رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ دی ۱۴۰۳
  • الأحد ۲۰ جماد ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Sunday 22 December
  • یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
  • کد خبر : 1327
  • مشاهده : 57 بازدید
  • اخبار » پیشخوان
  • چاپ خبر : زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ «ﻣﺎدر ﻫﻤﺔ درس‌ﻫﺎ» اﺳﺖ
«غلامحسین نیک نژاد» دﺑﻴﺮ زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ در گفت و گویی اختصاصی با یزدان کرمان:

زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ «ﻣﺎدر ﻫﻤﺔ درس‌ﻫﺎ» اﺳﺖ

در آموزش و پرورش نقش نیروی انسانی مهم است و معلم از مهمترین عوامل موثر در رشد و توسعه کیفی و محتوایی تعلیم و تربیت به شمار می‌آید، زیرا تربیت انسان نتیجه یک جریان متقابل دو جانبه و بالاخره حاصل عمل معلم و عکس العمل شاگرد است. برای آشنایی بیشتر با این نیروی مهم گفت و گویی اختصاصی با «غلامحسین نیک نژاد» دﺑﻴﺮ زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ ﺑﺎ ﺑﻴﺶ از ﭼﻬﻞ و دو ﺳﺎل ﺳﺎﺑﻘﺔ ﺗﺪرﻳﺲ انجام داده ایم که در ادامه می‌آید:

ﭼﺮا ﻣﻌﻠّﻤﻲ را اﻧﺘﺨﺎب ﻛﺮدﻳﺪ؟
ﻳﻚ ﺳﺎل ﭘﺲ از اﺧﺬ دﻳﭙﻠﻢ در ﺳﺎل ٥٥ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان «ﺳﭙﺎﻫﻲ داﻧﺶ» ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺪرﻳﺲ ﺷﺪم و ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮ ﺳﺒﺐ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪي ﻣﻦ ﺑﻪ اﻣﺮ آﻣﻮزش ﮔﺮدﻳﺪ. ﭘﺲ از ﭘﺎﻳﺎن ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ اﺳﺘﺨﺪام آﻣﻮزش و ﭘﺮورش در آﻣﺪم.
از اوﻟﻴﻦ روز ﺗﺪرﻳﺲ و ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ.
ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ ﻣﻌﻠّﻢ ﺟﻮان و ﺑﻲ ﺗﺠﺮﺑﻪ در اوّﻟﻴﻦ ﺳﺎﻋﺖ ﺣﻀﻮرم در ﻛﻼس ﺑﺎ ﻧﮕﺎه ﻣﻌﺼﻮم داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻲ رو ﺑﻪ رو ﺷﺪم ﻛﻪ ﻓﺎﺻﻠﺔ ﺳﻨﻲ زﻳﺎدي ﻫﻢ ﺑﺎ ﻣﻦ ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ. ﺑﺮاي دﻗﺎﻳﻘﻲ ﻗﺪرت ﺗﻜﻠّﻢ از ﻣﻦ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. اﺣﺴﺎس ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻲ ﺷﺪﻳﺪ وﺟﻮدم را ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮد ﺑﺎ ذﻛﺮ ﻧﺎم ﺧﺪا ﻛﺎر، را ﺷﺮوع ﻛﺮدم در واﻗﻊ ﻣﻦ ﻫﻢ ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﻮدم و ﻫﻢ ﺷﺎﮔﺮد، ﻣﻲآﻣﻮﺧﺘﻢ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻢ آﻣﻮﺧﺘﻪ‌ﻫﺎﻳﻢ را ﺑﻬﺘﺮﺑﻪ ﺑﭽّﻪ‌ﻫﺎ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻛﻨﻢ. اﻳﻦ ﺣﺲ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ و آﻣﻮﺧﺘﻦ ﺑﺮاي ﺑﻬﺘﺮ آﻣﻮزش دادن ﻃﻲ اﻳﻦ ﺳﺎل‌ﻫﺎ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﺎ ﻣﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﻮده اﺳﺖ.
ﻫﻢ اﻛﻨﻮن ﺑﻪ ﻏﻴﺮ از ﺗﺪرﻳﺲ ﺑﻪ ﭼﻪ ﻛﺎرى ﻣﺸﻐﻮل ﻫﺴﺘﻴﺪ.
