رفتن به بالا

راه در جهان یکی است و آن راه راستی است

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
  • پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۳
  • کد خبر : 7940
  • مشاهده : 17 بازدید
  • اخبار » پیشخوان
  • چاپ خبر : کرمان اصلی ترین مدعی قهرمانی در کشور می‌باشد
« آزاده فرخیان» مربی موفق و بازیکن ساز رشته سپک تاکرا:

کرمان اصلی ترین مدعی قهرمانی در کشور می‌باشد

اردوی تیم ملی سپک تاکرا به میزبانی شهرستان رفسنجان برگزار شد و در حاشیه این اردو با آزاده فرخیان مربی موفق و بازیکن ساز کرمانی و دبیر کمیته سپک تاکرا استان کرمان گفت گویی انجام داده ایم که در ادامه می‌آید:

ابتدا از اردو به میزبانی شهرستان رفسنجان بگوید؟
خانم قاسمی‌نائب رییس انجمن سپک تاکرا فدراسیون و خانم جعفری سرمربی تیم از میزبانی شایسته رفسنجان رضایت کامل داشتند و اهداف فنی ما برای بازیکنان کرمانی به خوبی اجرا شد و یک بازیکنان دیگر از کرمان به اردوی مرحله بعدی تیم دعوت شد و چهار کرمانی در مرحله بعدی اردو حضور دارند.
آقایان رویگر رییس اداره ورزش و جوانان رفسنجان، دکتر اعتمادی معاون ورزش کارکنان مس رفسنجان، ناقه رئیس هیات سپک تاکرا استان کرمان، پورموسی رییس هیات انجمن‌های ورزشی رفسنجان، پورجهانی دبیر هیات انجمن‌های ورزشی رفسنجان، جعفری رئیس هیات سپک تاکرا رفسنجان و مدیران باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس رفسنجان بابت حمایت و میزبانی شایسته از اردو تشکر و قدردانی می‌کنم.
چه شد که به رشته سپک تاکرا روی آوردید؟
رشته اصلی من فوتسال بود همزمان با بازی در دانشگاه آزاد اسلامی‌و آموزش و پرورش مربیگری می‌کردم که درسال 84 از طریق مربیم خانم قدس ولی با این رشته آشنا شدم و چون حرکات نمایشی و کار با پا را دوست داشتم در تمرینات تیم شرکت و به عنوان بازیکن انتخاب شدم.
از سابقه ورزشی خود بگوید؟
و در سال 86 کارت مربیگری درجه سه را گرفتم و درسال 95 در کلاس مربیگری درجه دو شرکت کردم و به صورت حرفه ای وارد عرصه مربیگری شدم. از سال 95 به بعد هرسال در مسابقات کشوری مقام‌های قهرمانی و نائب قهرمانی را به دست آوردیم. در سال 97به عنوان مربی تیم ملی بزرگسالان انتخاب شدم و به بازی‌های جهانی 2019 تایلند همراه با سه بازیکن کرمانی اعزام شدیم. در سال 99مدرک مربیگری بین المللی را گرفتم.
کمی‌درباره این ورزش برای خواننده‌ها توضیح دهید؟
سپک تاکرا یک ورزش مهیج و ترکیبی از رشته‌های فوتبال، والیبال و بدمینتون می‌باشد، این ورزش در مالزی به عنوان یک ورزش سلطنتی پایه گذاری شده است، نام این ورزش از دو زبان، سپک (Sepak)در زبان مالزیایی به معنی ضربه زدن و تاکرا (Takraw) در زبان تایلندی یعنی توپ گرفته شده است. شامل چهار رشته رگو، دبل، کواد و هوپ تاکرا می‌باشد.
کرمان در این ورزش در چه جایگاهی قرار دارد؟
کرمان جزو اولین استان‌های فعال این رشته در کشور محسوب می‌شود، که از همان ابتدا به صورت حرفه ای این ورزش در استان فعالیت داشته است و در قسمت بانوان هم اکنون به عنوان اصلی ترین مدعی قهرمانی در پنج سال اخیر قرار دارد.
فرایند رسیدن به تیم ملی چگونه است؟
با توجه به سخت بودن یادگیری این رشته اندکی زمان می‌برد تا رسیدن به مرحله حرفه ای. برای استعدادیابی در استان و حضور در تیم استان برای رسیدن به تیم ملی باید حداقل 5 سال به صورت حرفه ای و مداوم تمرین داشته باشد و از لحاظ بدنی هم در سطح بالای آمادگی قرار داشته باشد تا با حضور در مسابقات قهرمانی کشور و لیگ در صورت کسب امتیاز لازم به اردوها دعوت ‌شود.


چند نفر از بازیکنان تیم ملی از استان کرمان هستند؟
در حال حاضر در قسمت بانوان چهار بازیکن دعوت شده به تیم ملی بزرگسال و دو بازیکن به اردوی تیم ملی زیر هیجده سال دعوت شده اند.
توصیه ای در خصوص این ورزش به بانوان علاقمند دارید؟
با توجه به تکنیک‌های خاص این رشته و از آنجا که این ورزش بیشتر به صورت حرفه ای در بین خانم‌ها وجود دارد و کمتر دیده می‌شود که به صورت تفریحی انجام شود بهترین سن برای شروع این ورزش در بین بانوان سن پایین 13سال می‌باشد و عموما با توجه به هیجان زیاد این رشته بازیکنان زیادی به این رشته علاقه مند می‌شوند.
شما به عنوان یک مربی امکانات ورزشی را برای بانوان چطور ارزیابی می‌کنید؟
متاسفانه امکانات ورزشی این رشته برای خانم‌ها بسیار محدود هست و با توجه به قهرمانی‌های متعدد و تعداد دعودت شدگان به تیم ملی کمبود توپ و عدم تولید آن در داخل کشور و هزینه زیاد وارد کردن توپ از کشورهایی مثل تایلند و مالزی و نداشتن سالن اختصاصی جهت استعدادیابی و تمرینات عمده مشکل این رشته می‌باشد.
سخن پایانی؟
در پایان باید تشکر کنم از مربی خودم سرکار خانم قدس ولی که با حمایت‌های خودشون انگیزه اصلی من برای حضور در سپک تاکرا و مربیگری بودن و از جناب آقای مرتضی بلوردی رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان کرمان که همه جوره از من و بازیکنان در هر شرایطی چه در سطح کشوری و چه در سطح ملی حمایت کردند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

اخبار مرتبط



تبلیغات کوچک

تبلیغات 300 در 200