادم‌یاران نشان می‌دهد که با تخصص‌های مختلفی که دارند، در عرصه‌های دیگر چه کارهایی می‌توانند انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: این کار در راستای ترویج فرهنگ رضوی، مردم‌داری و خدمت به مردم در محله‌ها، مناطق و روستاها تعریف شده است.
دبیر کانون‌های خدمت رضوی بیان کرد: در حال حاضر، ۱۹ کانون تخصصی داریم و هدف ما این است که در عرصه‌های مختلف از تخصص، توان و ظرفیت و علایق افراد استفاده کنیم.
کاظمی با اشاره به اینکه خدماتی که خادم‌یاران در این مرکز ارائه می‌دهند، کاملاً رایگان است، یادآور شد: در ماه رمضان نیز در قالب پویش «مهربانی در ملک سلیمانی» حدود یک‌ونیم میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی مردمی توسط خادمان جمع‌آوری و به‌صورت بسته‌های غذایی بین نیازمندان توزیع شد.
وی بیان کرد: این مجموعه که امروز به لطف مهندس عالم‌زاده، شهردار کرمان و همکاری معاون فرهنگی اجتماعی ایشان افتتاح شد، نقطۀ عطفی برای ترویج و انتشار فرهنگ رضوی است.
دبیر کانون‌های خدمت رضوی خاطرنشان کرد: این خانه، نخستین خانۀ فرهنگ رضوی استان است که در شهر کرمان افتتاح شده و حتی در کشور نمونۀ زیادی از آن وجود ندارد و امیدواریم الگویی برای سایر نقاط کشور باشد.
کاظمی، ابراز امیدواری کرد این اقدامات که با پشتیبانی و مشارکت شهرداری و شورای شهر این دوره انجام شده، در دورۀ بعدی نیز ادامه پیدا کند و از زحمات شهردار کرمان و اعضای شورای شهر تشکر کرد.

احداث 13 خانۀ فرهنگ و فرهنگ‌سرا در این دورۀ مدیریت شهری
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان نیز در این مراسم گفت: بر اساس مطالعاتی که در این دوره انجام‌شد، شهر کرمان به ۲۵ خانۀ فرهنگ نیاز داشت تا به یک استاندارد حداقلی برسد.
محمد جهانشاهی افزود: تا قبل از این دورۀ شهرداری کرمان، ۹ خانۀ فرهنگ و فرهنگ‌سرای فعال داشتیم، که با تلاش‌هایی که در این دوره انجام شد، تا امروز به ۲۲ مرکز فرهنگی رسیده و سعی داریم تا پایان دوره به ۲۵ خانه برسد.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری شاید با امکانات و توان خود بتواند خانه‌های فرهنگ موردنیاز را به‌تنهایی ایجاد کند، اما از آنجا که برون‌داد و کیفیت برنامه‌ها و فعالیت‌های این مراکز بدون حضور نهادهای متخصص دولتی و غیردولتی مرتبط، آن‌طور که باید موفق نمی‌شود، طرح اجرای مشارکتی خانه‌های فرهنگ را در این دوره در دستور کار قرار دادیم.
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان ادامه داد: در همین راستا در این دوره با انجام کار کارشناسی و حمایت‌های شورا، مدلی طراحی شد که طی آن از ظرفیت‌های نهادهای متخصص دولتی و غیردولتی مرتبط با موضوع خانه‌های فرهنگ استفاده شود.
جهانشاهی یادآور شد: شاید اگر طبق روال دوره‌های قبل عمل می‌شد، سال‌ها زمان لازم بود تا این تعداد خانۀ فرهنگ ایجاد شود.
وی بیان کرد: امیدواریم راه اندازی خانۀ فرهنگ رضوی در ارتقای فرهنگ شهروندی و ترویج فرهنگ رضوی مؤثر باشد.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200