ﭘﺲ از ﺗﻌﻄﻴﻠﻲ ﻣﺪارس ﺑﻪ ﻋﻠّﺖ ﺷﻴﻮع ﻛﺮوﻧﺎ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﻧﻴﺎز داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﻣﻨﺒﻌﻲ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺪون ﺣﻀﻮر ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﺎر را ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎن ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ، ﻛﺎر ﻣﺤﺘﻮا ﺳﺎزي دروس «ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ» را ﺑﻪ ﺷﻴﻮه‌اي ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺮاي دوره‌ﻫﺎي اوّل و دوم دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن آﻏﺎز ﻛﺮدم و ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ دروس ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪه را ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻓﺎﻳﻞ‌ﻫﺎي ﭘﻲ دي اف ﺑﺮاي داﻧﺶ آﻣﻮزان ارﺳﺎل ﻣﻲ‌ﻧﻤﻮدم ﻛﻪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟّﻪ ﻓﺮاوان اوﻟﻴﺎ و داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮ ﺳﺒﺐ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﺎر ﺷﺒﺎﻧﻪ روزي در ﺗﻤﺎم ﻃﻮل ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن و ﻫﻢ اﻛﻨﻮن ﻛﺎر ﻧﻮﺷﺘﻦ آن‌ﻫﺎ را اداﻣﻪ دﻫﻢ و در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﻧﻴﺰ داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﺑﻌﻀﻲ از ﻫﻤﻜﺎران از اﻳﻦ ﭘﻲ دي اف‌ﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ‌ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.
ﻧﻈﺮ ﺧﻮد را در ﻣﻮرد درس زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ ﺑﻴﺎن ﻛﻨﻴﺪ.
ﺑﻲ‌ﺷﻚ زﺑـﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرـﺳﻲ «ﻣﺎدر ﻫﻤﺔ درس‌ﻫﺎ» اﺳﺖ. داﻧـﺶ آﻣﻮزاﻧﻲ ﻛﻪ دروس ادﺑﻴﺎت را ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ در درك و ﻓﻬﻢ ﺳﺎﻳﺮ دروس ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻮﻓﻖ ﺗﺮ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. درﺳﺖ ﺧﻮاﻧﺪن و درﺳﺖ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه درك ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ از اﻫﺪاف آﻣﻮزش درس زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﻓﺎرﺳﻲ اﺳﺖ.
رﻓﺘـﺎر ﺷﻤﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داﻧـﺶ آﻣﻮزان و ﻧﺤـﻮة ﺑﺮ ﻗـﺮارى ارﺗـﺒﺎط ﺑﺎ آن‌ﻫﺎ ﭼـﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ؟
ﻣﻌﻠّﻤﻲ اﻣﺮ ﺑﺴﻴﺎر ﭘﻴﭽﻴﺪه و ﻇﺮﻳﻔﻲ اﺳﺖو ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺷﻴﻮة ارﺗﺒﺎط ﺧﻮد را ﺑﺎ ﺗﻚ ﺗﻚ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻓﺎرغ از وﻳﮋﮔﻲ‌ﻫﺎي ﻓﺮدي و ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ آن‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌اي ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻛﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺪون اﺣﺴﺎس ﺗﺒﻌﻴﺾ، ﺟﻮّي ﺣﺎﻛﻲ از اﻋﺘﻤﺎد و ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ را در ﻛﻼس ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺑﻲ‌ﺷﻚ اﻳﺠﺎد ﭼﻨﻴﻦ ﺟﻮّي ﺧﻮد ﺑﻪ ﺧﻮد داﻧﺶ آﻣﻮز را ﺟﺬب و ارﺗﺒﺎط ﺻﻤﻴﻤﻲ ﺑﻴﻦ او و ﻣﻌﻠّﻢ را ﺷﻜﻞ ﻣﻲ‌دﻫﺪ ﻛﻪ در اداﻣﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻮﻓﻘﻴّﺖ ﻫﺮ دو ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺷﻤﺎ در ﺗـﺪرﻳﺲ ﺧـﻮد از ﭼﻪ روش‌ﻫﺎ و ﺷﻴﻮه‌ﻫﺎﻳﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺗﻔﺎوت اﻳﺠﺎد ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ؟
ﺗﺪرﻳﺲ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ اﻧﺘﻘﺎل اﻃّﻼﻋﺎت از ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮد اﺳﺖ. ﻫﻨﺮ ﻣﻌﻠّﻢ در اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﺻﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮي را ﺑﺮاي ﺗﻚ ﺗﻚ داﻧﺶ آﻣﻮزان «آﺳﺎن» و «دﻟﭽﺴﺐ» ﻧﻤﺎﻳﺪ. ﻣﻌﻠّﻤﻲ ﻛﻪ داراي ﻣﻬﺎرت در اﻣﺮ ﺗﺪرﻳﺲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﻓﻦ ﺑﻴﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ و ارﺗﺒﺎط ﻣﺆﺛﺮ و ﺻﻤﻴﻤﺎﻧﻪ و اﻳﺠﺎد اﻋﺘﻤﺎد، اﻧﮕﻴﺰه و ﺷﻮر و ﻧﺸﺎط در ﻛﻼس و ﻣﺸﺎرﻛﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان در اﻣﺮ ﺗﺪرﻳﺲ ﻣﻲ‌ﺗﻮاﻧﺪ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت را اﻳﺠﺎد ﻛﻨﺪ. در ﻃﻲ اﻳﻦ ﺳﺎﻟﻴﺎن ﺗﻼش ﻛﺮده‌ام ﺗﺎ اﻳﻦ ﺷﺮاﻳﻂ را ﺑﺮاي داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻢ ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﺎﻳﻢ.
ﻧﺤﻮه اﻳﺠﺎد ﺗﻌﺎدل ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﻫﻮﺷﻲ ﻣﺘﻔﺎوت چگونه است؟
ﻫﺮ ﻛﻼس از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻲ ﺑﺎ ﺳﻄﺢ ﻫﻮﺷﻲ ﻣﺘﻔﺎوت ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻄﺢ ﻫﻮﺷﻲ ﻛﻼس را ﺗﺸﺨﻴﺺ و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ آن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰي و ﻛﺎر ﺗﺪرﻳﺲ را ﭘﻴﺶ ﺑﺒﺮد. در ﻛﻼس‌ﻫﺎﻳﻢ ﻧﻮع ﺗﺪرﻳﺲ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌اي اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺔ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ «ﭘﺎﻳﻪ و ﻣﺪّ ﻧﻈﺮ ﻛﺘﺎب» را در ﺣﺪّ درك و ﻓﻬﻢ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻲ و در ﺳﻄﺤﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﻲ‌آﻣﻮزﻧﺪ و داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻲ ﻫﻢ ﻛﻪ از ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ ﺑﺎﻻﺗﺮي ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ در ﺻﻮرت اﻋﻼم ﻧﻴﺎز ﺑﺎ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﻛﺘﺐ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌اي ﻫﺪاﻳﺖ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻼش ﺧﻮد و ﺑﺎ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻣﻦ و ﺑﺪون ﻫﻴﭻ ﭼﺸﻢ داﺷﺘﻲ از آﻣﻮزش ﺑﺎﻻﺗﺮي ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﻮﻧﺪ.
ﻧﻘﺶ ﻣﺸﺎرﻛﺖ واﻟﺪﻳﻦ در اﻣﺮ ﺗﺪرﻳﺲ ﺷﻤﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ.
