توجه ویژهای به فعالیتهای فرهنگی و آموزشی با رویکرد محلهمحوری و رویدادمحور در دورۀ اخیر مدیریت شهری
به گزارش یزدان کرمان، محمد جهانشاهی، با بیان اینکه با تکمیل و بهرهبرداری از پروژههای عمرانیِ بزرگِ باقیمانده از دورهای قبل در این دوره از مدیریت شهری، توجه ویژهای به فعالیتهای عمرانی، فرهنگی و آموزشی با رویکرد محلهمحوری و رویدادمحور شد، گفت: همچنین انعقاد تفاهمنامههای خواهرخواندگی، تدوین دستورالعمل اجرایی جهت برگزاری رویدادهای ملی و بینالمللی با هدف تقویت نام و برند شهر کرمان و هدفگذاری تحقق برندهای شهری همچون «شهر دوستدار کودک» و «شهر یادگیرنده و خلاق» با همکاری نهادهای بینالمللی ازجمله یونیسف و یونسکو و حرکتهای مهم و آیندهمدار در جهت تقویت جایگاه مدیریت شهری در راستای بهبود کیفیت زیست شهروندان بوده است.
وی افزود: شهرداری کرمان در حال حاضر، در کنار وظایف تعریفشده و جاری، مسئولیتهای اجتماعی گستردهای را برای خود قائل است و در همین رابطه، سه رویکرد مهم و اصلی را در دستور کار خود قرار داد که ریشۀ هر سه رویکرد، افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری بود.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان، با بیان اینکه برای بسیاری از حوزههای عملکردیِ معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری، شیوهنامۀ مشخصی موجود نیست و برای درگیر کردن و مشارکت دادن شهروندان باید ابتدا فرایند آن تعریف شود، گفت: در این دوره تلاش شد در فرایند برنامهریزی و تصمیمسازی، اجرا و نظارت بر امور شهر، نقش بیشتری به شهروندان داده شود و به این منظور، دستورالعمل ایجاد شوراهای اجتماعی محله تدوین شد که به تصویب شورای شهر رسید و فرایند تشکیل شوراهای اجتماعی محله آغاز شد که از 70 محله، بهدلیل شیوع کرونا، تاکنون فرایند انتخاب شهردارمحله در 15 محله بهطور کامل انجام شده است.
جهانشاهی افزود: در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری که زیرمجموعۀ معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری قرار دارند، برنامههای متفاوت و گستردهای در این دوره انجام شده است.
برگزاری «مسابقۀ جهانی نقاشی کودک» و نقش مهم آن در برند شهر کرمان
معاون شهردار کرمان، با بیان اینکه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان از اسفند 1398 و از ابتدای سال 1399 با شیوع غیرمنتظرۀ ویروس کرونا، سریعاً تغییر رویه داد و برنامههای خود را با توجه به شرایط و محدودیتهای کرونا بازتنظیم و سازگار کرد، گفت: در این دوره، 42 پروژۀ بزرگ زیرساختی و نرمافزاری در حوزۀ معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان اجرا شد و رویدادمحوری پایۀ فعالیتها و برنامههای این معاونت قرار گرفت که برگزاری رویداد بینالمللی «مسابقۀ جهانی نقاشی کودک»، یکی از این رویدادها بود و با وجود کاهش تعاملات بهدلیل شیوع کرونا، با استفاده از ابزار دیجیتال و فضای مجازی، برگزار شد.
جهانشاهی افزود: نخستین دورۀ مسابقۀ جهانی نقاشی کودک، اتفاق بزرگی بود و بازخوردهای ملی و بینالمللی خوبی داشت. این رویداد که با نگاهی آیندهپژوهانه طراحی و اجرا شده، میتواند نقش مهمی در برند شهر کرمان در سطح بینالمللی داشته باشد و هرساله برگزار شود.
