۳۰ درصد مدارس استان کرمان فرسودهاند
به گزارش یزدان کرمان و به نقل از ایسنا، سیدمحمد واعظینژاد دوشنبه ۲۴ آذر در در گردهمایی دو روزه مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کرمان با تأکید بر لزوم پرهیز از پیچیدن نسخههای یکسان برای مناطق مختلف استان، اظهار کرد: شناخت دقیق از همه مناطق و مشکلات آنها داریم و تلاش ما این است که برنامهریزیها کاملاً متناسب با شرایط هر منطقه انجام شود.
وی با اشاره به تجربه مدیریتی گذشته خود افزود: برگزاری جلسات متعدد در سطح ملی و استانی گاهی باعث دوری از کارهای اجرایی میشود و این موضوع نقدی است که به دورههای قبل حتی مدیریت خودم، وارد میدانم. با این حال، بهصورت ریز و دقیق با مسائل و چالشهای مناطق استان آشنا هستم و هدف ما این است که با حضور میدانی، مسائل را از نزدیک بررسی کنیم، در همین راستا برنامهریزی شده نمایندگانی برای حضور یکروزه در مناطق اعزام شوند و همچنین بازدید از همه شهرستانهای استان در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان با تشریح وضعیت اعتبارات گفت: مبنای اقدامات ما در هر شهرستان، مصوبات کمیته برنامهریزی شهرستان در سال ۱۴۰۴ است؛ مصوباتی که در اردیبهشتماه تصویب شده اما هنوز تخصیصی برای آنها صورت نگرفته است. بر این اساس، برنامهریزیها تا پایان سال بر پایه همین ارقام انجام میشود و مشخص است که در هر شهرستان چه میزان اعتبار برای احداث، تعمیرات و تجهیزات در نظر گرفته شده است.
واعظینژاد با تأکید بر ضرورت دفاع جدی از حقوق آموزشوپرورش در کمیتههای برنامهریزی شهرستانها افزود: سهم آموزشوپرورش از اعتبارات استان که سالها حدود هفت درصد بود، با پیگیریها و تأکیدهای رئیس جمهور به ۱۲ درصد رسیده، اما این عدد کافی نیست و باید حداقل به ۱۵ درصد افزایش یابد تا بتوان در سالهای آینده شاهد تحولات زیرساختی واقعی در شهرستانها بود.
وی با اشاره به وجود پروژههای نیمهتمام، خیّرساز، ملی و استانی در استان کرمان گفت: برخی پروژهها سالهاست در حال اجرا هستند و همین موضوع باعث پراکندگی منابع شده است، در کنار این مسائل، در حوزه تجهیزات بهویژه تجهیزات هنرستانی با محدودیت منابع مواجه هستیم و علیرغم اعداد اعتباری، تورم بالا عملاً قدرت مانور ما را کاهش داده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کرمان با بیان اینکه رویکرد نوسازی مدارس حرکت به سمت هوشمندسازی و تقویت هنرستانهاست، اظهار کرد: در بسیاری از مناطق هنرستانها بدون تجهیزات راهاندازی شدهاند و نیازمند توجه ویژه هستند. ترجیح ما این است که به جای تمرکز صرف بر خرید صندلی، به سمت تأمین تجهیزات هوشمند و کارگاهی حرکت کنیم، اما کمبود شدید صندلی در مدارس، گاهی ما را ناچار میکند بخش عمدهای از اعتبارات را صرف این موضوع کنیم.
وی بیان کرد: وظیفه ما ساخت و تحویل مدرسه استاندارد است و نگهداری پس از آن بر عهده بهرهبردار است؛ با این حال، نوسازی مدارس استان کرمان آماده است در چارچوب امکانات و اعتبارات موجود، همکاری لازم را برای بهبود شرایط فضاهای آموزشی انجام دهد.