ﻃﻲ ﺳﺎل‌ﻫﺎي ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺸﺎرﻛﺖ و ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ واﻟﺪﻳﻦ در اﻣﺮ آﻣﻮزش ﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎن اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ و اﻳﻦ ﻋﺰﻳﺰان ﺳﻌﻲ ﻧﻤﻮده‌اﻧﺪ ﺑﺎ اﻳﺠﺎد ﻓﻀﺎﻳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎن را ﻳﺎري ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﺑﻲ‌ﺷﻚ واﻟﺪﻳﻨﻲ ﻛﻪ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﻌﻠّﻤﻴﻦ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻓﺮزﻧﺪاﻧﺸﺎن را ﭘﻴﮕﻴﺮي ﻛﺮده‌اﻧﺪ. ﻣﻮﻓﻖ‌ﺗﺮ ﺑﻮده‌اﻧﺪ ﺗﺎ ﻗﺒﻞ از ﻛﺮوﻧﺎ در ﮔﺮد ﻫﻤﺂﻳﻲ اوﻟﻴﺎ و ﻣﺮﺑﻴﺎن وﺿﻌﻴﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان و ﻧﻘﺎط ﻗﻮّت و ﺿﻌﻔﺸﺎن را ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻲ‌ﻛﺮدﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ از ﻛﺮوﻧﺎ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ ﻣﺤﺘﺮم دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن اﻳﻦ ارﺗﺒﺎط ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﺮ ﻗﺮار اﺳﺖ. ﻣﺸﺎرﻛﺖ واﻟﺪﻳﻦ ﻧﻘﺶ ﻋﻤﺪه‌اي در اﻣﺮ آﻣﻮزشﺧﺼﻮﺻﺎً در اﻳﻦ دوران ﻛﺮوﻧﺎﻳﻲ اﻳﻔﺎ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﻛﺴﻲ ﭘﻮﺷﻴﺪه ﻧﻴﺴﺖ و ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ ﻫﻤﻜﺎر ﻣﺎ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﻲ‌آﻳﻨﺪ.
در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ دوﺑﺎره اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻐﻞ ﻣﻲ‌ﻛﺮدﻳﺪ آﻳﺎ ﻏﻴﺮ از ﻣﻌﻠﻤﻲ ﺷﻐﻞ دﻳﮕﺮى را اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻲ‌ﻛﺮدﻳﺪ.
ﻧﻪ ﻳﻚ ﺑﺎر اﮔﺮ ﺻﺪ ﺑﺎر اﻳﻦ ﻗﺪرت اﻧﺘﺨﺎب ﺑﺮاﻳﻢ ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﻮد ﺑﻲ‌ﺷﻚ ﻣﻌﻠّﻤﻲ را اﻧﺘﺨﺎب ﻣﻲ‌ﻛﺮدم؛ زﻳﺮا ﺷﻮق آﻣﻮﺧﺘﻦ و ﻳﺎد ﮔﺮﻓﺘﻦ را ﻧﻤﻲ ﺷﻮد ﺑﺎ ﻫﻴﭻ ﭼﻴﺰي در اﻳﻦ دﻧﻴﺎ ﻋﻮض ﻧﻤﻮد و ﻣﻦ اﻳﻦ ﺣﺲ را ﺑﺴﻴﺎر دوﺳﺖ دارم و از ﻧﻔﺲ ﮔﺮم ﺑﭽّﻪ‌ﻫﺎ اﻧﺮژي ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮم ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت آﻧﻼﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺷﻤﺎ ﻳﻚ ﻣﻌﻠﻢ ﺧﻮب داراى ﭼﻪ وﻳﮋﮔﻲ‌ﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ و ﺑﻪ ﭼﻪ ﻇﺮاﻓﺖ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺗﻮﺟّﻪ دارد.
روﺣﻴﺔ ﻇﺮﻳﻒ و ﻟﻄﻴﻒ ﺑﭽﻪ‌ﻫﺎ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻳﻚ وﺟﻮدﺷﺎد ﺑﺎ اﻧﮕﻴﺰه و داﻧﺎﺳﺖ. ﻣﻌﻠّﻢ ﺧﻮب، ﺻﺒﻮر و ﺷﻜﻴﺒﺎﺳﺖ. ﻣﺮﺗﺐ در ﺣﺎل ارﺗﻘﺎي داﻧﺶ ﺧﻮد اﺳﺖ ﺗﺎ از وﺟﻮد ﺧﻮد ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺒﺨﺸﺪ. ﻣﻨﻀﺒﻂ و ﺟﺪّي، ﻟﻄﻴﻒ و ﺻﻤﻴﻤﻲ، دﻟﺴﻮز، ﻓﺪاﻛﺎر و ﻋﺎﺷﻖ اﺳﺖ. ﺗﻨﻬﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﻓﺮدي ﺧﻮاﻫﺪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻇﺮاﻓﺖ‌ﻫﺎي وﺟﻮد داﻧﺶ آﻣﻮزان را ﻛﺸﻒ و ﺑﻪ آن ﺟﻬﺖ ﺑﺒﺨﺸﺪ و او را در ﻣﺴﻴﺮ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻗﺮار دﻫﺪ.