وی ادامه داد: از انتهای سال 1398 تاکنون نیز، اغلب رویدادها و جشنها در فضای مجازی برگزار شد؛ برای نمونه، جشنوارۀ «کرمونیشو» پس از پنج دوره برگزاری در فضای مجازی، اکنون به برندی برای شهرداری کرمان در حوزۀ مجازی تبدیل شده و اغلب شهروندان، آن را میشناسند.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، راهاندازی «فرهنگسرای مجازی خواجوی کرمانی» را از دیگر اقدامات دانست و گفت: راهاندازی «فرهنگسرای مجازی خواجوی کرمانی» با توجه به محدودیتهای ناشی از کرونا، اقدام جدیدی در بین شهرداریهای کشور بود که توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان انجام شد.
جهانشاهی افزود: بخشی از شاخصترین اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در این دوره شامل برگزاری جشنوارههای فصلی بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه در سالهای 1397 و 1398، برگزاری جشنوارۀ 40 روزۀ تابستان 98، تدوین اساسنامه و راهاندازی شورای اجتماعی محله و انتخاب شهردارمحله، حمایت و ساخت فیلمهای سینمایی «شهر مهتابی» و «پته» و همچنین فیلم مستند «جنگل قائم»، راهاندازی گروه و برگزاری کنسرت بزرگ مجازی «ارکستر خواجوی کرمانی» به پاس قدردانی از کادر بهداشت و درمان و برگزاری همایش خواجوی کرمانی است.
وی، تدوین سند برند شهر کرمان برای معرفی در سطح بینالمللی، اجرای رویداد یکصدسالگی شهرداری کرمان، برگزاری مسابقات فوتسال شهرداریهای کلانشهرهای ایران، برگزاری ویژهبرنامه «پنجشنبههای قلعهمحمود» در جهت احیای بازار «قلعهمحمود» و برگزاری پنج دوره جشنوارۀ «کرمونیشو» جُنگ زندۀ اینستاگرامی در شرایط شیوع کرونا را از دیگر اقدامات دانست.
معاون شهردار کرمان گفت: در این دوره همچنین طرحها و برنامههایی ازجمله راهاندازی اولین فرهنگسرای مجازی با نام «خواجوی کرمانی» با هدف ارتقای فرهنگ شهروندی، راهاندازی کارگاه قالیبافی ویژۀ نابینایان، مناسبسازی مراکز فرهنگی جهت استفادۀ افراد دارای معلولیت، راهاندازی خانۀ فرهنگ کودک، راهاندازی کمپینهای مردمی فرهنگ شهروندی، کمپین «سهشنبههای بدون خودرو»، پویش «هزار و یک دست» با هدف حمایت از زنان سرپرست خانواده و پویش «دستهای یک شهر» جهت حمایت از کارگران روزمزد، مشارکت در برگزاری جشنوارۀ فیلم کرمان، حمایت از تولید آلبوم موسیقی «ساغر از چشم تو» به مناسبت بزرگداشت خواجوی کرمانی، برگزاری جشنوارۀ بینالمللی «ستارههای صحنه»، راهاندازی فرهنگسرای تخصصی ورزش شهروندی، برگزاری نخستین المپیاد ورزش محلهها و راهاندازی فروشگاههای «دستآفرین»، توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان اجرا شده است.
جهانشاهی افزود: برگزاری «جشنوارۀ فرهنگی هنری کلانشهرها» به میزبانی کرمان، انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با شهرهای کشورهای دیگر با هدف ارتقای سطح تعاملات شهری و دیپلماسی بینالمللی شهری و برنامهریزی برای انعقاد قرارداد با سه شهر و راهاندازی «فرهنگسرای فردوسی» با مشارکت «اندیشهسرای فردوسی»، از دیگر اقدامات است.
وی، برنامهریزی جهت راهاندازی «خانۀ ورزش» و فرهنگسرای ویژۀ افراد دارای معلولیت، برگزاری «شب خاطره به وقت سردار» با همکاری حوزه هنری کرمان، تولید و ساخت ویدئوموزیک و ساخت و تولید انیمیشن با هدف ارتقای فرهنگ شهروندی، ایجاد پاتوقهای ورزشی با هدف توسعۀ زیرساختهای محلهای ورزش، افزایش سرانههای ورزشی، توسعه زیرساختهای ورزش شهروندی و اضافه شدن دو سالن ورزشی، یک زمین فوتسال ساحلی و پنج زمین فوتسال و والیبال فضای باز را از دیگر اقدامات در این دوره دانست.