 

ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻌﻠﻢ ﻋﺎﺷﻖ ﺑﺎﺷﻲ

ﺗﺎ ﻣﻌﻨﻲ اﻳﻦ ﻋﺸﻖ را ﺑﺪاﻧﻲ ﺑﻠﻪ، ﻣﻌﻠﻤﻲ ﻋﺸﻖ اﺳﺖ

 

ﻧﺤﻮه ﺗﺸﻮﻳﻖ و اﻳﺠﺎد اﻧﮕﻴﺰه در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺿﻌﻴﻒ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ.
ﭼﻨﺪي ﻗﺒﻞ در ﻓﻀﺎي ﻣﺠﺎزي ﺑﺮﻳﺪة روزﻧﺎﻣﻪ‌اي را دﻳﺪم ﻛﻪ ﻫﻤﻜﺎر ﻋﺰﻳﺰي ﻋﻜﺲ داﻧﺶ آﻣﻮزش را ﺑﺎ ﻣﻌﺪل ١٠ ﭼﺎپ و ﺑﻪ او ﺗﺒﺮﻳﻚ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮد. ﺷﺎﻳﺪ در وﻫﻠﺔ اوّل ﺑﺮاي ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ اﻣﺮ آﻣﻮزش آﺷﻨﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ اﻳﻦ ﻛﺎر ﻋﺠﻴﺐ ﺑﺎﺷﺪ؛ وﻟﻲ اﻧﮕﻴﺰه‌اي ﻛﻪ آن ﻫﻤﻜﺎر ﮔﺮاﻣﻲ‌ در اﻳﻦ داﻧﺶ آﻣﻮز ﭘﺪﻳﺪ آورد، ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻧﻴﺴﺖ. ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﻋﺎدت ﻛﺮده‌اﻳﻢ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﻜﺲ داﻧﺶ آﻣﻮزان زرﻧﮓ را ﺑﻪ در و دﻳﻮار ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﭽﺴﺒﺎﻧﻴﻢ و ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺟﻤﻊ زﻳﺎدي از داﻧﺶ آﻣﻮزان را در ﺣﺴﺮت ﻳﻚ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﮕﺬارﻳﻢ. ﻛﺎش ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﻦ ﻣﺤﺘﺮم داﻧﺶ آﻣﻮزاﻧﻲ را ﻛﻪ در ﻃﻮل ﻳﻚ دوره ﻣﺸﺨﺺ ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻲ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن داده‌اﻧﺪ ﻧﻴﺰ ﻣﻮرد ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ. ﻣﻌﻠّﻢ ﺧﻮب ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ‌اﻧﺪك داﻧﺶ آﻣﻮزش را ﮔﻮﺷﺰد ﻣﻲ‌ﻧﻤﺎﻳﺪ و او را ﻣﻮرد ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻗﺮار ﻣﻲ‌دﻫﺪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﻌﺠﺰه‌اي اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎرﻫﺎ آن را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻧﻤﻮده‌ام.
ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺎ ﻣﻌﻠّﻤﻴﻦ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﻲ‌ﺷﻚ ﻛﺎر ﺧﻮب ﻣﻌﻠّﻢ در ﺳﺎﻳﺔ ﻳﻚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺧﻮب ﻣﺘﺒﻠﻮر ﻣﻲ‌ﺷﻮد. اﻳﺠﺎد ﻣﺤﻴﻄﻲ أﻣﻦ، زﻳﺒﺎ، ﻣﻨﻀﺒﻂ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺳﺎزﻧﺪهﺑﺎ ﻣﻌﻠّﻤﺎن از ﺷﺎﻫﻜﺎرﻫﺎي ﻳﻚ ﻣﺪﻳﺮ ﺧﻮب اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻠّﻤﺎن اﻳﻦ ﺣﺲ را ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﺎرﺷﺎن ارزﺷﻤﻨﺪ وﻣﻮرد ﺗﻮﺟّﻪ اﺳﺖ و ﻣﺪﻳﺮ ﺧﻮب ﺑﺎ اﻳﺠﺎد دﻟﮕﺮﻣﻲ‌ و رﻓﻊ ﻣﺸﻜﻼت ﻛﺎر ﺗﺪرﻳﺲ را آﺳﺎن ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﻣﻦ اﻳﻦ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺧﻮب و ﺑﻲ ﻧﻈﻴﺮ را در وﺟﻮد دوست و همکار عزیزم جناب آقای مهدی اسدی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﺑﻪ زﻳﺒﺎﻳﻲ دﻳﺪه و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﺮده‌ام.
از ﻣـﺰاﻳـﺎ و ﻣـﻌﺎﻳـﺐ آﻣـﻮزش آﻧـﻼﻳﻦ بگویید؟
اوّﻟﻴﻦ ﻋﻴﺒﺶ دور ﻛﺮدن ﻣﺎ از ﺣﻀﻮر ﮔﺮم داﻧﺶ آﻣﻮزان اﺳﺖ. داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﺣﻀﻮر در ﻣﺪرﺳﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮي دروس، ﻧﺤﻮة زﻧﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ را ﻓﺮا ﻣﻲ‌ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﺑﺎ ﺷﻮر و ﻫﻴﺠﺎن ﻧﻜﺎت ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ را ﻣﻲ‌آﻣﻮﺧﺘﻨﺪﻛﻪ ﻓﻌﻼً اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ و اﻳﻦ ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ ﻋﻴﺐ آﻣﻮزش آﻧﻼﻳﻦ اﺳﺖ. اﻟﺒﺘﻪ ﻣﺪارﺳﻲ ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ‌اﻧﺪ ﺑﺎ ﺻﺮف ﻫﺰﻳﻨﻪ‌ﻫﺎي زﻳﺎد ارﺗﺒﺎط دو ﻃﺮﻓﻪ ﺻﻮﺗﻲ و ﺗﺼﻮﻳﺮي را ﺑﺮ ﻗﺮار ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺑﻲ‌ﺷﻚ در اﻣﺮ آﻣﻮزش ﻣﻮﻓﻖ ﺗﺮﻧﺪ. ﻳﻜﻲ از ﻣﺰاﻳﺎي اﻳﻦ ﺷﻴﻮه زﻣﺎﻧﻲ ﺧﻮد را ﻧﺸﺎن ﻣﻲ‌دﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺘﻮان آن را در ﻛﻨﺎر آﻣﻮزش ﺣﻀﻮري داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺖ. ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺗﻤﺎم ﻣﺮدم دﻧﻴﺎ آرزو ﻣﻲ‌ﻛﻨﻢ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺎﺟﺮا ﻫﺮ ﭼﻪ زودﺗﺮ ﺑﻪ آﺧﺮ ﺑﺮﺳﺪ؛ زﻳﺮا ﻣﺎﻧﺪﮔﺎري آن ﻟﻄﻤﺎت ﺟﺒﺮان ﻧﺎﭘﺬﻳﺮي ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ و داﻧﺶ آﻣﻮزان اﻳﻦ ﻣﺮزو ﺑﻮم ﺧﻮاﻫﺪ زد ﻛﻪ ﺑﺮ ﻛﺴﻲ ﭘﻮﺷﻴﺪه ﻧﻴﺴﺖ.
ﺑﻬﺘـﺮﻳﻦ ﺧـﺎﻃﺮه‌اى ﻛـﻪ از ﻛﻼس درس دارﻳﺪ؟
ﺣﻀﻮر در ﻛﻼس درس ﻣﺎﻧﺪﮔﺎرﺗﺮﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮه اﺳﺖ. اﺣﺴﺎس رﺿﺎﻳﺘﻤﻨﺪي از اﻧﺠﺎم ﻛﺎر درﺳﺖ ﺗﻮﺳﻂ داﻧﺶ آﻣﻮز و ﻣﻌﻠّﻢ ﻫﻴﭻ ﮔﺎه ﻓﺮاﻣﻮش ﻧﻤﻲ ﺷﻮد. ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮه‌ام زﻣﺎﻧﻲ ﺑﻮد ﻛﻪ دو ﻧﻔﺮ از داﻧﺶ آﻣﻮزﻧﻢ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﭼﺎپ ﻛﺘﺎب ﺷﻌﺮﺷﺎن ﺷﺪﻧﺪ. اﺷﻌﺎري ﻛﻮدﻛﺎﻧﻪ و ﻟﻄﻴﻒ در ﺗﻴﺮاژي‌اﻧﺪك؛ وﻟﻲ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎر و ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ ﻛﻪ آن را ﺑﻪ ﻣﻦ ﻫﺪﻳﻪ ﻛﺮدﻧﺪ. ﺑﺮق ﺷﺎدي ﻧﮕﺎﻫﺸﺎن ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮة دوران ﻛﺎري ﻣﻦ اﺳﺖ.