معاون شهردار کرمان به حمایت از تمام برنامههای فرهنگی، هنری و مذهبی در سطح شهر کرمان، اشاره کرد و گفت: آمادهسازی شهر برای تشییع پیکر مطهر سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی و فضاسازی کامل شهر بهمناسبت ایام ملی، مذهبی و مناسبتی، از دیگر اقدامات معاونت فرهنگی اجتماعی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در این دوره بوده است.
برنامهریزی جهت اجرای 45 پروژه توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان در سالجاری
جهانشاهی با اشاره به بهبود ساختار سازمانی، ارتقای دانش کارکنان در حوزههای مختلف، بهرهگیری از ابزارها و دستاوردهای جدید در اجرای برنامهها و تدوین برنامۀ راهبردی و تلاش برای انجام وظایف در قالب این برنامه، گفت: فراهم کردن زمینۀ مشارکت مردم در راستای تحقق اهداف شهرداری، بهرهگیری از دیپلماسی شهری و عمومی در مدیریت فرهنگی و توجه جدی به سرمایهها و داشتههای فرهنگی، هنری و ورزشی و مفاخر ارزشمند شهر کرمان، بخشی از رویکردهای معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در این دوره بوده که مبنای برنامهریزی برای پروژههای در دست اقدام نیز قرار گرفته است و در همین راستا، برای اجرای 45 پروژه در سالجاری، برنامهریزیِ عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همچنین در تدوین برنامۀ میانمدت چهارسالۀ شهرداری که در قالب تفاهمنامه با دانشگاه در حال آمادهسازی است، همکاری دارد، گفت: افزایش مشارکت شهروندان، ارتقای دانش و فرهنگ شهروندی، استفاده از ظرفیتهای شهر کرمان و معرفی بیشتر آن در سطح کشور و دنیا، ارتقای سلامت جسمی و روحی شهروندان و توسعۀ گردشگری شهری، ازجمله محورهای اصلی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در تعریف پروژههای سالجاری است.
افزایش سه برابری فضاهای فرهنگی شهر کرمان
معاون شهردار کرمان بر رساندن شهر کرمان به استاندارد سرانۀ فضاهای فرهنگی، تأکید کرد و با بیان اینکه در شهر کرمان حداقل به 25 تا 30 فرهنگسرا و خانۀ فرهنگ نیاز است، گفت: در ابتدای این دوره، هشت مرکز آموزشی و فرهنگی در قالب «خانۀ فرهنگ» و «فرهنگسرا» وجود داشت که تا امروز به 24 مرکز رسیده است.
جهانشاهی افزود: افزایش چندبرابری تعداد فرهنگسراها و خانههای فرهنگ در این دوره، نتیجۀ تدوین «شیوهنامۀ تأسیس خانههای فرهنگ مشارکتی» توسط معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و تصویب آن در شورای شهر بود.
وی ادامه داد: برند کرمان نیز در حال طراحی است تا شهر کرمان را به استانداردهای ملی و بینالمللی نزدیکتر کند.
معاون شهردار کرمان از پروژۀ ساخت بزرگترین فروشگاه دائمی عرضۀ صنایعدستی جنوبشرق کشور خبر داد و گفت: این مکان محلی برای عرضۀ تولیدات صنایع دستی کارگاههای کوچک که اکثراً خانمها آنها را اداره میکنند، خواهد بود و به این ترتیب، بخش مهمی از دغدغههای فعالان صنایع دستی که مربوط به فروش محصولات است، مرتفع میشود؛ این اقدام همچنین نقش مؤثری در کاهش آسیبهای اجتماعی خواهد داشت.
جهانشاهی افزود: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان برای اولینبار، بهعنوان مسئول کمیتۀ فرهنگی هنری مجمع کلانشهرهای کشور انتخاب شده و برگزاری جشنوارۀ ملی تولیدات فرهنگی شهرداریهای کشور با عنوان «ایرانشهر» با محوریت فعالیتهای شهرداریها در زمینۀ فرهنگ شهروندی نیز در همین راستا برنامهریزی شده است.