در ﭼﺸﻢ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ داﻧﺶ‌آﻣﻮزاﻧﻲ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻪ ﻳﺎد ﻣﻲ‌ﻣﺎﻧﻨﺪ؟
دل داﻧﺶ آﻣﻮز ﻫﻤﭽﻮن آﻳﻴﻨﻪ ﻏﺒﺎر ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﭘﺎك و ﺷﻔﺎف اﺳﺖ. ﺷﺎﻳﺪ ﭼﻬﺮه ﺷﺎن را ﻓﺮاﻣﻮش ﻛﺮده ﺑﺎﺷﻢ؛ وﻟﻲ ﺧﻮﺑﻲ‌ﻫﺎﻳﺸﺎن را ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ دارم. ﻟﻄﻒ و ﻣﺤﺒﺘﺸﺎن وﺟﻮدم را ﻟﺒﺮﻳﺰ از ﻣﻬﺮ و ﻣﺤﺒّﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. اﻳﻦ اﺣﺴﺎﺳﺎت را ﻧﻤﻲ ﺗﻮان ﺑﺎزﮔﻮ ﻛﺮد ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻌﻠﻢ و ﻋﺎﺷﻖ ﺑﺎﺷﻲ ﺗﺎ اﻳﻦ را درك ﻛﻨﻴﺪ. ﻫﻤﻪ ﺧﻮﺑﻨﺪ و ﺑﻪ ﻳﺎد ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ.
ﺑﺮ ﺧﻮرد داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺧﺎرج از ﻣﺤﻴﻂ ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ؟
ﻓﻜﺮ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻢ ﻫﻴﭻﻛﺲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﺎ دﻳﺪن ﺷﺎﮔﺮدان ﻗﺪﻳﻤﻲ اش اﻳﻦ ﻫﻤﻪ اﺣﺴﺎس ﻏﺮور و اﻓﺘﺨﺎر ﻛﺮده ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻲ‌ﺷﻚ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ دﻳﺪن ﻣﺎ و ﺑﺎ اﻇﻬﺎر ﻟﻄﻒ و ﻣﺤﺒﺘﺸﺎن و ﺷﺮح ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ‌ﻫﺎﻳﺸﺎن و ﺑﺎ ذﻛﺮ ﺧﺎﻃﺮه‌اي از دوران ﺗﺤﺼﻴﻠﺸﺎن دل ﻣﺎ را ﺷﺎد ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ.
ﻣﻌﻠﻤﻲ را در ﻳﻚ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﻨﻴﺪ.
ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﻠﻴﺸﻪ‌اي ﻫﻤﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻌﻠّﻤﻲ ﻋﺸﻖ اﺳﺖ. ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻌﻠّﻢ ﻋﺎﺷﻖ ﺑﺎﺷﻲ ﺗﺎ ﻣﻌﻨﻲ اﻳﻦ ﻋﺸﻖ را ﺑﺪاﻧﻲ ﺑﻠﻪ، ﻣﻌﻠّﻤﻲ ﻋﺸﻖ اﺳﺖ.
و ﺣﺮف ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﺷﻤﺎ؟
ﺑﺎراﻟﻬﺎ، ﺳﭙﺎس و ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻓﺮاوان ﺧﻮدم را ﭘﻴﺸﻜﺶ درﮔﺎﻫﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻢﻛﻪ اﻓﺘﺨﺎر ﻣﻌﻠّﻢ ﺑﻮدن را ﺑﻪ اﻳﻦ ﺑﻨﺪة ﺣﻘﻴﺮ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻓﺮﻣﻮدي.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200